HR-V betyder ”Hybrid Recreation vehicle”. Det var
betydningen af det oprindelige navn på Hondas
dengang banebrydende kompakte SUV/Crossover. I
virkeligheden var det en anden måde dengang at sige
crossover på, fordi en hybrid er en sammensætning af
forskellige elementer og egenskaber. I dag forbindes
begrebet ”hybrid” indenfor bilkonstruktion primært
med kombinationen mellem elektromotor og
forbrændingsmotor – men i en Honda HR-V finder man
alene en forbrændingsmotor.
Det er imidlertid vigtigt at få begreberne på plads,
for skal man kategorisere biler, hvad der vel dybest
set ikke altid er hverken nødvendigt eller en
fordel, vil HR-V meget hurtigt vise sig, ikke at
være let at kategorisere. For selvom crossover eller
SUV (Sport Utility Vehicle) er de betegnelser, der
kommer nærmest, er HR-V helt sin egen.
Sæder med muligheder
Det hænger ikke mindst sammen med det enestående og
geniale sædesystem, som Honda lidt poppet kalder
”magiske sæder”. Honda anvender systemet i de fleste
af deres modeller og de er ene om det, simpelthen
fordi fabrikken har verdensomspændende patent på
det, dvs. ikke sædesystemet, men placeringen af
brændstoftanken under forsæderne – som muliggør
sædekonstruktionen.
Magiske sæder betyder, at bagsæderne kan foldes op
ligesom et biograf- eller teatersæde og dermed får
man nye muligheder, hvad angår udnyttelsen af
kabinepladsen. Det betyder for HR-V’ens vedkommende,
at man især på bagsæderne ikke bare har meget
benplads men også kan sidde mere bekvemt efter sit
eget hoved. Man kan få fødderne både ind under
forsæderne (trods brændstoftanken) og bagsædet. Og
når siddefladen foldes op, opnår man den unikke
udnyttelse af kabinepladsen.
Kort og rummelig coupé
Det har også ført med sig, at Honda designerne havde
større spillerum, da de skabte karrosserilinjerne.
HR-V er med en længde på 4,29 meter noget kortere
end stor-konkurrenten, Qashqai fra Nissan. Men man
har som bruger imponerende 470 liter bagageplads til
sin rådighed – som oven i købet kan udvides til over
1,5 kubikmeter, når bagsæderne foldes fremad (det
kan de nemlig også).
Samtidig, og det er måske i bund og grund det mest
imponerende, har Honda designerne givet HR-V en
coupé form, som både er smart, elegant, temmelig
dynamisk og sporty. Hele den kombination af
muligheder på kryds og tværs gør Honda’en til noget
særligt.
Kører som en dynamisk crossover
Dertil kommer, at den også kører udmærket. Den har
en god affjedring, på én gang komfortabel og
spændstig, og man har en god føling med vejen. Den
prøvekørte udgave havde ikke firehjulstræk, men en
frihøjde på 17 cm giver bedre fremkommelighed væk
fra den plane asfalt end ved normal
personbilsfrihøjde på 13-15 cm. På det område er
HR-V tæt ved crossover idéen.
Dynamiske køreegenskaber har altid været et Honda
prædikat og det smitter af på de andre dele af det
indvendige design. Den minimalistiske rørformede
gearstang, simpel som i en racerbil, understreger
den historiske tilknytning til motorsport. Det
smarte instrumentdesign med 3-dimensionelle runde
instrumenter underbygger oplevelsen. Og samtidig har
man også fået indbygget en god portion praktisk
funktion.
Turbodieselmotoren
I maskinrummet lå på den prøvekørte 1,6 model Hondas
kendte og også herfra meget roste 120 hestes
turbodiesel. Hvis man synes 120 hk er i underkanten,
hjælper det på regnestykket, at man allerede ved
2000 motoromdrejninger pr. minut har et
drejningsmoment på 300 Nm til disposition. Det gør
bilen i stand til at nå 100 km/t på 10,5 sekunder.
Det tal er rimeligt, men bilen har køreegenskaber
til mere.
Vil man have bedre fartpræstationer og i samme
ombæring en bedre brændstoføkonomi skal man måske
overveje HR-V i basisudgaven. Den bruger kun 10
sekunder rent på at nå 100 km/t og kører 25 km/l i
stedet for de 24,4, som den prøvekørte Executive
version officielt kan opnå. Vi gætter på, at
forskellen ligger i en højere vægt, selvom det
officielle tal hér er det samme for begge varianter.
Omfattende udstyr
Det skyldes at Executive udstyret er ret omfattende.
Det skal det så også være, for merprisen er 83.000
kroner. Endda ender man kun på en listepris på
349.300 kroner, som absolut er attraktiv og
konkurrencedygtig.
Executive udstyret inkluderer bl.a. 17” alufælge,
LED forlygter, nøglefri adgang og start, 8 airbags,
2-zone klimaanlæg, delvis læderindtræk, bakkamera
samt p-sensorer både for og bag (praktisk, for
udsynet bagud er begrænset), Honda Connect (med
Garmin navigation og hele viften af
kommunikationsmuligheder, betjent fra en 7”
berøringsskærm).
Elektroniske kørehjælpemidler
Samt striben af elektroniske kørehjælpemidler som
f.eks. ”Intelligent hastighedsbegrænser”, der bl.a.
aflæser fartbegrænsnings-skilte og tilpasser
hastigheden derefter, og vognbaneassistent. Dertil
kommer et herligt panoramasoltag, elektrisk
oplukkeligt, samt tonede bageste sideruder.
Men også basisudgaven ”Comfort”, som med 130 hestes
benzinmotor kan anskaffes for blot 247.300 kroner,
er godt klædt på. Comfort udstyret omfatter bl.a.
16” alufælge, aktivt citybremsesystem, fartpilot med
–begrænser, klimaanlæg, el-ruder for og bag,
el-sidespejle, sædevarme, ratbetjent audiosystem og
Bluetooth. |