Når BMW sætter sig mål, arbejder man vedvarende på
at nå dem. BMW’s målsætning er ikke isoleret
betragtet også at bygger elbiler, men, når det
handler om bilernes drivliner, at give adgang til et
udvalg af alternativer, som moderne teknologi
muliggør, i en fornuftig balance med kundernes krav
og forventninger – ikke mindst til en BMW. Med 330e
når man lige en anelse flere mål end med de fleste
andre BMW’er.
BMW er blandt de førende bilproducenter i verden,
hvad angår inkorporering el-drift i bilproduktionen.
Fabrikken producerer godt nok kun en enkelt helt
elektrisk bil, BMW i3, som man så i øvrigt har solgt
over 100.000 af på verdensplan. Men elektrisk drift
indgår i en vifte af fabrikkens biler på
hybridniveau. Og fordi man har valgt, at gøre
valgfrihed til en central option, har man
fortrinsvis valgt, at definere sine hybridløsninger
som ”plug-in hybrid” eller på dansk, det mere
mundrette ord, opladningshybrider.
Plug-in hybrid
BMW 330e Sedan iPerformance er en opladningshybrid.
Den er ikke i sin grundform væsentlig forskellig fra
en hvilken som helst anden 3-serie
BMW, bagagerummet er dog lidt mindre og man må ikke
trække en anhænger. Men med hensyn til
fartpræstationer kan man nogenlunde sammenligne den
med en 330i, men kun nogenlunde, for praktikken er
noget anderledes.
De officielle accelerationstal siger 0-100 km/t på
6,1 sekunder for 330e og 5,9 sekunder for 330i,
altså minimal forskel. Det skyldes formentlig først
og fremmest, at 330i er 150 kg lettere end 330e, for
den maksimale effekt er den samme (252 hk).
Momentkurven er derimod forskellig, men den mest
interessante forskel på oplevelsen af de to biler er
ikke den hurtige tur gennem et par hurtige kurver og
den efterfølgende acceleration, for da er forskellen
beskeden.
Man skal se forskellen over en lang køretur, for en
forudsætning for de flotte præstationstal er dels,
at der er benzin på tanken i 330i tilfældet, dels at
der både er benzin i tanken i 330e – og strøm på
batteriet.
Imponerende kraftforløb
Som plug-in hybrid er 330e udrustet med BMW’s
udmærkede 184 hestes 2-liters 4-cylindrede
benzinmotor. Dens topeffekt peaker ikke ved blot et
enkelt omdrejningstal, som man aldrig når op til,
næh, den rammes ved 5000 motor omdr./min og
fastholdes helt op til 6500 omdr./min. Dens
drejningsmoment topper ved 290 Nm fra 1350-4250 omdr./min.
og så har den en 88 hestes elektromotor.
Elektromotoren følger principielt benzinmotoren i
hele dens omdrejningsforløb og lægger i princippet
konstant 250 Nm oven i benzinmotorens
drejningsmoment. Men kun så længe, der er strøm nok.
Og det er der ikke nødvendigvis på hele køreturen. I
samme øjeblik batteriet er fladt (det sker aldrig
helt, men dets effektleverance standses, når der
ikke rigtigt er mere at give af), må man ”nøjes” med
de 184 heste.
Til gengæld: Når man løber tør for benzin, vil der
typisk lige være lidt flere kilometer at hente på
batteriet, så man kan halte hen til nærmest
tankstation. Egentlig en meget god ekstra sikkerhed
at have – på den anden side: Hvem løber tør for
benzin i en tid, hvor der fortsat ligger en
tankstation på ethvert gadehjørne?
Mere faktuelt:
330e er et fremragende alternativ, hvis man har
adgang til opladning hjemme (vægboks er en del af
tilbehørspakken) og ofte vil kunne lade op, hvor man
undervejs måtte lade bilen stå en times tid eller
to. Man har selv kontrol over hvorvidt systemet, som
også inkluderer en glimrende 8-trins
automatgearkasse, skal bruge strømmen: Når
kørselsforholdene har mest brug for det. Eller man
vil køre på elektricitet alene og opbruge de cirka
40 kilometer, man har til rådighed, når batteriet er
fuldt opladet. Eller man vil gemme strømmen og bruge
den, når man selv vil.
Det første alternativ kan oven i købet samarbejde
med bilens navigationssystem, så det optimere
strømleverancerne efter den rute, man skal køre frem
mod målet og førerens kørselsmønster.
På langturen bruger man måske strømmen til at køre
ud og ind af byerne, så forureningen af nærmiljøet
minimeres. Er der hyppige opbremsninger, genoplades
batteriet også lidt hver gang. Og på motorvejene og
med konstant hastighed, klarer benzinmotoren så
opgaven og bilen kører undervejs omkring 22
kilometer på hver liter benzin. For en typisk
pendler, der har lidt bykørsel i hver ende af
køreturen, vil benzinøkonomien da lande på 22-28,6
km/l har nogen beregnet. Det officielle forbrugstal
iht. EU normen er 52,6 km/l.
En 330e er prissat til 562.400 kroner. Den billigste
3-serie BMW koster 436.500. En 330i (som kører 16,4
km/l) er 16.000 kroner billigere end 330e.
Spørgsmålet er:
Hvorfor skal man anskaffe en
330e?
Fordi den er det miljørigtige nutidige alternativ.
Fordi den giver føreren mulighed for bevidst, at
udvise miljøhensyn i nærmiljøet (når man kører på
elektricitet alene eller i
kombinations-indstillingen). Fordi man med den
fornødne omtanke kan reducere CO2 udledningen
væsentligt. Fordi man vil sende de rette signaler
til omverdenen, vise vejen og bakke op omkring
bilindustriens investering i en bedre Jordklode. Og
så er en 330e over en kam mere komfortabel end
eksempelvis 330i – den støjer mindre og den større
vægt giver en mere rolig kørsel.
Med samme fartpræstationer kan man godt nok købe en
BMW 16.000 kroner billigere. Men den har ikke
automatgear. Kompensation opnås også gennem bedre
benzinøkonomi og en del får man igen via lavere ejerafgift. Vi kunne gætte på, men det er kun et
gæt, at den ringere belastning af benzinmotoren
giver bedre holdbarhed, for elmotorer er ikke særlig
vedligeholdelseskrævende og temmelig robuste.
Man bliver ”straffet” ved ikke have fuld effekt til
rådighed hele tiden, ved kun at have 370
bagagerumsliter i stedet for 480. Og det der med
anhænger er ikke en option.
Oven i det hele skal man imidlertid synes, at det er
sjovt, at kunne køre i en potent miljørigtig BMW, at
lege med teknikken, konkurrere med sig selv om at
forbruge mindst mulig benzin, at forurene mindst
muligt, at være en del af udviklingen. Gør man det,
rammer man samme mål, som BMW har sat sig: Det skal
være sjovt, at være miljørigtig.
Interview med
BMW chef Hildegaard Wortmann
Hildegaard Wortmann har ansvaret for BMW mærket,
såvel udviklingen af BMW bilerne som markedsføringen
af dem i
BMW koncernen. Vi har talt med hende om bl.a. BMW's
elbils strategi.
|