- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 hk


Dyr kan man ikke lige kalde den…


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia har især to populære modeller i Danmark: Duster og Sandero Stepway. Det er symptomatisk, at køberne vælger bilen med top udstyr frem for den allerbilligste version, for ”Stepway” er top udstyret i Sandero modellinjen. Valgte man den billigste, ville man kunne spare 40-50.000 kroner og nøjes med at betale 100.000 kroner. Stepway udgaven koster enten 142.000 eller 150.000 afhængig af motorvalg. Vi har her stillet skarpt på den dyreste af dem.

 

Og dyr kan man så ikke lige kalde det. For man får meget bil for pengene. Det er da også hele filosofien bag Dacia, så det stemmer jo meget godt. En af de ting, man får, er en ægte 90 hestes dieselmotor fra Renault. Renault er rigtig god til dieselmotorer og vi vil til enhver tid vælge diesel frem for benzin i denne sammenhæng, for prisforskellen mellem diesel og benzin er ret minimal

 

Hurtigt tjent ind

Det er den også, hvad angår ejerafgiften. Omkring 1000 kroner mere om året, skal man betale mere for dieseludgaven, og det beløb er hurtigt tjent ind, fordi man tanker den billigere dieselolie og kører (officielt) over 26 km/l – i praksis lidt over 20 km. Med andre ord: frem med kuglerammen og beregn selv udgiften i det konkrete tilfælde…



Benzin versionen har også en 90-hestes motor, så dér er forskellen på de to minimal. Men dieselmotoren er tungere end benzinmotoren – 50 kg, som alle ligger over forakslen. Det er en fordel, fordi den større vægt fortil giver en mere rolig kørsel. Og det kompenserer for den lidt strammere affjedring, som er nødvendig, fordi Stepway har en frihøjde på 17,3 cm - det er ikke mindre end 4 cm forøget i forhold til de billigere Sandero versioner.

 

 

Mere komfortabel

Det er i sig selv en usædvanlig løsning, at en del af en bils udstyr er hængt op på frihøjden, men egentlig genialt tænkt. Tendensen går mod højere biler, som derigennem har andre egenskaber f.eks. kører de typisk også mere komfortabelt på ujævn vej. Det har Sanderoen fordel af. Oven i det sidder man højere, har et bedre overblik og ikke mindst er bilen lettere at stige ind i.

 

At Stepway også ser mere pågående og dynamisk ud er for mange mennesker formentlig også et plus.

 

Sandero hører til i det såkaldte B-segment, dvs. biler, som er lidt større end de allermindste. Det kan bl.a. måles i bagagerummet, hvor man disponerer over ikke mindre end 320 liter bagageplads – det er meget i en bil, der blot er 4,07 meter lang og ikke skabt efter de allernyeste konstruktionsprincipper.


 

 


Udstyret

Det sidste er i øvrigt nok en af de vigtigste parametre at forholde sig til, hvis man overvejer at købe en Dacia. Den har løsninger, der umiddelbart ser moderne ud, men i praksis viser sig ikke at være det. F.eks. inkluderer Stepway udstyret også en 7” skærm og Renaults udmærkede navigation. Men hvad nytter det, når skærmen har en overflade og en placering, som gør det vanskeligt at bruge den i sollys. I gråvejr går det nogenlunde og i mørke er der ingen problemer, men…

 

Til gengæld kan man glæde sig over et i øvrigt righoldigt udstyr: Fartpilot og aircondition er standard i Stepway og højdejusterbart rat. Højdejusterbart? Hvorfor skal det nævnes? Simpelthen fordi rattet ikke kan justeres i de billigere Sandero versioner.

 

16” fælge

Stepway er som standard også udrustet med 16” fælge. Nej, vi glemte ikke at skrive ”alu”. Der er tale om stålfælge og det skal nævnes, fordi man ellers har 15” fælge på en Sandero. Det er nu ingen dum idé med de større fælge, for det medvirker alt andet lige til en bedre stabilitet ved højere hastigheder og det er forbavsende godt, hvordan Dacia har formået at håndtere stabiliteten ved motorvejsfart – måske har det også noget med den tungere dieselmotor at gøre.



Nævnes skal det også, at fjernbetjent centrallås er standard, det samme er sædevarme, lavt placerede tågeforlygter, der lyser under tågen (moderne LED tågelygter er ofte placeret højere end hensigtsmæssigt er – dér har Sandero Stepway en fordel). Recirkulation af kabineluften er også en egenskab, som man ikke finder på den allerbilligste Sandero, el-ruder foran ligeså og radio med USB og AUX-tilkobling er også standard. I øvrigt må en Sandero Stepway trække 1090 kg – det er heller ikke at foragte.

 

Dacias største udfordring med den nye Sandero Stepway bliver nok, at visse konkurrenter, som ikke producerer billigbiler, er ved at være meget godt med, når det gælder udstyr, ikke mindst sikkerhedsudstyr. Aktiv nødbremse og lignende kørehjælpemidler må man købe, f.eks. en Renault Clio for at få.


Link til importøren

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Dacia ser lyst på fremtiden >>>


Dacia Sandero er en rummelig prisbillig kompaktbil. Men hvordan kører den - se videoen og bliv klogere. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 hk S&S

Listepris:

Kr. 149.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel. 90 hk. 220 Nm/ 1750 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 167 km/t/ 26,3 km/l / 98 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

320 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Hillholder. 16” stålfælge. Tågeforlygter. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. El-sideruder for. Aircondition. Sædevarme. Fartpilot. 7” skærm med navigation. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt