Suzuki kalder selv Baleno i den prøvekørte udgaven
for en mild hybrid. Men det er da også den eneste
tilgang til den fine nye Baleno, der er mild. Se
bare: Adaptiv fartpilot, klimaanlæg, navigation,
Bi-Xenon forlygter, bakkamera, aktiv nødbremse, 90
hestekræfter og 25 km/l. Til en pris på lige godt
160.000 kroner. Det vil være en mild overdrivelse at
fastslå, at der det ikke er noget særligt.
Vi har tidligere beskrevet det milde hybrid system i
forbindelse med den første præsentation af bilen (læs
mere om Suzuki Baleno Mild Hybrid hér >>>). Nu
var tiden kommet til at gå mere under lakken på den
rummelige minibil, der placerer sig selv midt i det
såkaldte B-segment med en længde på 4 meter.
Virkeligheden er, at man i den grad kommer til at
sætte pris på, at motoren går i stå, endnu inden
bilen holder stille, at man nyder stort set ikke at
bemærke, når benzinmotoren er gået i gang igen og
stilfærdigt sætter gang i accelerationen. Se videoen
her på siden, der klart illustrerer systemets
fortræffeligheder – og husk at slå lyden til…
Hidtil uset high-tech – til den pris
Suzuki Baleno bringer i den grad high-tech ind i en
bil-kategori, hvor den slags hidtil har været uset.
Den billigste Baleno til 135.000 kroner har ikke det
hele, men da den fuldt udrustede version blot koster
27.000 kroner mener, også hjulpet på vej af
regeringens seneste afgiftslempelse, er der ingen
vej uden om: Hvis man er faldet for Baleno, skal der
en meget presset økonomi til at afholde en fra at
vælge den i Exclusive udgaven.
Den indledende opremsning skal have flere ord med på
vejen. Adaptiv fartpilot er det system, der foruden
at fastholde bilens hastighed, når trafikken
tillader det, også regulerer afstanden til
forankørende, så man ikke risikerer at køre op bagi
en anden bil i et øjebliks uopmærksomhed. Det er en
stor behagelighed.
Bi-Xenon og aktiv nødbremse
Klimaanlæg er den avancerede form for aircondition,
hvor følere måler temperaturen i kabinen og
regulerer den efter ønske. Bi-Xenon forlygter er et
fremragende lys, der automatisk reguleres i højden,
så man hele tiden har den rette belysning af
kørebanen. Bakkamera gør det muligt at se, hvad der
er tæt på bag ved bilen og aktiv nødbremse kan
gennemføre en katastrofe opbremsning, med langt
kortere reaktionstid og større præcision end de
allerfleste bilister selv vil kunne klare.
Navigation kræver næppe nogen yderligere
præsentation.
Maskineriet består af en kvik og trækvillig
90-hestes benzinmotor med dobbelt indsprøjtning, der
samarbejder med en 3-hestes elmotor. 3 hestekræfter
lyder ikke af meget, men elmotorens drejningsmoment
på 50 Nm over hele omdrejningsskalaen giver den
trækkraft fra samme øjeblik, bilen sættes i gang.
Langt på literen
25 km/l er det officielle tal, det kan næsten nås i
praksis uden det helt store besvær, især hvis man
kører en smule bevidst og udnytter f.eks. stop-start
systemet, der stopper motoren ved hastigheder under
15 km/t – forudsat man kobler ud og sætter i
frigear. Derved er forbrugstallet ved bykørsel også
realistisk: 19 km/l, men så skal man altså ikke race
frem til næste trafiksignal, så snart man får grønt
lys. Trods alt.
Vi kørte 20,1 km/l uden på nogen måde at køre særlig
økonomisk.
100 km/t nås på 12,3 sekunder. Det er måske
Baleno’ens eneste svaghed, at den ikke er så hurtig,
men hov, hvad er det lige vi siger… der er jo tale
om en bil til 160.000 kroner, proppet med udstyr og
udmærkede køreegenskaber. Måske er det præcis det,
der gør udslaget. Køreegenskaberne lægger op til
mere og egentlig er 12,3 sekunder ikke dårligt.
Eller ganske enkelt: mere vil have mere. Det er som
om, man ikke kan få nok, når man først er begyndt at
betjene sig af en Baleno. I øvrigt kan den køre 180
km/t, påstås det. Vi har ikke prøvet andet end dansk
motorvejsfart og det kan den glimrende håndtere.
Masser af plads og andet udstyr
I kabinen er der fremragende plads på alle sæder.
Bagagerummet er på imponerede 355 liter, der kan
øges til 1085 liter, når bagsæderyglænene foldes
ned. I bagagerummet har man en dobbeltbund, der
selvfølgelig optaget lidt plads i sig selv, men øger
brugbarheden.
Baleno Exclusive har i kabinen en udmærket 7” skærm,
som kan kommunikere med Apple Carplay og Android
Auto. Også på det felt er Baleno’en helt fremme i
skoene. Man kan sige det på den måde, at Suzuki har
taget opgaven alvorligt, da man besluttede at bygge
en ny bil. Ny platform, nyt design (som måske ret
beset er det mindst appellerende ved bilen, men det
er jo helt individuelt, hvad man synes) – den er
simpelthen genial.
…og så må den for resten trække op til 1000 kg. Ikke
dårligt!
|