Dacia har især to populære modeller i Danmark:
Duster og Sandero Stepway. Det er symptomatisk, at
køberne vælger bilen med top udstyr frem for den
allerbilligste version, for ”Stepway” er top
udstyret i Sandero modellinjen. Valgte man den
billigste, ville man kunne spare 40-50.000 kroner og
nøjes med at betale 100.000 kroner. Stepway udgaven
koster enten 142.000 eller 150.000 afhængig af
motorvalg. Vi har her stillet skarpt på den dyreste
af dem.
Og dyr kan man så ikke lige kalde det. For man får
meget bil for pengene. Det er da også hele
filosofien bag Dacia, så det stemmer jo meget godt.
En af de ting, man får, er en ægte 90 hestes
dieselmotor fra Renault. Renault er rigtig god til
dieselmotorer og vi vil til enhver tid vælge diesel
frem for benzin i denne sammenhæng, for
prisforskellen mellem diesel og benzin er ret
minimal
Hurtigt tjent ind
Det er den også, hvad angår ejerafgiften. Omkring
1000 kroner mere om året, skal man betale mere for
dieseludgaven, og det beløb er hurtigt tjent ind,
fordi man tanker den billigere dieselolie og kører
(officielt) over 26 km/l – i praksis lidt over 20
km. Med andre ord: frem med kuglerammen og beregn
selv udgiften i det konkrete tilfælde…
Benzin versionen har også en 90-hestes motor, så dér
er forskellen på de to minimal. Men dieselmotoren er
tungere end benzinmotoren – 50 kg, som alle ligger
over forakslen. Det er en fordel, fordi den større
vægt fortil giver en mere rolig kørsel. Og det
kompenserer for den lidt strammere affjedring, som
er nødvendig, fordi Stepway har en frihøjde på 17,3
cm - det er ikke mindre end 4 cm forøget i forhold
til de billigere Sandero versioner.
Mere komfortabel
Det er i sig selv en usædvanlig løsning, at en del
af en bils udstyr er hængt op på frihøjden, men
egentlig genialt tænkt. Tendensen går mod højere
biler, som derigennem har andre egenskaber f.eks.
kører de typisk også mere komfortabelt på ujævn vej.
Det har Sanderoen fordel af. Oven i det sidder man
højere, har et bedre overblik og ikke mindst er
bilen lettere at stige ind i.
At Stepway også ser mere pågående og dynamisk ud er
for mange mennesker formentlig også et plus.
Sandero hører til i det såkaldte B-segment, dvs.
biler, som er lidt større end de allermindste. Det
kan bl.a. måles i bagagerummet, hvor man disponerer
over ikke mindre end 320 liter bagageplads – det er
meget i en bil, der blot er 4,07 meter lang og ikke
skabt efter de allernyeste konstruktionsprincipper.
Udstyret
Det sidste er i øvrigt nok en af de vigtigste
parametre at forholde sig til, hvis man overvejer at
købe en Dacia. Den har løsninger, der umiddelbart
ser moderne ud, men i praksis viser sig ikke at være
det. F.eks. inkluderer Stepway udstyret også en 7”
skærm og Renaults udmærkede navigation. Men hvad
nytter det, når skærmen har en overflade og en
placering, som gør det vanskeligt at bruge den i
sollys. I gråvejr går det nogenlunde og i mørke er
der ingen problemer, men…
Til gengæld kan man glæde sig over et i øvrigt
righoldigt udstyr: Fartpilot og aircondition er
standard i Stepway og højdejusterbart rat.
Højdejusterbart? Hvorfor skal det nævnes? Simpelthen
fordi rattet ikke kan justeres i de billigere
Sandero versioner.
16” fælge
Stepway er som standard også udrustet med 16” fælge.
Nej, vi glemte ikke at skrive ”alu”. Der er tale om
stålfælge og det skal nævnes, fordi man ellers har
15” fælge på en Sandero. Det er nu ingen dum idé med
de større fælge, for det medvirker alt andet lige
til en bedre stabilitet ved højere hastigheder og
det er forbavsende godt, hvordan Dacia har formået
at håndtere stabiliteten ved motorvejsfart – måske
har det også noget med den tungere dieselmotor at
gøre.
Nævnes skal det også, at fjernbetjent centrallås er
standard, det samme er sædevarme, lavt placerede
tågeforlygter, der lyser under tågen (moderne LED
tågelygter er ofte placeret højere end
hensigtsmæssigt er – dér har Sandero Stepway en
fordel). Recirkulation af kabineluften er også en
egenskab, som man ikke finder på den allerbilligste
Sandero, el-ruder foran ligeså og radio med USB og
AUX-tilkobling er også standard. I øvrigt må en
Sandero Stepway trække 1090 kg – det er heller ikke
at foragte.
Dacias største udfordring med den nye Sandero
Stepway bliver nok, at visse konkurrenter, som ikke
producerer billigbiler, er ved at være meget godt
med, når det gælder udstyr, ikke mindst
sikkerhedsudstyr. Aktiv nødbremse og lignende
kørehjælpemidler må man købe, f.eks. en Renault Clio
for at få.
Link til importøren |