Jeep Cherokee findes i to varianter: En stor ”Grand
Cherokee”, som vi prøvekørte i december 2014, og så
den nye Cherokee, som godt nok er mindre end den
store, men langt mere smart og iøjefaldende (se
billederne, læs om Grand Cherokee og bemærk den
kolossale forskel på de to biler med samme navn hér
>>>). Det sidste var virkelig
bemærkelsesværdigt, der hang mange og lange øjne
efter Cherokee’en fra dem, vi kørte forbi, men ikke
så mærkeligt, for den nye Cherokee ser virkelig
meget anderledes ud end gennemsnits bilen.
Jeep har fastholdt den karakteristiske front, men
den
er godt nok blevet moderniseret. På samme måde som
hele bilen er det. Vi kastede os desuden over den
særlige Trailhawk version med mærket ”Trail Rated”
som en markering af, at den kan mere end blot
tiltrække sig opmærksomhed.
Masser af maskinkraft
I maskinrummet på den lå en 3,2 liters V6
benzinmotor, en neddroslet udgave af den
legendariske 3,6 liter Penta Star V6, tørstig og
højtydende. 272 hestekræfter og et moment på 315 Nm
(meget for en benzinmotor uden turbolader) overføres
til de fire trækkende hjul. Alene det, gør sådan en
Jeep til noget særligt. Og så er den så
gennem-amerikansk, som en bil kan være det. 0-100
km/t klares på 8,4 sekunder uden de helt store
anstrengelser, og den nye 9-trins automatgearkasse
er rigtig vellykket. Den skifter helt ubemærket,
hvad der kan tilskrives ikke færre end 40
forskellige skifteprogrammer.
Benzinøkonomien på 10 km/l er dog ikke imponerende,
men det var brændstoføkonomien i den store
dieselvariant heller ikke. Den kunne dog være endnu
dårligere, hvis ikke det var fordi baghjulene helt
og aldeles frakobles, når Jeepen kører på plan vej
og ikke har brug for træk på alle fire hjul.
Amerikanske køreegenskaber
Mange af egenskaberne i den nye Cherokee genkendes
fra Grand Cherokee, SelecTerrain systemet ikke
mindst, men måske især den luksuøse kørekomfort, som
er så karakteristisk for amerikanerbiler. Den blide
snurren fra den store benzinmotor stod i kontrast
til dieselmotoren i den tidligere prøvekørte
storebror.
Måske er det derfor, at dieselmotorer er så sjældne
i USA, alle andre steder end i de store trucks.
Kørefølelsen er ikke meget forskellig fra den, man
oplever f.eks. i de såkaldte minivans, det vi i
Europa vil kalde store MPV’er, som f.eks. Chrysler
Town & Country. Sådan SKAL biler køre på den anden
side af Atlanten.
Omfattende udstyr
Jeepen kører derfor også glimrende ved dansk
motorvejsfart og i kraftig sidevind. Trailhawk
udgaven var udrustet med en del ekstraudstyr, bl.a.
adaptiv fartpilot og vejbaneassistent, som bestemt
ikke er dårligt at have i sådan en bil, når man
kører ”on-road”.
Standardudstyret er i sig selv ret omfattende og
inkluderer en let læselig 8,4” touchscreen
(suppleret af en 7” skærm mellem speedometer og
omdrejningstæller), navigation, et velklingende
lydanlæg, læderindtræk, ventilerede elektrisk
indstillelige forsæder, elektrisk bagklap og meget
andet. De regulære off-road systemer som
SelecTerrain, Hill-descent og Hill-ascent samt
reduktionsgear er også standard.
Det er egentlig imponerende, fordi bilen er prissat
til 830.000 kroner.
Rummelig og god i terrænet
Der er nemlig også tale om en temmelig rummelig bil,
selvom den er lillebror i Cherokee programmet. Den
måler blot 4,63 meter i længden og byder på
fremragende pladsforhold i kabinen. Bagagerummet er
på imponerende 700 liter, der kan øges til 1555
liter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Vi prøvede også Cherokeen i off-road terræn, men af
den lettere slags, som ikke var hverken mudret eller
opkørt. Det passede da også meget godt til
dækmonteringen, som nok vil komme til korte, hvis
underlaget er virkelig smattet. Frihøjden er 22,1
cm, udmærket, men ikke variabel, som havde den haft
variabel affjedring. En svaghed er den lidt brutale
tilkobling, når man holder stille og træder varsomt
på speederen. Det giver en lidt ustyret fremdrift,
som ikke er den allermest hensigtsmæssige måde at
sætte i gang på i uvejsomt terræn.
Ellers klarer den sig godt. Tilkørselsvinklen er
29,9 grader og frakørselsvinklen 32,1 grader.
Cherokee er desuden udrustet med en beskyttende
bundplade. Drivlinen styres af programmerne i
SelecTerrain og hjælpes af et aktivt
spærredifferentiale.
|