- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Intensive Aut.

Luksuscruiser med plads til familien


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Citroën har altid sit ganske særlige miljø. Det gælder ikke mindst de lidt større modeller, hvor designerne har haft mulighed for at nurse passagererne med lækre detaljer, som understreger og erindrer om, at dette ER en Citroën. Det enestående er imidlertid, at man også er i stand til at parre elegancen med en meget høj grad af praktisk funktion. Det gælder i særdeleshed Citroën Grand C4 Picasso.

 

Vi præsenterede oprindeligt bilen i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Ræsonnementerne gælder naturligvis fortsat. i mellemtiden er bilen også kommet ud at køre på danske landeveje, og her var det især kombinationen af den økonomiske 120 hestes 1,6 liters turbodiesel, PSA koncernens avancerede EAT6 automatgearkasse og den store, rummelige multibil, som interesserede.

 

Motorkræfterne rækker

Hvis man frygtede, at motoren ikke var tilstrækkelig stor, bliver man hurtigt glædeligt overrasket. Det hænger bl.a. sammen med, at Citroën har formået, at holde bilens vægt i den prøvekørte version på cirka 1430 kg. Forbavsende, fordi den også rummer plads til 7 personer. Den må oven i købet trække en anhænger på 1500 kg – godt at vide for de, der ønsker at bruge Grand C4 Picasso som campingtrækker.

 

Vi har ikke prøvet den med anhænger og heller ikke fuldt lastet, men motoren arbejder smidigt, omdrejningsvilligt og godt, og det maksimale drejningsmoment på 300 Nm opnås allerede ved 1750 omdr./min. Det indikerer at der er kræfter nok. I hvert fald hvis man ikke skal ud at køre rigtig hurtigt.

 

En glad bil

Dertil kommer EAT6 automatgearet, som fuldender harmonien. Det skifter opad i gearene som om der er tale om et dobbeltkoblingsgear og nedad som om, at det ikke det ikke. Det skulle forstås positivt, fordi dobbeltkoblingsgear som hovedregel er langt mindre effektive i decelerationen end i accelerationen.

 

Foruden hastighedsbegrænsningen, som lægger naturlig dæmper på udfoldelserne, er hele bilens væsen ikke forbundet med hurtig og dynamisk kørsel. Den er en ægte cruiser, med beskeden sidevindsfølsomhed, en komfortabel og venlig bil, der gør både fører og familien eller vennerne rundt om i bilen glade. Simpelthen fordi man ikke kan lade være med at være glad i den bil.

 

Fleksibel

Dermed er vi tilbage ved udgangspunktet. Det pæne udvendige design og det yderst elegante indvendige design med fri bevægelighed, fordi man ikke snubler over vanger, gearstænger/vælgere og andre forhindringer, når man ”færdes” i bilen, underbygges af den lethed, hvormed man kan indrette sig, uanset alle eller kun nogle få af sæderne bruges som siddepladser.

 

Fleksibiliteten er unik, og letheden i designet understreges af panorama/fly-cockpit forruden, der giver et usædvanligt lysindfald og en anderledes oplevelse af kabinen end den, man mødes af i de fleste andre multibiler på markedet. Også her har man valgfrihed, fordi paneler i begge sider kan skubbes fremad og dermed give den skygge, man i blandt har brug for, når solen står ”forkert”.



Meget udstyr og bil for pengene

Panorama-forruden er standard i alle udstyrsversioner, også den billigste Grand C4 Picasso til små 270.000 kroner. Ja, det er ingen trykfejl – den billigste version koster 270.000 kroner. Men det er så uden de to ekstra siddepladser.

 

Den prøvekørte variant er prissat til små 100.000 kroner mere. For de penge hører syv sæder med. Men det gør dieselmotoren, 6-trins automatgearet og en vifte af udstyr også. 16” alufælge, navigation med enestående læsbarhed på den store 12” skærm, nøglefri betjening (inklusive entry), p-sensorer for og bag (ikke så dårligt, for udsynet bagud er det, altså dårlig), tågeforlygter med kurvefunktion, klimaanlæg og meget mere er alt sammen standard i Intensive udstyrsversionen.



AdBlue eliminerer forureningen

Sidst, men bestemt ikke mindst, skal nævnes, at dieselmotoren ikke bare er økonomisk (25,6 km/l) og sender beskedne 103 g CO2 ud i atmosfæren for hver kørte kilometer, den er også lavt forurenende, hvad angår kvælstofilter, de såkaldte NOx. BlueHDI betegnelsen indikerer brugen af AdBlue, som i det store hele eliminerer NOx’erne.



Som sådan er Citroën Grand C4 Picasso en god mulighed for at køre gennem landskabet og opleve naturen, men den er også skånsom mod miljøet og det er prisværdigt i en tid, hvor ikke alle har den samme holdning til at Jordklodens beståen overgår behovet for lutter mammon.

 

Andre Citroën prøvekørsler – finde dem hér >>>

 

Læs også: First World Test: Grand C4 Picasso >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet af den komfortable familie-cruiser, Citroën Grand C4 Picasso.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Intensive Aut.

Listepris:

Kr. 366.990.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. 120 hk. 300 Nm/ 1750 omdr./min. 6 trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,5 sek./ 188 km/t/ 25,6 km/l / 103 g/km

Længde:

4,60

Bagagerum:

645 Liter (5 siddepladser)

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. 16” letmetal fælge. Tågeforlygter med kurvefunktion. 6 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening inkl. Entry. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrlnser. Regnsensor. Isofix. 7 sæder. Navigation. 12” HD skærm. P-sensorer for og bag. Panorama-forrude.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt