Den nye Nissan X-Trail ser ikke bare helt anderledes
ud end forgængeren, den kører også anderledes og
markerer sig, især i forhold til konkurrenterne, med
rigtig gode køreegenskaber på plan asfalt.
Udfordringen ved at skabe en højbenet SUV – og
X-Trail er med sine 21 cm og 19” alufælge (på de
prøvekørte biler) virkelig højbenet – er, at der
konstant skal gås på kompromis med køreegenskaberne.
I Nissans tilfælde har man fastholdt ønsket om en
dynamisk køreoplevelse på plan asfalt, undervognen
er forholdsvis fast (naturligvis gør
lavprofildækkene også deres) men ikke ubehagelig,
styreegenskaberne er fortræffelige og
sidevindsfølsomheden moderat. Ujævnheder opleves og
høres i et vist omfang op gennem affjedringen, det
er meget naturligt og niveauet er beskedent.
Egentlig bemærkes det mest, fordi lydoplevelsen af
bilen generelt er lavt og det kan Nissan i
virkeligheden kun være stolt af
Fin i terrænet
Man kunne derfor frygte, at Nissan X-Trail ville
være ringere ved terrænkørsel. Testruten i Portugal,
hvor de første internationale prøvekørsler fandt
sted, gav nogen mulighed for at opleve bilen væk fra
den plane asfalt og her viste det sig, at den
bestemte affjedring på ingen måde karambolerede med
grebet i underlaget. Man må ikke glemme, at en SUV/Cross-over
netop ikke er en off-roader, men i kraft af
frihøjden og for de firehjulstrukne udgaver også
firehjulstrækket kan man glimrende boltre sig på
løst underlag.
X-Trail kører faktisk så godt på ujævnt underlag, at
den på det nærmeste lægger op til frisk ”rallyagtig”
kørsel – men støvskyen bag bilen er næppe populær…
Flere 4X4 indstillinger
Kører man X-Trail med firehjulstræk, kan man vælge
en auto-indstilling af trækket, alternativt en
LOCK-indstilling, som giver permanent firehjulstræk
eller en 2WD-indstilling, hvor der alene trækkes på
forhjulene.
Auto-indstillingen har den fordel, at den på
baggrund af informationer fra gasspjældet (hvor
meget man træder på speederen),
motoromdrejningstallet og drejningsmomentet i
forening med sensorer på hjulene fordeler kræfterne
mellem for- og bagaksel. Det sker ved hastigheder op
til 80 km/t. Over den fart reagerer systemet ved
hjulspind (så skal det være meget glat) med at sende
kræfterne bagud for at sikre tilstrækkeligt vejgreb.
Ved den nævnte ”rallykørsel” kunne det afprøves på
løst underlag og det var helt igennem underholdende
at kunne logre lidt med halen, samtidig med at
ESP-systemet hjalp til at sikre at løjerne gik for
vidt.
1,6 dieselen rækker
1,6 liters dieselmotoren på 130 hk og et
drejningsmoment på 320 Nm leverer ligeså meget kraft
som den hidtidige 2-liters dCi. Den er absolut
tilstrækkelig til bilen, men man kan frygte, at en
stor anhænger (og X-Trail kan faktisk vejes op til
at måtte trække ikke mindre end 2000 kg) og fuld
udnyttelse af bilens vægtpotentiale vil sætte
1,6’eren på prøve. Det skal dog tilføjes, at
motorprogrammet vil blive udbygget med en 1,6 liters
turbobenzinmotor, der yder 163 hestekræfter – det
sker engang i 2015.
Nissan X-Trail har tabt sig 90 kg. Det er sket
gennem udbredt anvendelse af højstyrkestål og
kompositmaterialer (eksempelvis er bagklappen støbt
i plastic). Det har naturligt medvirket til at sænke
tyngdepunktet og de gode køreegenskaber hænger givet
vis også sammen dermed.
Videre til næste side (kabine og udstyr) >>> |