Se videoen og forstår overskriften. Selvom vi kørte
den nye Citroën C3 for en brutal, ujævn vej, var det
– næsten – som at svæve på en sky. Citroën C3 byder
på kørselskomfort i særklasse – og det er ikke
opnået på bekostning af kurveegenskaber og
stabilitet. Og lige nu sælges den til en regulær
drømmepris.
Det vidste vi egentlig godt, for noget tilsvarende
kunne vi allerede konstatere i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler. Men de fandt
sted på plane og vel-asfalterede veje i området
omkring Barcelona i Spanien, så den egentlige
dokumentation kunne først for alvor gives, efter at
have opsøgt mildest talt knap så tilgivende danske
vejstrækninger.
110 hestekræfter og ”Sport”
Testen herhjemme omfattede udgaven med 110 hestes
3-cylindret turbobenzin motor i maskinrummet og
Sport udstyr. Der var nu ikke noget særlig
sportsligt over C3’eren, ikke i traditionel forstand
i hvert fald. Sport var ikke engang for alvor
genspejlet i udstyret, som dog var omfattende nok
endda, til listeprisen på 210.000 kroner (i disse
dage skal man jo i øvrigt tage forbehold for
prisangivelser, for måske får eventuelle
afgiftsændringer indflydelse derpå – men sådan er
det jo ret beset altid…).
Og præcis i skrivende stund kører der også kampagne
på denne version – 160.000 kroner koster den, altså
en klækkelig besparelse på 50.000 kroner.
Klimaanlæg, el-sideruder for og bag, 7”
berøringsskærm, diverse tilslutningsmuligheder plus
udstyr, som er inkluderet også på dette allerlaveste
niveau: Fartpilot, Sædevarme og fjernbetjent
centrallås, skiltegenkendelse og vejstribealarm.
Nødbremse er imidlertid ikke en option.
Airbumps og to farver
Og så får man airbumps med – de karakteristiske
luftholdige stafferinger på dørene, som også kendes
fra C4 Cactus – samt valgfri tag-farve, som dog i
den prøvekørte kombination ikke var udpræget
iøjefaldende: Den sart grønne karrosserifarve og de
hvide tag er jo ikke præcis kontrastfarver, hvad
billederne her på siden også vidner om.
Når himlen spejler sig i bilens farver forvandles
den sarte grønne og hvide farve, så de nærmes er
blå.
Designet har vi tidligere været inde på og det er
bestemt ikke blevet mindre karakteristisk siden
første gang. Og dermed ender det hele op i
køreoplevelsen.
Ultra komfortable køreegenskaber
I vores optik har Citroën modigt valgt at grave
tidligere tiders ry for ultra komfortable
køreegenskaber frem af image-skuffen. Men det er
alene image-skuffen, der har været i brug, for væk
er enhver tanke om luftaffjedring og andre af
datidens sofistikerede løsninger.
I stedet har man anvendt, så vidt vi kan konstatere,
den allernyeste støddæmper teknologi med meget lille
intern friktion. Den har man optimeret i samspillet
med fjedre og styretøj. Resultatet er blevet, at man
på én gang har den næsten bløde affjedring, som
fornemmes i videoen, og samtidig en meget direkte
styring, som på ingen måde bringer bilen i uro.
Glimrende styring
Problemet er, at en blød affjedring ofte giver
uhensigtsmæssige krængninger og ustabil kørsel ved
høj fart. Det sker ikke i C3. Dens direkte styring
giver præcise og målrettede retningsskift, uden
nævneværdig krængning. Men indrømmet den
gokartagtige føling med hver eneste ujævnhed i
kørebanen er elimineret. Men spørgsmålet er jo også,
hvad man egentlig skal brugde den til – med mindre
man kører gokart.
15” hjul er standard og derved bidrager de
forholdsvis høje dæksider også til affjedringen – og
absorberer måske netop de meget små ujævnheder.
Trods den vridning, der er i dækkene, styre hjulene
ret præcist – men det kan naturligvis forbedres,
hvis man benytter lavprofildæk.
Støjniveauet er lavt, dels pga., at hjulophængene
også opfanger mange af de lyde, der ellers ville
forplante sig op i karrosseriet, men også fordi den
kompakte motor er temmelig lydløs og godt
lydisoleret.
Motoren er fin – og sportslig
Fartpræstationerne er det mest sportslige i denne
version: 0-100 km/t på 9,3 sekunder er fremragende,
men det er en sjov følelse, at køre bilen hurtigt,
fordi affjedringen er så meget anderledes. Men
bestemt ingen dårlig følelse, skal det tilføjes.
Bemærk i øvrigt, at det officielle forbrugstal på
21,7 km/l er bedre end forbrugstallet på 21,3 km/l
for den mere effektsvage 82-hestes version. Men om
det også er sådan i praksis, skal vi ikke kunne
sige, for har man lyst til sportslig kørsel, bruger
man også af de 110 hestekræfter og det koster
benzin.
Der skal
mere end en gro asfalt til at ryste en C3- |