Læn dig tilbage i stolen, luk øjnene for en stund og
drøm dig ud i den australske ørken. Den såkaldte
Outback, som mange steder er helt utilgængelig for
mennesker, et sted som få har været så heldige at
besøge, et sted som stiller uendeligt store krav,
hvis man begiver sig derud, til de maskiner, vi
mennesker allierer os med på opgaven. Subaru har en
model, de kalder Outback. Hvorfor er den bil også
intressant på vore breddegrader?
Åben så øjnene igen og tænk videre: Kravene i
Dannevang og omegn er anderledes end den australske
Outback – de behøver næppe nogen nærmere
beskrivelse. Men det unikke ved Subaru Outback er,
at den er alt omfavnende, den klarer det hele. Det
er der vel mange biler, der gør. Svar: Nej, faktisk
ikke særlig mange. Læs gerne videre…
Stor og stærk
Subaru Outback er en stor stationcar. Den måler 4,82
meter i længden og er temmelig rummelig. 559 liter
bagageplads kan øges til tæt på 1,9 kubikmeter, når
bagsæderne lægges ned. Den må trække en anhænger på
1800 kg. Og den har en frihøjde på 20 cm – det er
tæt på det, man finder hos en off-roader.
Trods den store frihøjde måler bilen kun 1,61 meter
i højden, for den er skabt som en stationcar. Det
har den fordel, at den i princippet kører som en
almindelig lav stationcar, der typisk er 10 cm
lavere. Hemmeligheden er det lave tyngdepunkt, som
kun kan opnås, fordi der i motorrummet er anbragt en
boksermotor. Sådan en er flad, den er monteret langt
nede og bilens naturlige krængende tendenser
reduceres, så de er på niveau med det lavere
alternativ. Og det er opnået helt uden stramme
fjedre og kraftige vridningsstabilisatorer.
Unikke løsninger
Boksermotorer er der stort set ingen af
konkurrenterne, der kan levere. Og det sidste er der
ingen der gør: Ingen har kopieret Subarus permanente
symmetriske firehjulstræk. Og gearkassen er også ret
speciel: Der er tale om et såkaldt Lineartronic
automatgear, et trinløst automatgear af CVT typen,
der dog kan skifte i syv trin, hvis man ønsker det.
Man kan aktivere det ved hjælp af den normale
gearvælger eller man kan simpelthen blot træde
speederen i bund – så sker det helt af sig selv.
Hvorfor har ingen skabt en bil som Subaru Outback?
Svaret er bl.a.: Den samlede pakke af målrettet
optimeret teknik er kostbar. Men dog ikke mere
kostbar end at en Outback kan købes herhjemme for
520.000 kroner. Den prøvekørte version med
dieselmotor og topudstyr koster så 645.000 kroner og
der er ikke mange valgmuligheder.
Enestående kvalitet
Hvis man vil have manuelt gear rystes der på
hovedet: Desværre nej. Vil man have en kraftigere
eller svagere motor: Samme svar. Vil man spare på
brændstoffet er der kun én mulighed: Træd mindre
hårdt på speederen. Hvorfor er det sådan? Fordi den
samlede pakke er skabt til perfektion, fordi alt er
så gennemprøvet, at den kan klare strabadserne i den
australske ørken uden at bryde sammen. Subaru er
topscorer i alle internationale kvalitetstest. Og
fordi det forretningsmæssigt går ganske udmærket for
Subaru uden at bruge krudt på alternative løsninger.
Faktisk producerer og sælger Subaru omkring en
million biler årligt. Næsten halvdelen af dem købes
af amerikanere, en stor del købes af australiere,
men da den australske befolkning er næsten 10 gange
mindre den amerikanske er der naturlige
begrænsninger. Resten spredes rundt om i verden og
et stadig stigende antal lander i Danmark, for
danskerne har også indset, at der er muligheder i
den bil.
Sublime køreegenskaber
Det handler om sublim kraftoverførsel gennem de fire
trækkende hjul med drivaksler, der er lige lange i
hver side, som tilbyder ”Vehicle Dynamics Control”,
der i en uendelighed kalkulerer, hvad bilen nu skal
håndtere af kørselsforhold og hvordan den køres. På
plan asfalt er den ultra stabil under alle
kørselsforhold, det bliver naturligvis mere udpræget
i fugtigt og fedtet føre. Og når man begiver sig ud
i terrænet gør det samme sig gældende.
På den plane asfalt har man glæde af den komfortable
affjedring, der udspringer af den større
fjedervanding uden brug af krængningsstabilisatorer,
i terrænet og på grusveje sikrer den tilgivende
affjedring konstant berøring med underlaget og
fremkommeligheden håndteres fremragende af
firehjulstrækket og dets aktive centerdifferentiale,
alt imens frihøjden nedsætter chancen for at blive
hængende på toppen af et hjulspor.
Subaru World
De elektroniske hjælpemidler optimerer uden ophold
kræfterne og deres fordeling mellem de fire
trækkende hjul og gør det forbavsende let at ramme
brændstof forbrugstallet på 16,4 km/l. Men her
rammer vi måske også en af grundene til, at ikke
alle kaster sig over en Subaru Outback.
Forbrugstallet er OK for en firehjulstrukken bil med
automatgear og 150 hestekræfter, men hvis man ikke
lige føler, at det er det, man har brug for… ja, men
der ER ingen alternativer i Subaru World, for
benzin-varianten er naturligt ikke mere
brændstoføkonomisk.
Subaru Outback har fået et facelift for nylig. Det
er mest kosmetik og det er mest i
småtingsafdelingen, der er kommet lidt mere
elektronisk udstyr til. Men visuelt er en Outback
ikke verdens mest fancy bil. Det er måske en anden
årsag til, at man ikke bare kopierer Subaru, når man
skaber biler. For den tekniske konstruktion stille
mange krav til designet og det hænger måske ikke
sammen med enhver bildesigners drøm.
Mulighed på mulighed…
Men den, der drømmer om at kunne noget mere med sin
bil end blot at køre fra A til B, og det kan være
alt lige fra at køre til ridestævner med anhænger,
tage en tur op ad de norske bjergveje med
campingvognen eller blot være sikker på, at kunne
pløje igennem sneen, når den engang imellem rammer
Dannevang. Et sådan menneske behøver ikke at drømme,
hvis økonomien er til det, for Subaru findes jo.
Måske skal han – eller hun – så drømme om et
smartere design. Træerne vokser som bekendt ikke ind
i himlen, heller ikke i Subaru-land. Skal de det,
har man måske nok brug for lidt drømmerier.
…og glem så ikke, at læse vores artikler fra den
første prøvekørsel af Subaru Outback sidste år
(læs
den første test af Subaru Outback hér >>>, og
mere om Subaru og Outback hér >>>). Det var godt
nok inden ansigtsløftningen, men hér får man svar på
mange af de spørgsmål, man i denne artikel har
måttet drømme sig til. Og kik også på udstyrslisten
i fakta-boksen her på siden – den er ret omfattende,
for nu at sige det mildt.
Bagklappen åbnes elektrisk - men er lidt langsom.
Trods et bageste differentiale er der ekstra plads
under bagagerumsbunden, som forbliver oppe, når man
hægter den fast foroven. Enkelt og virkningsfuldt. |