Den er større i enhver forstand, den nye MINI Cooper
S Clubman. Mere moden, mere voksen. Men den har
fortsat det ungdommelige letsind gemt under den
danske MINI designchef, Anders Warmings
moderniserede linjer. Den har ganske enkelt sjælen i
behold.
Det er vigtigt, for vælger man at investere de
450.000 kroner, den prøvekørte model koster trods
afgiftsnedsættelsen i november, er det netop fordi
den er en ægte MINI. Men den ER blevet forlænget 29
cm i forhold til den hidtidige Clubman, den ER
blevet 9 cm bredere, den har nu to REELLE døre i
hver side og den har om ikke overvældende meget
plads, så da i hvert fald brugbar plads til fem
personer i den stadig ret kompakte kabine.
Emotionelt design
For nok er den vokset, men de helt grundliggende
egenskaber ved den originale MINI har den beholdt:
Den er lav, man sætter sig ned i sin MINI, man
sidder tæt ved loftet med frontruden langt fremme.
Den er som hidtil kendetegnet ved et emotionelt
design, der er vedkommende for brugeren. Og samtidig
byder den på mange gode og smarte løsninger.
Fortil er identiteten bevaret. Den ligner den
seneste generation af den tysk-ejede britiske
kultbil. Man kan ikke se, at den nu måler 4,25 meter
i længden, hvis man alene betragter den forfra. Man
kan for så vidt heller ikke se det, når man sidder
bag rattet. Men passerer man B-stolpen, er verden
forandret.
Fløjdøre med muligheder
Bagenden er forlænget, den har opnået sin egen
karakteristiske udformning af bagpartiet med de
uundværlige Clubman fløjdøre, som stadig er ret
MINI. Når man åbner dem ser de robuste og kraftige
ud. Men det er lidt snyd, dog på den pæne måde, for
de indeholder fralægningsrum, som kan være ganske
praktiske, fordi man har umiddelbart adgang til dem
uden at skulle flytte om på bagagen – ligesom
dørlommer i sidedørene.
Funktionen er elegant, fordi man har adopteret de
velkendte støddæmpere, som i en hatchback skyder
bagdøren op og holder den på plads. Fløjdørene er
sidehængslede, så her sker det sideværts, det er
næsten som var der tale om en elektrisk åbning,
meget elegant, meget lækkert.
God plads
Fløjdørene skjuler et ret brugbart bagagerum. Det er
regulært, rummer overbevisende – efter
omstændighederne - 360 liter, og så er det
variabelt. Bagagerumsbunden skjuler yderligere
plads, bagsæderyglænene kan lægges ned, så de skaber
et vandret flugtende gulv i forening med
bagagerumsbunden, og de kan deles i tre dele, så man
disponerer over ét, to eller tre bagsæder, helt som
man måtte ønske det. Bruges hele bagsædepladsen til
bagage, har man 1250 liter til rådighed. Imponerende
i en MINI.
Bagsædepladsen er rimelig og brugbar. I modsætning
til den originale MINI, som den ser ud anno 2016, er
det faktisk muligt for fem voksne at transportere
sig i en Clubman. Pladsen er ikke førsteklasses og
det kan bestemt anbefales at nøjes med at være fire.
Men man KAN være der og det er en ret afgørende
faktor, som mere end retfærdiggør den nye MINI
Clubmans størrelse.
Suveræn på vejen – også med sne på
Det kunne dog alt sammen være lige meget, hvis
designerne ikke havde bevaret MINI’ens uforlignelige
køreegenskaber. Trods længden, den forøgede
akselafstand, vægten på 1500 kg (som faktisk gør det
muligt at trække en anhænger på 1300 kg), kører
Clubman som en MINI.
Vi bryder os ikke om sammenligningen med en gokart,
for en gokart har træk på baghjulene. MINI Clubman
trækker på forhjulene, som en MINI skal gøre det,
med mindre den har ”tilladeligt” firehjulstræk som
Countryman. Men nærheden til underlaget, den direkte
vejkontakt og unikke respons gennem hjulophæng,
styretøj og transmission er helt unik MINI. Ingen
gør dem det efter.
Vi havde lejlighed til at prøve MINI Clubman på
snebelagte, snoede vinterveje. Og MINI’en kører også
her som den skal. Kun savnede vi en gammeldags
mekanisk håndbremse til at hjælpe bagenden gennem de
snævreste af kurverne – forsøget med elektrisk
håndbremse var ikke vellykket, det dur ganske enkelt
ikke i praksis. Men ellers…
Cooper S power
Og så gjorde det jo heller ingenting, at der i
maskinrummet var monteret den kraftige 192-hestes
Cooper S benzinmotor, der foruden den fine effekt
leverer et ligeså fint maksimalt drejningsmoment på
280 Nm (300 Nm overboost for en kort stund) ved
imponerende 1250 omdr./min. Det er stort set fra
samme øjeblik, man begynder at tænke på at træde på
speederpedalen.
8-trins Tiptronic automatgearkassen, som også kan
betjenes fra paler bag rattet – der følger med
rattets omdrejning, som det skal være – er egentlig
ekstraudstyr. Den koster 41.000 kroner oveni Cooper
S Clubman basisprisen på 408.449 kroner og de penge
er godt givet ud.
Udstyr
Standardudstyret er grundliggende i orden og
inkluderer sportsrat og –sæder, sædevarme,
regnsensor, fartpilot med bremse og ikke mindst den
underholdende feature ”Performance Control” – se
videoen fra on-board køreturen – der i et
”viserinstrument” informerer om den aktuelle effekt
og det aktuelle drejningsmoment.
I øvrigt er det rart, af både funktionelle og
sikkerhedsmæssige grunde, at speedometeret findes
lige foran føreren – mens de øvrige skærm-baserede
informationer, navigation o.a. findes i det
autentiske runde instrument i midterkonsollen.
Ekstraudstyr på den prøvekørte Clubman var bl.a.
Chili-pakken til 87.000 kroner, herunder 17”
letmetalfælge, LED lys, klimaanlæg, MINI driving
modes (sport, normal og eco), nøglefri entry og
meget andet. Man får meget for pengene, men da er
prisen også så småt begyndt at krybe derop af. Den
prøvekørte bil med alt udstyr står i den nette sum
af 634.000 kroner. Men lad dig ikke skræmme: En MINI
Clubman kan fås for blot 318.000 kroner og da har
man endda 136 hestekræfter til sin rådighed.
|