- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stepway er med sine 4 cm forøgede frihøjde det mest populære valg i Sandero serien.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Dacia Sandero, Duster, Logan MCV

Dacia ser lyst på fremtiden


Af Søren Clauding – 8. december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart ser det ikke ud som de allerstørste forandringer, men set i lyset af, at hos Dacia gælder det først og fremmest om at levere værdi for pengene og ikke lave forandringer for forandringernes skyld, er det egentlig store step, man har taget med et par af de mest populære modeller, Duster og Sandero.

 

Der er jo en grund til, at Renaults discountmærke, eller billig-mærke, som fabrikken selv ynder at kalde det, er billige. Det er fordi man holder omkostningerne nede. Det gjaldt også præsentationen og de første testkørsler af striben af nyheder. Det foregik i Kroatien, som ikke er kendt for at levere Europas højeste omkostninger, og så præsenterede man nyheder på flere modeller samtidig.

 

Solidt tag om ankepunkterne

Nyhederne var dog trods alt til at overskue, men i Dacia sammenhæng er de ikke ligegyldige. De styrer nemlig direkte imod det, der skal til for at fabrikken fortsat kan se lyst på fremtiden. Det skyldes ikke kun, at nye lygter og lyssignaturer ved anvendelse af moderne LED teknologi var en del af nyhederne, men også, at man har taget fat omkring de største ankepunkter. I respekt for, at bilerne ikke bliver dyrere.



Man har løftet materialekvaliteten indvendig i Sandero modellen (og Logan modellen, som jo i bund og grund er en Sandero med udvendigt bagagerum og derfor ikke importeres til Danmark, og i Logan MCV-versionen, som er en stationcar udgave af Sandero). Materialeløftet gælder også den 4 cm forhøjede ”Stepway” version (frihøjde: 17,3 cm), som er den, i hvert fald de danske kunder foretrækker.

 

Rat og rimeligt

I kabinen har man desuden flyttet betjeningsknapperne til el-sideruderne ud på dørene under de sideruder, de rent faktisk betjener og med mulighed for at betjene dem alle fra førerdøren (tidligere var de samlet midt i bilen). Og ikke mindst har bilerne fået et nyt og mere komfortabelt rat. Der er ikke tale om læder, men materialet gør rattet rarere at holde på. Fra rattet kan man også betjene fartpiloten – det er hensigtsmæssigt, at have den lige ved hånden.


 

 


Andre ændringer er nye ventilationsdyser, et ændret design omkring skærmen i centerkonsollen og bakkamera er nu også en option. Når det så er sagt, at der fortsat mange – for mange – reflekser i skærmen, som ikke mindst i skarp solskin er vanskelig at aflæse.

 

Ny front og hækparti

Foruden lyssignaturerne og LED-teknologien, som alt andet lige må spare en smule på energiforbruget og om ikke andet har væsentlig længere levetid, har man også justeret på bilernes frontpartier i øvrigt, så de har opnået et mere moderne og skarpt udseende. Specifikt for Stepway har man anvendt samme grill som findes på Duster, for at understrege den forhøjede undervogn og de medfølgende muligheder for også at klare kørsel væk fra den plane asfalt. Det skal dog mht. lygterne tilføjes, at det foreløbig alene er kørelyset og baglygterne, der er LED-baseret. Fuld LED forlygter er nok ikke lige om hjørnet.



I den populære Duster-model, som udgør omkring en tredjedel af det samlede Dacia salg i Danmark og er succesmodel nr. 1, skal man ind i drivlinen for at finde nyheden. Duster vil nemlig fremover, om end for en ikke ubeskeden merpris på 29.000 kroner, kunne købes med Renaults fine EDC dobbeltkoblings automatgear. Det fungerer fremragende, hvad videoen her på siden giver en fornemmelse af. Beslutningen om, at Duster også skal kunne købes med automatgear, er baseret på det forhold, at i Europa købes 25 procent af alle C-segment biler (den kompakte mellemklasse) med automatik.

 

6-trins EDC-gearet kan leveres sammen med forhjulstræk, ønsker man firehjulstræk, må man fortsat selv stå for gearskiftet. Men Dusterens fine terrænegenskaber med stor frihøjde (20 cm) og den rigtige affjedring er mindst ligeså vigtige elementer, så længe terrænet ikke bliver alt for udfordrende (og da vil dækmonteringen formentlig have større indflydelse på fremdriftsevnen). Derfor kan man udmærket vælge EDC-gearet i stedet for firehjulstræk, hvis bekvemmeligheden derved har stor betydning.

 

Kunderne vælger udstyr

Og noget tyder på, at bekvemmelighed og komfortudstyr ikke er uden betydning for Dacia kunder. Dacia i Danmark har kun solgt nogle enkelte eksemplarer af biler i hele modelviften med basisudstyret. Ud af et samlet salg på omkring 4000 biler om året er det i princippet lig med ingenting. Men man kan da f.eks. også købe den rummelige Logan MCV med topudstyr til under 145.000 kroner, og den billigste Dacia Duster med forhjulstræk og topudstyr koster blot 185.000 kroner.

 

Hvad motorer og køreegenskaber angår, er bilerne uændrede. Dacia har også inkluderet en ny 75-hestes benzinmotor i sortimentet, men den har den danske importør fornuftigt nok fravalgt i det danske modelprogram – vi har prøvet den, den er OK, men den lille effektive 3-cylindrede 90-hestes benzinmotor er klart at foretrække.

 

De nye modeller er klar til levering i Danmark i begyndelsen af 2017.


Den 3-cylindrede 0,9 liters benzinmotor på 90 hk er et godt valg.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>


Tag med, on-board, i den nyeste Dacia Duster med 110-hestes dCi dieselmotor og EDC dobbeltkoblingsgear, udfordret på en rå kroatisk grusvej. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Kør også med on-board i den 4 cm forhøjede Dacia Sandero Stepway på både en ujævn gruvej og en plan asfaltvej i Kroatien. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


Hurtige fakta om Dacia nyhederne


Introduktion i Danmark: januar 2017

 

Modelvarianter (billigste version):

Dacia Sandero: 0,9 TCe 90 hk S&S, 20,4 km/l kr. 99.990.

Dacia Sandero Stepway: 0,9 TCe 90 hk S&S, 19,6 km/l kr. 141.200.

Dacia Logan MCV: 0,9 TCe 90 hk S&S, 20,4 km/l kr. 113.990.

Dacia Duster: 1,6 16V 115 hk, 15,6 km/l kr. 139.990.


Dacia Sandero.

 

Dacia Sandero Stepway (ovenfor) med frontparti inspireret fra Dacia Duster (nedenfor).

 

Nyhederne omfatter nye bagender på såvel Logan MCV (ovenfor) og Sandero (nedenfor) samt nye brune farvenuancer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt