SUV’er er populære blandt europæere og især os
danskere. Vi har som hovedregel kun én bil pr.
husholdning og så er det naturligvis vigtigt, at
den, vi har, kan løse flest mulige opgaver. Med
Hyundai logoet på fronten og 5 års ubegrænset
fabriksgaranti i bagagerummet er Hyundai Tucson den
koreanske bilproducents tilbud blandt
mellemklasse-SUV’er.
Hyundai og KIA kører parallelløb på de fleste af
deres bilmodeller. Som sådan har vi tidligere
prøvekørt en af koncernens mellemklasse SUV’er i
forbindelse med de første internationale
testkørsler. Det var KIA Sportage, det dengang
handlede om, som er søstermodel til Hyundai Tucson,
så vi havde på forhånd en god idé om den mekaniske
side af sagen. Ser man bilerne an, er det en helt
anden sag. Bortset fra, at dimensionerne er givet af
mekanikken, er de to bilmodeller visuelt vidt
forskellige.
Chefdesigneren skiller vandene
Forklaringen er efter vores opfattelse den, at hvor
der hos andre bilproducenter, der også har parallelt
kørende bilproduktioner, typisk er tale om
forskellige adskilte designafdelinger, har Hyundai
gjort det anderledes. Hér er der godt nok også to
adskilte designlinjer for hvert af de to bilmærker,
men man har fælles designchef i form af
mesterdesigneren Peter Schreyer, og han har med hård
hånd sikret, at de to bilmærker er styret i hver
deres retning. Det er lykkedes så godt, at der i
princippet ikke er fællestræk ved nogle af bilerne.
Som sådan er der lagt rigtig meget i hænderne på
køberne, der skal vælge mellem de to bilmærker. De
skal vælge den model, de bedst kan lide. Og
naturligvis skal de også kaste blikket på
udstyrslisterne og vælge den pakke, der passer
bedst. Egentlig en meget sund måde, at betjene
kunder på.
Premium er toppen
Den hér prøvekørte Hyundai Tuscon er modellens
absolutte top-version, Premium. Den har en 185
hestes turbodiesel under motorhjelmen, firehjulstræk
og automatgear. Og som om det ikke var nok, havde
man også som ekstraudstyr installeret panorama
soltag (til en bemærkelsesværdig beskeden merpris på
18.000 kroner, for der er tale om et ægte soltag,
der kan åbnes).
Dermed er prisen krøbet op på 600.000 kroner. Den
billigste variant koster kun lige godt halvdelen,
hvilket fortæller meget om hvor meget mere, man får
med i købet – udover pladsforholdene, som er ens i
enhver Tucson.
Rummelig og pæn
Der er tale om en temmelig rummelig SUV, med et
bagagerum på 513 liter, der kan øges til 1,5
kubikmeter, når bagsæderyglænene klappes ned. I
kabinen er der masser af plads, trods en længde på
ikke mere end 4,48 meter, og vigtig: Det hele er
pænt, moderne og skabt, som man måske især kan
forestille sig at en amerikaner vil kunne lide.
Det er ikke uvæsentligt, når vi taler design, for
Hyundai er meget populær i USA, ikke mindst fordi
man har ramt en designlinje, som mere end rigeligt
kan hamle op med andre populære mellemstore biler,
skabt af nogle af amerikanernes egne bilfabrikker.
Omfattende udstyr
Allerede i udstyrsversionen ”Trend” er listen over
udstyr god, men i topudgaven er der ikke noget, der
mangler: 2 zone klimaanlæg, vognbaneassistent, varme
i læderrattet, sædevarme både for og bag, elektrisk
bagklap, p-sensorer både for og bag (der supplerer
bakkameraet), navigation via en 8” skærm på
midterkonsollen osv., osv. LED-lys er den moderne og
effektive måde, at oplyse kørebanen på og kurvelys
er en stor hjælp omkring hjørnerne eller hvis man
kører i terræn – for det kan Tucsonen også. Også
intelligent parkeringshjælp, som kan styre parkering
af bilen, er standard – det fungerer fortræffeligt
og er godt i en bil, hvor udsynet bagud ikke er dens
største force.
Firehjulstrækket lægger op til 50 procent af
kræfterne ud på baghjulene, Tucson er med sine 17 cm
frihøjde ingen off-roader, men kører faktisk
udmærket væk fra alfarvej, og den må trække 1900 kg
på anhængerkrogen. Hvis det ikke er nok, skal man
vælge modellen med den mindre 136-hestes
dieselmotor. Det er ulogisk, men forklaringen er, at
da fravælger man i samme moment automatgearkassen.
Men man fravælger også firehjulstrækket, så
konklusionen er, at Tucson da forvandles til en
udmærket trækker, men den er bedst på plan vej.
Glimrende vejgreb
Her klarer 4WD varianten sig også godt. Hjulpet af
store 245/45-19 hjul står den knagende godt fast
gennem kurverne, til trods for vægten på 1800 kg.
Kørselskomforten er glimrende og de mange kræfter,
defineret af op til 185 hk samt 400 Nm over et
ultrabredt momentområde (top-momentet holdes på de
400 Nm fra 1750 til 2750 omdr./min), giver meget
fine fartpræstationer.
Ved dansk motorvejsfart er Tucson både stabil og
lydsvag. 6-trins automatgearet løser sin opgave og
spiller godt samme med firehjulstrækket. Og det
officielle forbrugstal på 15,4 km/l er hæderligt,
set i lyset af de mange kræfter, automatik og 4WD.
Vil man have en bedre brændstoføkonomi er 136-hestes
versionen løsningen. Uden automatgear og 4WD kører
man da officielt 20,8 km/l.
Fuld LED forlys forvandler nat til dag...
|