Vi prøvede den nye Opel KARL for allerførste gang i
og udenfor Amsterdam for et år siden, i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler af Opels
nye mini. Allerede dengang var det klart, at KARL
var i særklasse. Det blev dokumenteret endnu engang
nu på danske landeveje, hvor det nye automatiske
Easytronic gear gjorde det klart: Lettere kan det
ikke være…
Easytronic er ingen ny opfindelse. Det er reelt en
manuel gearkasse, der er tale om, men gearskiftet er
automatisk. Dvs. der er indbygget et hydraulisk
system,
der tager hånd om gearstangen, som selvfølgelig ikke
er ført ind i kabinen – det hele foregår usynligt
under bilen. I kabinen har man en helt almindelig
gearvælger, som i en hvilken som helst anden bil med
automatgear. Når man skal køre, drejer man
tændingsnøglen og skubber gearvælgeren til venstre,
træder på speederen og af sted går det.
Easytronic er nyt i KARL
Det manuelle automatiske gearskifte var ikke klart
ved testkørslerne i Holland. Testbilen i Danmark
havde kun kørt 30 kilometer, da vi overtog den, så
det var i mere end én forstand ganske nyt. Men ingen
bekymringer med tilkørsel og særbehandling – for det
hele styres elektronisk.
Hvis man absolut selv vil bestemme, hvornår der skal
skiftes gear, kan man anvende gearvælgeren – og det
kan naturligvis i visse tilfælde være en fordel. Det
foregår ligeså enkelt og ukompliceret. Opel KARL er
ikke bare den bedst kørende bil i miniklassen for
lavt prissatte biler (en MINI Cooper, der koster tre
gange så meget, kører nu engang bedre og Opels egen
ADAM er bestemt heller ikke ringe…). Men for de
80.000 kroner, som den billigste KARL koster, får
man ingen bedre kørende fabriksny bil på danske
nummerplader.
Den allerbedste side
På de danske landeveje viste Opel KARL sig fra sin
allerbedste side. Den styrer præcist (se
videoen her på siden, f.eks. i YouTube udgaven i
Fuld HD, hvor man virkelig fornemmer den præcise og
ubesværede kørsel), affjedringen er fremragende,
fornemmelsen af kørebanen ligeså, og når man er inde
i bytrafikken er der tale om en væver bil, hvis
køreegenskaber lægger op til mere end bytrafikken
tillader. Det passer såmænd udmærket til den lille
75-hestes benzinmotor i motorrummet, der ikke
forvandler KARL til en racer.
Det er den da heller aldrig tænkt, at skulle gøre.
Faktisk præsterer den en højere effekt end de fleste
af konkurrenterne i samme priskategori, men den
bruger 14,9 sekunder på at nå 100 km/t. Uden
Easytronic kan man klare samme øvelse på 13,9
sekunder, hvis man er tilstrækkelig hurtig på
gearstangen. Det er automat-transmissionens eneste
svage punkt og årsagen til, at ikke alle er
begejstrede for et sådan gearskift. Men skal man
anke over den, skal man også anke over, at der ikke
er dobbelt så mange hestekræfter gemt under
motorhjelmen og meget andet. Den slags biler findes
også, men så er det ingen Opel KARL, og så får man
hurtigt lov til at betale kassen.
Ens benzinøkonomi
Benzinøkonomien er i øvrigt den samme for Easytronic
versionen som i udgaven med manuelt gear. Den kan
officielt køre 23,3 km/l. Opel har godt nok en
variant, der kører 24,4 km/l, det er samme motor,
men den har også en stop/start funktion og en sådan
spiller ikke sammen med Easytronic. Ved
landevejskørsel er det ingen som helst forskel – det
er kun i byen, hvor stop/start har betydning, at man
kan mærke et reduceret benzinforbrug. Maskineriet er
Opels nye 3-cylindrede 1-liters benzinmotor uden
turbolader. Den er stilfærdig, forbavsende smidig og
i rigtig god harmoni med Easytronic.
Cosmo udstyret er pengene værd
Med Easytronic automatikken fulgte også Cosmo
udstyret, som er Opels top udstyrsniveau. Det
retfærdiggør merprisen på 50.000 kroner. Faktisk
står Cosmo udstyret for de 40.000 kroner af
merprisen (hvis man ser bort fra den andel af
beløbet, der går til sponsoratet af den danske
statskasse), og det er da også alle pengene værd.
Easytronic kan dog også fås ifm. Enjoy udstyret, som
er 20.000 kroner billigere.
Men det er ikke det ringeste her i verden at have en
bil, der blot måler 3,68 meter i længden og har et
bagagerum på 215 liter (som kan øges til over 1
kubikmeter, når de asymmetriske – 60/40 –
bagsæderyglæn lægges ned), med læderrat med varme,
sædevarme, el-ruder både foran og i de bageste
sidedøre, fartpilot med –begrænser, klimaanlæg,
tågeforlygter med drejefunktion (så tågelygten i den
side, hvortil man drejer, ved lav fart tænder, når
forlygterne er tændt), fjernbetjent centrallås,
mørkt tonede ruder bag og vognbaneskifte-alarm.
Ikke meget bedre
Og så har KARL i Cosmo udgaven også 15” alufælge,
der er med til at gøre køreegenskaberne endnu
skarpere. For nogle vil det være et minus, at KARL
ikke må køre med anhænger, men det er den ikke ene
om i denne bilkategori.
Uden blusel vil vi godt udnævne Opel KARL til i
skrivende stund at være den bedst kørende minibil i
sin prisklasse, den har en fremragende finish –
uanset udstyrsvariant – og med Cosmo udstyret samt
Easytronic bliver det ikke kun ”ikke meget lettere”
men også ”ikke meget bedre”.
|