Vi har tidligere prøvekørt Jeep Cherokee i den
særlige Trailhawk version. Ideel til regulær
off-road kørsel, stor frihøjde, store hjul, 4X4 og
reduktionsgear, 272 turbobenzinheste – og et
velvoksent brændstofforbrug. Med lavere frihøjde,
fravalg af reduktionsgear og en 200-hestes Fiat
diesel i maskinrummet får man fortsat gode off-road egenskaber, bedre fartpræstationer og en
dobbelt så god brændstoføkonomi.
Og det er bestemt intet dårligt valg, set ud fra en
miljøskånende dansk synsvinkel. Når man oven i købet
opnår bedre kørselskomfort og bedre køreegenskaber
på plan asfalt, skal der virkelig det stort behov
for Trailhawkens særlige egenskaber derude, hvor
andre giver op, til at vælge den til på bekostning
af dieseludgaven.
Fin dieselmotor
Behovet kan inkludere den særlige passion, der er
forbundet med at disponere over en 3,2 liters V6 og
den tilhørende meget civiliserede og vibrationssvage
motorgang. Hér har dieseludgaven lidt at hente, men
det er meget naturligt og vil gælde for enhver
dieselmotor. Og det skal tilføjes, at Fiat bygger
meget fine dieselmotorer, så det kan bestemt ikke
blive meget bedre.
En Jeep Cherokee er trods sit kompakte ydre – den
måler blot 4,63 meter i længden – lidt af en
sværvægter. Den må trække 2475 kg på krogen, og
alligevel er det officielle forbrugstal 17,5
kilometer for hver liter dieselolie (uden
anhænger…). Men mest overbevisende er forbrugstallet
i praksis. Godt hjulpet af den lynhurtigt skiftende
9-trins automatgearkasse, kan man med lethed i
praksis køre 16-17 km/l. Det er ret overbevisende,
og indebærer, at den i praksis kører dobbelt så
langt på en liter brændstof som førnævnte Trailhawk.
Hurtigere på toppen
Og den er oven i købet hurtigere. Ikke til 100 km/t
– det er stort set det samme og klares på 8,5
sekunder (8,4 sekunder for Trailhawk). Men dens
opgivne topfart, som vi godt nok ikke har afprøvet,
er 204 km/t. Og det fornemmes som om, at den har
køreegenskaber, der kan håndtere det.
Trods en ikke optimal dækmontering styrede
diesel-Cherokeen præcist og sidevindsfølsomhed er der
ikke meget af. I kraft af dens lavere frihøjde
ligger den mere stabilt på vejen, når man kører lige
ud, og det samme gælder gennem kurverne.
Klarer sig uden reduktionsgear
Dieselbilen, som har tilnavnet Limited, har ikke
reduktionsgear. Det vil naturligt nok lægge nogle
begrænsninger i de tilfælde, hvor kørselsforholdene
er voldsomt krævende – blød mudder, op ad bakke og
lignende. I testperioden var det umuligt, at støve
så krævende kørsels udfordringer op, at de ikke
kunne håndteres af Limited-versionen, så dér
fornemmede vi ikke de store begrænsninger.
Man disponerer dog også fortsat over det fine
køreprogram, hvor man kan vælge mellem sport, mudder
og sne – plus en normal indstilling, hvor
elektronikken selv analyserer kørselsforholdene og
vælger den optimale indstilling.
Konklusionen er, at Limited er en mere komplet bil,
men den er også lidt dyrere end Trailhawk.
Udstyrsmæssigt er der få forskelle, så også dér er
Limited godt klædt på. Rigtig godt, faktisk.
Standard er de fine 18” alufælge, Xenon forlygter,
nøglefri adgang og start, læderkabine med
ventilerede forsæder, en let læselig refleksfri 8,4”
skærm i midterkonsollen, indbygget navigation og
meget andet.
Gode detaljer
Bilen er temmelig gennemarbejdet, også i detaljerne.
Den elektriske bagklap lukkes igen ved at trykke på
en knap. Det er helt normalt, men på stort set alle
konkurrenternes biler er knappen placeret på kanten
af bagklappen, og det er ikke alle mennesker, der
kan nå derop. I Jeepen befinder knappen sig på
dør-rammen til venstre. Fin løsning - hvor svært kan
det egentlig være…
Pladsforholdene er fremragende, et stort bagagerum
med forbavsende meget plads under bagagerumsbunden,
med tanke på at der også er et bageste differentiale
nedenunder. Standard er dog ikke et reservehjul, som
ellers ville optage pladsen i rummet. Det ville vi
måske nok foretrække, men det kan jo så blot
tilkøbes.
Elektroniske hjælpemidler
Til den prøvekørte bil havde man installeret en
række elektroniske hjælpemidler. Parkeringssystemet
kan selv parkere bilen og ønsker man at gøre det
manuelt, disponerede man over både p-sensorer og
bakkamera. Adaptiv fartpilot i kombination med
vognbaneassistent giver stor tryghed og begge dele
fungerede med blid præcision. Den elektroniske
nødbremse besluttede vi os for ikke at afprøve. Også
Blind Sport Allert og fjernlysassistent hørte med i
”pakken” til i alt 35.000 kroner.
Er man til en luksuøs oplevelse og afslappet
langturskørsel bør man tilkøbe udstyret, men man kan
i sagens natur sagtens klare sig uden.
Bagklappen åbner højt og bagageplads er der rigeligt
af.
Trods et bageste differentiale er der god plads
under bagagerumsbunden.
|