- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda HR-V 1,6 Executive NAVI ADAS

Hybrid i oprindelig betydning


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HR-V betyder ”Hybrid Recreation vehicle”. Det var betydningen af det oprindelige navn på Hondas dengang banebrydende kompakte SUV/Crossover. I virkeligheden var det en anden måde dengang at sige crossover på, fordi en hybrid er en sammensætning af forskellige elementer og egenskaber. I dag forbindes begrebet ”hybrid” indenfor bilkonstruktion primært med kombinationen mellem elektromotor og forbrændingsmotor – men i en Honda HR-V finder man alene en forbrændingsmotor.

 

Det er imidlertid vigtigt at få begreberne på plads, for skal man kategorisere biler, hvad der vel dybest set ikke altid er hverken nødvendigt eller en fordel, vil HR-V meget hurtigt vise sig, ikke at være let at kategorisere. For selvom crossover eller SUV (Sport Utility Vehicle) er de betegnelser, der kommer nærmest, er HR-V helt sin egen.

 

Sæder med muligheder

Det hænger ikke mindst sammen med det enestående og geniale sædesystem, som Honda lidt poppet kalder ”magiske sæder”. Honda anvender systemet i de fleste af deres modeller og de er ene om det, simpelthen fordi fabrikken har verdensomspændende patent på det, dvs. ikke sædesystemet, men placeringen af brændstoftanken under forsæderne – som muliggør sædekonstruktionen.

 

Magiske sæder betyder, at bagsæderne kan foldes op ligesom et biograf- eller teatersæde og dermed får man nye muligheder, hvad angår udnyttelsen af kabinepladsen. Det betyder for HR-V’ens vedkommende, at man især på bagsæderne ikke bare har meget benplads men også kan sidde mere bekvemt efter sit eget hoved. Man kan få fødderne både ind under forsæderne (trods brændstoftanken) og bagsædet. Og når siddefladen foldes op, opnår man den unikke udnyttelse af kabinepladsen.



Kort og rummelig coupé

Det har også ført med sig, at Honda designerne havde større spillerum, da de skabte karrosserilinjerne. HR-V er med en længde på 4,29 meter noget kortere end stor-konkurrenten, Qashqai fra Nissan. Men man har som bruger imponerende 470 liter bagageplads til sin rådighed – som oven i købet kan udvides til over 1,5 kubikmeter, når bagsæderne foldes fremad (det kan de nemlig også).


 


Samtidig, og det er måske i bund og grund det mest imponerende, har Honda designerne givet HR-V en coupé form, som både er smart, elegant, temmelig dynamisk og sporty. Hele den kombination af muligheder på kryds og tværs gør Honda’en til noget særligt.

 

Kører som en dynamisk crossover

Dertil kommer, at den også kører udmærket. Den har en god affjedring, på én gang komfortabel og spændstig, og man har en god føling med vejen. Den prøvekørte udgave havde ikke firehjulstræk, men en frihøjde på 17 cm giver bedre fremkommelighed væk fra den plane asfalt end ved normal personbilsfrihøjde på 13-15 cm. På det område er HR-V tæt ved crossover idéen.

 

Dynamiske køreegenskaber har altid været et Honda prædikat og det smitter af på de andre dele af det indvendige design. Den minimalistiske rørformede gearstang, simpel som i en racerbil, understreger den historiske tilknytning til motorsport. Det smarte instrumentdesign med 3-dimensionelle runde instrumenter underbygger oplevelsen. Og samtidig har man også fået indbygget en god portion praktisk funktion.

 

Turbodieselmotoren

I maskinrummet lå på den prøvekørte 1,6 model Hondas kendte og også herfra meget roste 120 hestes turbodiesel. Hvis man synes 120 hk er i underkanten, hjælper det på regnestykket, at man allerede ved 2000 motoromdrejninger pr. minut har et drejningsmoment på 300 Nm til disposition. Det gør bilen i stand til at nå 100 km/t på 10,5 sekunder. Det tal er rimeligt, men bilen har køreegenskaber til mere.



Vil man have bedre fartpræstationer og i samme ombæring en bedre brændstoføkonomi skal man måske overveje HR-V i basisudgaven. Den bruger kun 10 sekunder rent på at nå 100 km/t og kører 25 km/l i stedet for de 24,4, som den prøvekørte Executive version officielt kan opnå. Vi gætter på, at forskellen ligger i en højere vægt, selvom det officielle tal hér er det samme for begge varianter.

 

Omfattende udstyr

Det skyldes at Executive udstyret er ret omfattende. Det skal det så også være, for merprisen er 83.000 kroner. Endda ender man kun på en listepris på 349.300 kroner, som absolut er attraktiv og konkurrencedygtig.

 

Executive udstyret inkluderer bl.a. 17” alufælge, LED forlygter, nøglefri adgang og start, 8 airbags, 2-zone klimaanlæg, delvis læderindtræk, bakkamera samt p-sensorer både for og bag (praktisk, for udsynet bagud er begrænset), Honda Connect (med Garmin navigation og hele viften af kommunikationsmuligheder, betjent fra en 7” berøringsskærm).

 

Elektroniske kørehjælpemidler

Samt striben af elektroniske kørehjælpemidler som f.eks. ”Intelligent hastighedsbegrænser”, der bl.a. aflæser fartbegrænsnings-skilte og tilpasser hastigheden derefter, og vognbaneassistent. Dertil kommer et herligt panoramasoltag, elektrisk oplukkeligt, samt tonede bageste sideruder.

 

Men også basisudgaven ”Comfort”, som med 130 hestes benzinmotor kan anskaffes for blot 247.300 kroner, er godt klædt på. Comfort udstyret omfatter bl.a. 16” alufælge, aktivt citybremsesystem, fartpilot med –begrænser, klimaanlæg, el-ruder for og bag, el-sidespejle, sædevarme, ratbetjent audiosystem og Bluetooth.

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også vores første internationale prøvekørsel af Honda HR-V hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den nye Honda HR-V i forbindelse med de første internationale prøvekørsler sidste år

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 


Model:

Honda HR-V 1,6 Executive NAVI ADAS

Listepris:

Kr. 349.300

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodieselmotor. 120 hk. 300 Nm/ 2000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 192 km/t/ 24,4 km/l / 108 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

470/1533liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. Nøglefri adgang og start. 8 airbags. 2-zone klimaanlæg. Bak-kamera. P-sensorer for og bag. Honda Connect med navigation. 7” touchscreen. Multijusterbart læderrat. Del-læderkabine. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt