Det er svært at være elbils-leverandør i et land,
hvor politikerne siger ét og gør noget andet. Et
faktum er det, at elbiler, i særdeleshed i byerne,
er sund fornuft. Og når de ser ud som KIA Soul EV er
det både et fancy look og sund fornuft i skøn
forening, hvis altså ikke…
Prisen på en KIA Soul EV er nemlig 280.000 kroner.
Politikerne har jo i deres visdom besluttet, at
beskatte elbiler udover de 25 procent moms, man
hidtil har opkrævet. Derved rammer man stort set den
samme pris, som KIA for et par år siden annoncerede,
at den nye KIA Soul ville komme til at koste på det
danske marked, når den kom. Den kom bare aldrig.
Passende pris?
Måske er prisen en del af forklaringen. For 280.000
kroner er forholdsvis mange penge for en bil i denne
kategori og det havde importøren nok indset. Men i
elektrisk udgave har den måske en chance, for hér
passer alle de funktionelle ting i hvert fald
sammen. Vi må se, hvad der sker…
En KIA Soul er nemlig en såkaldt by-cross-over. Den
gør op med, at en by-bil pr. definition er et
miniature-køretøj med meget lidt plads, hvor man
skal vælge om man vil presse passagerer ind på
bagsædet eller have indkøbsposerne med hjem. KIA
Soul måler blot 4,14 meter i længden, den har masser
af plads til passagerer både foran og på bagsædet og
281 liter indkøbsposeplads bag bagsæderyglænene kan
godt håndtere et stor-indkøb.
Komfortabel transport
EV-udgaven i den prøvekørte Advance variant er
yderst veludrustet. Den har klimaanlæg, navigation
med bakkamera, som vises flot på en 8” farveskærm,
el-ruder for og bag, sædevarme for og bag,
flex-steer (så man har let ved at parkere og komme
omkring hjørnerne), læderrat med varme, p-sensorer,
så man ikke beskadiger bilen under parkering og det
fancy mood-belysning i højtalerne og kopholderne,
som nok skal være samtaleemne med vennerne, når man
ikke har oplevet det før.
Den er oven i købet udrustet med varmepumpe, præcis
sådan en, som bruges til opvarmning af huse, der
henter energien ud af den omkring værende luft og
som et omvendt køleskab kan varme bilen op, når den
er kold. Det er egenskaber, som almindelige biler
ikke har, og det skyldes naturligvis, at KIA har
gjort hvad man kan, for at kompensere for den alt
overskyggende udfordring ved en elbil: rækkevidden.
Opbremsning øger rækkevidden
Officielt kører en KIA Soul EV 212 kilometer på en
opladning, i praksis nærmere de 150 km, men man kan
selv bidrage til at forlænge rækkevidden ved at
sætte gearvælgeren i ”B”. Hver gang man slipper
speederen opleves en kraftig motorbremse – som i
virkeligheden er en strømgenerator, der ved hjælp af
bevægelsesenergien fra bilen lader strøm på
batteriet. Det fungerer ret godt.
I bagagerummet går lidt af pladsen til elkabler. Man
vil typisk have to kabler med og hér ramler man ind
i udfordring nr. 2, i hvert fald i København, hvor
vi prøvekørte bilen.
Sure bilisters selvtægt
Samtlige ladestandere, hvorfra man ville kunne have
fået lidt ekstra power til hjemturen, var i vores
prøveperiode blokkeret af ikke-elbiler. En enkelt
havde endda opfindsomt trukket et kabel ud af
bageste siderude og sat det i ladestanderen. Kablet
endte
blindt i en papkasse på bagsædet – bilisten troede
vel, at p-vagterne kunne snydes, hvad de måske også
kan. Det er med andre ord ikke let at være
elbil-ejer med ”rettigheder”, når de misbruges af
misundelige med-borgere, hvor ordet ”med” kan
erstattes af ”imod”. Føj.
På længere sigt skal el-bils projektet nok lykkes,
hvis politikerne indser, at deres afgiftspålægning
af el-biler var en fejltagelse. Et faktum er det i
hvert fald, at udover at batteriteknologien henad
vejen bliver bedre og bedre og dermed kompenserer
for sure ikke-el-bils bilisters selvtægt, er en KIA
Soul et ganske velkørende og også fancy alternativ
til moderne fornuftstransport.
Komfortable køreegenskaber
De 277 kg tunge 27 kWh litiumbatterier, lavt
placeret i bilen, er med til at give Soul temmelig
komfortable køreegenskaber. Det harmonerer perfekt
med den næsten lydløse og meget beroligende kørsel,
som sænker stressniveauet ved bytrafik.
Den klarer også landevejskørslen udmærket og
topfarten på 147 km/t er jo tilstrækkelig i Danmark.
Desuden når den 100 km/t på 11,2 sekunder i en
kontinuert lineær acceleration, hvor man især ved
meget lav hastighed oplever en usædvanlig kvik bil.
7 års garanti – som ikke dækker alt…
KIA giver 7 års garanti også på en KIA Soul EV, men
den dækker ikke alt, for KIA kan næppe give garanti
for at sure imod-trafikanter ikke vil gøre deres for
at bremse udviklingen eller at stemmesøgende
politikere ikke vil tale for miljøet og derpå
arbejder imod det.
Der er kun én beroligende faktor: Før eller siden
bliver man nødt til for alvor at indse, at
jordkloden skal beskyttes, og det gøres ikke ved i
én uendelighed at anvende konventionelle
forbrændingsmotorer til al transport. I
Storbritannien vil man om kort tid kunne tilkoble
elbiler det nationale el-net og derigennem optimere
anvendelsen af elværkernes produktion – også dér vil
en bil som KIA Soul passe perfekt. |