- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jeep Cherokee 3,2 V6 4X4 aut. Trailhawk

Mindre, smart og iøjefaldende


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Cherokee findes i to varianter: En stor ”Grand Cherokee”, som vi prøvekørte i december 2014, og så den nye Cherokee, som godt nok er mindre end den store, men langt mere smart og iøjefaldende (se billederne, læs om Grand Cherokee og bemærk den kolossale forskel på de to biler med samme navn hér >>>). Det sidste var virkelig bemærkelsesværdigt, der hang mange og lange øjne efter Cherokee’en fra dem, vi kørte forbi, men ikke så mærkeligt, for den nye Cherokee ser virkelig meget anderledes ud end gennemsnits bilen.

 

Jeep har fastholdt den karakteristiske front, men den er godt nok blevet moderniseret. På samme måde som hele bilen er det. Vi kastede os desuden over den særlige Trailhawk version med mærket ”Trail Rated” som en markering af, at den kan mere end blot tiltrække sig opmærksomhed.

 

Masser af maskinkraft

I maskinrummet på den lå en 3,2 liters V6 benzinmotor, en neddroslet udgave af den legendariske 3,6 liter Penta Star V6, tørstig og højtydende. 272 hestekræfter og et moment på 315 Nm (meget for en benzinmotor uden turbolader) overføres til de fire trækkende hjul. Alene det, gør sådan en Jeep til noget særligt. Og så er den så gennem-amerikansk, som en bil kan være det. 0-100 km/t klares på 8,4 sekunder uden de helt store anstrengelser, og den nye 9-trins automatgearkasse er rigtig vellykket. Den skifter helt ubemærket, hvad der kan tilskrives ikke færre end 40 forskellige skifteprogrammer.



Benzinøkonomien på 10 km/l er dog ikke imponerende, men det var brændstoføkonomien i den store dieselvariant heller ikke. Den kunne dog være endnu dårligere, hvis ikke det var fordi baghjulene helt og aldeles frakobles, når Jeepen kører på plan vej og ikke har brug for træk på alle fire hjul.

 

Amerikanske køreegenskaber

Mange af egenskaberne i den nye Cherokee genkendes fra Grand Cherokee, SelecTerrain systemet ikke mindst, men måske især den luksuøse kørekomfort, som er så karakteristisk for amerikanerbiler. Den blide snurren fra den store benzinmotor stod i kontrast til dieselmotoren i den tidligere prøvekørte storebror.

 

Måske er det derfor, at dieselmotorer er så sjældne i USA, alle andre steder end i de store trucks. Kørefølelsen er ikke meget forskellig fra den, man oplever f.eks. i de såkaldte minivans, det vi i Europa vil kalde store MPV’er, som f.eks. Chrysler Town & Country. Sådan SKAL biler køre på den anden side af Atlanten.

 

Omfattende udstyr

Jeepen kører derfor også glimrende ved dansk motorvejsfart og i kraftig sidevind. Trailhawk udgaven var udrustet med en del ekstraudstyr, bl.a. adaptiv fartpilot og vejbaneassistent, som bestemt ikke er dårligt at have i sådan en bil, når man kører ”on-road”.

 

Standardudstyret er i sig selv ret omfattende og inkluderer en let læselig 8,4” touchscreen (suppleret af en 7” skærm mellem speedometer og omdrejningstæller), navigation, et velklingende lydanlæg, læderindtræk, ventilerede elektrisk indstillelige forsæder, elektrisk bagklap og meget andet. De regulære off-road systemer som SelecTerrain, Hill-descent og Hill-ascent samt reduktionsgear er også standard.

 

Det er egentlig imponerende, fordi bilen er prissat til 830.000 kroner.

 

Rummelig og god i terrænet

Der er nemlig også tale om en temmelig rummelig bil, selvom den er lillebror i Cherokee programmet. Den måler blot 4,63 meter i længden og byder på fremragende pladsforhold i kabinen. Bagagerummet er på imponerende 700 liter, der kan øges til 1555 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Vi prøvede også Cherokeen i off-road terræn, men af den lettere slags, som ikke var hverken mudret eller opkørt. Det passede da også meget godt til dækmonteringen, som nok vil komme til korte, hvis underlaget er virkelig smattet. Frihøjden er 22,1 cm, udmærket, men ikke variabel, som havde den haft variabel affjedring. En svaghed er den lidt brutale tilkobling, når man holder stille og træder varsomt på speederen. Det giver en lidt ustyret fremdrift, som ikke er den allermest hensigtsmæssige måde at sætte i gang på i uvejsomt terræn.

 

Ellers klarer den sig godt. Tilkørselsvinklen er 29,9 grader og frakørselsvinklen 32,1 grader. Cherokee er desuden udrustet med en beskyttende bundplade. Drivlinen styres af programmerne i SelecTerrain og hjælpes af et aktivt spærredifferentiale.


 

 

Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Man skulle jo nødigt glemme oprindelsen: Silhuetten af Willy's Jeep finder man i bunden af forruden.


Model:

Jeep Cherokee 3,2 V6 4X4 aut. Trailhawk

Listepris:

Kr. 830.000

Motor og transmission:

3,2 ltr. V6 benzinmotor. 272 hk. 315 Nm/4300 omdr./min. 9-trins aut.gear. Selecterrain Traction System. 4WD med reduktionsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,4 sek./ 180 km/t/ 10,0 km/l /232 g/km

Længde:

4,63 m

Frihøjde:

22,1 cm

Bagagerum:

700-1555 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent og Ascent Control. 17” alufælge. El-bagklap. P-sensorer for og bag. 7 airbags. Læderkabine. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. 8,4” berøringsskærm. Navigation.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt