En Citroën har altid sit ganske særlige miljø. Det
gælder ikke mindst de lidt større modeller, hvor
designerne har haft mulighed for at nurse
passagererne med lækre detaljer, som understreger og
erindrer om, at dette ER en Citroën. Det enestående
er imidlertid, at man også er i stand til at parre
elegancen med en meget høj grad af praktisk
funktion. Det gælder i særdeleshed Citroën Grand C4
Picasso.
Vi præsenterede oprindeligt bilen i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler.
Ræsonnementerne gælder naturligvis fortsat. i
mellemtiden er bilen også kommet ud at køre på
danske landeveje, og her var det især kombinationen
af den økonomiske 120 hestes 1,6 liters turbodiesel,
PSA koncernens avancerede EAT6 automatgearkasse og
den store, rummelige multibil, som interesserede.
Motorkræfterne rækker
Hvis man frygtede, at motoren ikke var tilstrækkelig
stor, bliver man hurtigt glædeligt overrasket. Det
hænger bl.a. sammen med, at Citroën har formået, at
holde bilens vægt i den prøvekørte version på cirka
1430 kg. Forbavsende, fordi den også rummer plads
til 7 personer. Den må oven i købet trække en
anhænger på 1500 kg – godt at vide for de, der
ønsker at bruge Grand C4 Picasso som campingtrækker.
Vi har ikke prøvet den med anhænger og heller ikke
fuldt lastet, men motoren arbejder smidigt,
omdrejningsvilligt og godt, og det maksimale
drejningsmoment på 300 Nm opnås allerede ved 1750
omdr./min. Det indikerer at der er kræfter nok. I
hvert fald hvis man ikke skal ud at køre rigtig
hurtigt.
En glad bil
Dertil kommer EAT6 automatgearet, som fuldender
harmonien. Det skifter opad i gearene som om der er
tale om et dobbeltkoblingsgear og nedad som om, at
det ikke det ikke. Det skulle forstås positivt,
fordi dobbeltkoblingsgear som hovedregel er langt
mindre effektive i decelerationen end i
accelerationen.
Foruden hastighedsbegrænsningen, som lægger naturlig
dæmper på udfoldelserne, er hele bilens væsen ikke
forbundet med hurtig og dynamisk kørsel. Den er en
ægte cruiser, med beskeden sidevindsfølsomhed, en
komfortabel og venlig bil, der gør både fører og
familien eller vennerne rundt om i bilen glade.
Simpelthen fordi man ikke kan lade være med at være
glad i den bil.
Fleksibel
Dermed er vi tilbage ved udgangspunktet. Det pæne
udvendige design og det yderst elegante indvendige
design med fri bevægelighed, fordi man ikke snubler
over vanger, gearstænger/vælgere og andre
forhindringer, når man ”færdes” i bilen, underbygges
af den lethed, hvormed man kan indrette sig, uanset
alle eller kun nogle få af sæderne bruges som
siddepladser.
Fleksibiliteten er unik, og letheden i designet
understreges af panorama/fly-cockpit forruden, der
giver et usædvanligt lysindfald og en anderledes
oplevelse af kabinen end den, man mødes af i de
fleste andre multibiler på markedet. Også her har
man valgfrihed, fordi paneler i begge sider kan
skubbes fremad og dermed give den skygge, man i
blandt har brug for, når solen står ”forkert”.
Meget udstyr og bil for pengene
Panorama-forruden er standard i alle
udstyrsversioner, også den billigste Grand C4
Picasso til små 270.000 kroner. Ja, det er ingen
trykfejl – den billigste version koster 270.000
kroner. Men det er så uden de to ekstra
siddepladser.
Den prøvekørte variant er prissat til små 100.000
kroner mere. For de penge hører syv sæder med. Men
det gør dieselmotoren, 6-trins automatgearet og en
vifte af udstyr også. 16” alufælge, navigation med
enestående læsbarhed på den store 12” skærm,
nøglefri betjening (inklusive entry), p-sensorer for
og bag (ikke så dårligt, for udsynet bagud er det,
altså dårlig), tågeforlygter med kurvefunktion,
klimaanlæg og meget mere er alt sammen standard i
Intensive udstyrsversionen.
AdBlue eliminerer forureningen
Sidst, men bestemt ikke mindst, skal nævnes, at
dieselmotoren ikke bare er økonomisk (25,6 km/l) og
sender beskedne 103 g CO2 ud i atmosfæren for hver
kørte kilometer, den er også lavt forurenende, hvad
angår kvælstofilter, de såkaldte NOx. BlueHDI
betegnelsen indikerer brugen af AdBlue, som i det
store hele eliminerer NOx’erne.
Som sådan er Citroën Grand C4 Picasso en god
mulighed for at køre gennem landskabet og opleve
naturen, men den er også skånsom mod miljøet og det
er prisværdigt i en tid, hvor ikke alle har den
samme holdning til at Jordklodens beståen overgår
behovet for lutter mammon.
|