Den danske Peugeot ledelse har stor forståelse for,
at gode tilbud ”flytter biler”, som man siger i
branchen. Derfor er der næsten altid rigtig gode
tilbud på den ene og den anden af Peugeots modeller,
men den her omtalte er i særklasse, yderligere
hjulpet på vej af regeringens afgiftsnedsættelse,
der blev gennemført samtidig med, at vi returnerede
testbilen.
Egentlig er der tale om en bil, der var prissat til
260.000 kroner. En 2008 crossover med et righoldigt
udstyr og den nye 100-hestes 1,6 liters BlueHDI
motor – til den pris får man meget rigtig og god bil
for pengene. Da den er ny, blev den solgt for blot
220.000 kroner – en prisreduktion på imponerende
40.000 kroner, der holder indtil 31. december 2016,
og så kom regeringens afgiftslettelse, der gav
yderligere 10.000 kroners prisnedsættelse. Altså
sådan cirka 20 procent skåret af prisen – det er til
at tage at føle på.
Ærlige økonomiske forbrugstal
Naturligvis er priserne tilsvarende sænket, hvad
afgiftslettelsen angår, på konkurrenternes biler.
Men det gør ikke Peugeot’en dårligere, for den stod
i forvejen temmelig stærkt i konkurrencen. Den nye
AdBlue dieselmotor gør det muligt, at køre 28,6 km/l
– det er i hvert fald det officielle tal. Men
Peugeot spiller som bekendt med åbne kort og
publicerer så vidt muligt det, man kalder
realistiske forbrugstal. Det er for denne bil 19,6
km/l.
Og vi må tage Peugeot på ordet. Efter et par
hundrede kilometers kørsel var forbruget…19,6 km/l.
Her er der virkelig tale om en bilfabrik, der ikke
forsøger at manipulere med forbrugstal. Tallet blev
oven i købet opnået uden særlig økonomisk kørsel og
på vinterdæk (det forklarer i øvrigt, hvorfor den
prøvekørte bil er på stålfælge i stedet for de
alufælge, der er standard på en Allure version).
Yes, 19,6 km/l er meget realistisk. Tak for en
udmelding fra Peugeot, der holder i praksis.
Motoren er god
Vi har tidligere prøvekørt 2008 i forskellige
versioner. Faktisk har vi også mødt 100-hestes
dieselmotoren ved et par lejligheder, bl.a. i
søstermodellerne Citroën Berlingo Multispace og
Citroën C3 (Citroën importeres nu også af samme
importør, K.W.Bruun, som i mange år har stået for
Peugeot). Det var hver gang en god oplevelse og den
er bestemt ikke mindre god i 2008’eren.
Motoren er trækvillig, forbavsende viril, lydløs og
letkørt. Og så er det rart at vide, at AdBlue
teknologien sikrer lav miljøbelastning, idet
kvælstofilterne (NOx) reduceres med 90 procent og
partikelindholdet næsten helt i kraft af den
såkaldte SCR katalysator – en teknologi, som vi
tidligere har beskrevet mere indgående.
Miljøoptimeret
Det centrale skal dog nævnes: Når man sænker
brændstofforbruget i en forbrændingsmotor øges NOx
udledningen. Ved hjælp af AdBlue og SCR
katalysatoren elimineres NOx udledningen og derfor
kan man tillade sig at optimere motoren mht. CO2
udledning. Derved opnår man ikke bare en i
nærmiljøet lavt forurenende motor men også en motor
med lavt brændstofforbrug og tilsvarende lav
udledning af CO2. Hvad det sidstnævnte angår, er
tallet 90 g/km.
Køreegenskaberne er ikke væsensforskellige for dem,
vi oplevede i forbindelse med de første
internationale testkørsler af den kraftigt
opdaterede Peugeot 2008 i foråret (læs
om de første internationale prøvekørsler af Peugeot
2008 hér >>>). Vægtforskellen er 35 kg på
dieselmodellen og den nye benzin 2008’er med 130
hestes ”GT-motor” fra dengang, de ligger over
forakslen, men mærkes stort set ikke – forskellen i
fælgstørrelse er mere mærkbar, fordi dækkene på den
prøvekørte bil har mere affjedring i dæksiderne og
derved gør kørslen mere komfortabel. Det er faktisk
en lille fordel, fordi den lidt større frihøjde på
15,5 cm grundliggende fordrer en lidt stivere
affjedring og det kompenserer affjedringen i dækkene
for.
Styringen er fortsat glimrende og harmonerer fint
med bilens fartpræstationer: 0-100 km/t nås på 11,3
sekunder.
i-cockpit er fortsat genialt
Oven i det får man Peugeots meget roste i-cockpit,
altså et mindre rat, instrumenter placeret, så de
ses over ratkransen i stedet for indenfor (altså tæt
ved øjnenes fokuspunkt på vejbanen midt i
synsfeltet) – så man også kan se instrumenterne mens
rattet er drejet – og et helt igennem lækkert og
funktionelt design.
Eksempelvis forsvinder bagsæderne ned i vognbunden,
når man lægger ryglænene ned og forøger
bagagekapaciteten fra 350 liter til 1194 (igen et
punkt, hvor Peugeot forholder sig ærligt til de
tekniske specifikationer – bruges en anden måleenhed
for bagagekapaciteten end VDA, hvor bagagerummet
populært sagt fyldes med terningformede kasser,
ville basistallet kunne øges til 410 liter – det
ville have været helt legalt, men en smule
urealistisk og det ønsker Peugeot ikke).
Når bagsæderyglænene er foldet ned, er
bagagerumsgulvet stort set plant og det er klart det
mest brugsrigtige.
Den faste hattehylde er todelt og den bageste del
kan klappes op, hvilket giver bedre adgang til
bagagerummet.
Allure-udstyret
Allure-udstyret er det højeste udstyr under GT, der,
som navnet indikerer, lægger mere vægt på det
sportslige. Allure inkluderer bl.a. førnævnte 16”
alufælge, 2-zone klimaanlæg, el-ruder både for og
bag, el-indklappelige sidespejle (så man kan se, når
bilen er aflåst), p-sensorer bag (kompenserer for et
ikke alt for godt udsyn bagud), tågeforlygter med
drejefunktion. Samt udstyr fra den lavere udrustede
”Active” udgave som f.eks. fartpilot, sædevarme og
7” berøringsskærm i midterkonsollen. Skærmen
muliggør, at man kan betjene sin smarttelefon via
MirrorScreen, der spejler smarttelefonens
skærmbillede op på bilens skærm.
|