Vi prøvekørte for kort tid siden Hyundai Tucson i
den mest veludrustede version med 185 dieselheste,
firehjulstræk og automatgear. Det er en bil, som
koster den nette sum af 600.000 kroner. Det kan
naturligvis gøres billigere…
Man kunne jo alternativt vælge at gå helt ned i
basisudgaven med Life-udstyr og 132 hestes
benzinmotor. Den er såmænd et udmærket alternativ,
fordi bilen i sin grundform jo er den samme – og den
koster stort set kun halvdelen, 325.000 kroner, for
nu at være mere nøjagtig.
190.000 kroner sparet
Eller man kunne vælge en mellemting til 410.000
kroner – det er stadig en besparelse på 190.000 i
forhold til top-udgaven – og kun 85.000 kroner mere
end basisudgaven. Den er faktisk et ret godt
alternativ og den ser vi på denne gang.
Basisudgaven har godt nok aircondition, den har
el-ruder både for og bag, fartpilot med farbegrænser,
Bluetooth, fjernbetjent centrallås, sædevarme både
for og bag og varme i rattet – plus 16” alufælge. Så
man er bestemt ikke dårligt stillet. Og så har den
forhjulstræk.
Men mellemtingsløsningen, Hyundai Tucson 1,6 T-GDi
2WD ”Trend”, byder på så meget mere. 16” alufælgene
er erstattet af 17” fælge, som giver bedre vejgreb,
men også en ret kontant berøring med vejen. Den har
2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet,
regnsensor og statisk kurvelys, hvor man får ekstra
lys ude fortil i den retning, man nu drejer, når det
måtte være mørkt og forlygterne er tændt.
Andre fordele
Trend udgaven har også ventilation ved bagsædet –
herligt på en varm sommerdag – den har flex-steer,
så den er lettere at komme omkring hjørnerne med og
nemmere at parkere, el-sidespejlene kan foldes helt
ind, så de ikke rives af, af for nært-kørende
medtrafikanter, den har tonede ruder bagtil og nogle
fancy skidplates, som beskytter bilen fortil og
bagtil, hvis man begiver sig ud i terrænet.
Sidstnævnte er den dog ikke helt så god til som den
tidligere prøvekørte version, for den havde
firehjulstræk og for de 410.000 kroner må man nøjes
med forhjulstræk. Men de 17 cm frihøjde er bevaret
og det er en vigtig parameter, når man skal frem
hvor andre giver op.
Sikkerhedspakken
Men man får også sikkerhedspakken med, som bl.a.
inkluderer vognbaneassistent, som vi illustrerede i
vores video, da vi prøvekørte Tucson 4WD (Klik
og se videoen hér >>>)og den har Blind Spot
monitor, som lyser op og dermed advarer, hvis der er
biler tæt på i den blinde vinkel.
Hvad man ikke får er 19” alufælge, elektrisk
bagklap, elektrisk indstillelige sæder og
navigation, men LED forlygterne fulgte med på den
prøvekørte bil, fordi Hyundai havde udstyret den med
sådanne, som godt nok medfører en merpris på 18.000
kroner. Men LED forlys ER godt.
Hurtigere end dieseludgaven
Til gengæld får man næsten ligeså mange kræfter og
en anelse bedre fartpræstationer. Det hænger sammen
med, at automatgearet er udskiftet med manuelt gear
– en glimrende 6-trins gearkasse – og ikke mindst,
at der nu ligger en 177 hestes turbobenzinmotor i
motorrummet.
Den gør det muligt at nå de 100 km/t en smule
hurtigere og højere topfart har den også. Det sker
naturligvis på bekostning af brændstoføkonomien, men
det er ikke galt: 185-hestes dieselen med 4WD og
automatgear kører 15,9 km/l. Med benzinmotoren kan
man køre 13,7 km/l og nok så væsentligt: Det er et
tal, man meget let kan få til at holde i praksis.
Lettere og mere agil
Med benzinmotor og uden 4WD og automatgear taber
Tucson’en sig 166 kg i vægt og det gør den sjovere i
kurverne, mere agil og man må endda køre med 1900 kg
på trækkrogen. Motorgangen er lydløs og
vibrationssvag og det er med til at øge
kørselskomforten, så selvom man må give afkald på
noget af komfortudstyret, er totaloplevelsen ikke
ringere.
Oven i det hele slipper man ikke bare billigere til
bilen, man slipper også med det halve i grøn afgift,
det er faktisk slet ikke så dårligt. Og de 5 års
garanti, uden begrænsninger på kørte kilometer, får
man stadig. Dieseludgaven med topudstyr,
firehjulstræk og automatgear er god, men sat i
forhold til prisen sværger undertegnede mere til den
her beskrevne bil…
|