- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan X-Trail

God på landevejen og i lettere terræn


Af Søren Clauding – 11. maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Nissan X-Trail ser ikke bare helt anderledes ud end forgængeren, den kører også anderledes og markerer sig, især i forhold til konkurrenterne, med rigtig gode køreegenskaber på plan asfalt.

 

Udfordringen ved at skabe en højbenet SUV – og X-Trail er med sine 21 cm og 19” alufælge (på de prøvekørte biler) virkelig højbenet – er, at der konstant skal gås på kompromis med køreegenskaberne.

 

I Nissans tilfælde har man fastholdt ønsket om en dynamisk køreoplevelse på plan asfalt, undervognen er forholdsvis fast (naturligvis gør lavprofildækkene også deres) men ikke ubehagelig, styreegenskaberne er fortræffelige og sidevindsfølsomheden moderat. Ujævnheder opleves og høres i et vist omfang op gennem affjedringen, det er meget naturligt og niveauet er beskedent. Egentlig bemærkes det mest, fordi lydoplevelsen af bilen generelt er lavt og det kan Nissan i virkeligheden kun være stolt af

 

Fin i terrænet

Man kunne derfor frygte, at Nissan X-Trail ville være ringere ved terrænkørsel. Testruten i Portugal, hvor de første internationale prøvekørsler fandt sted, gav nogen mulighed for at opleve bilen væk fra den plane asfalt og her viste det sig, at den bestemte affjedring på ingen måde karambolerede med grebet i underlaget. Man må ikke glemme, at en SUV/Cross-over netop ikke er en off-roader, men i kraft af frihøjden og for de firehjulstrukne udgaver også firehjulstrækket kan man glimrende boltre sig på løst underlag.

 

X-Trail kører faktisk så godt på ujævnt underlag, at den på det nærmeste lægger op til frisk ”rallyagtig” kørsel – men støvskyen bag bilen er næppe populær…

 

Flere 4X4 indstillinger

Kører man X-Trail med firehjulstræk, kan man vælge en auto-indstilling af trækket, alternativt en LOCK-indstilling, som giver permanent firehjulstræk eller en 2WD-indstilling, hvor der alene trækkes på forhjulene.



Auto-indstillingen har den fordel, at den på baggrund af informationer fra gasspjældet (hvor meget man træder på speederen), motoromdrejningstallet og drejningsmomentet i forening med sensorer på hjulene fordeler kræfterne mellem for- og bagaksel. Det sker ved hastigheder op til 80 km/t. Over den fart reagerer systemet ved hjulspind (så skal det være meget glat) med at sende kræfterne bagud for at sikre tilstrækkeligt vejgreb. Ved den nævnte ”rallykørsel” kunne det afprøves på løst underlag og det var helt igennem underholdende at kunne logre lidt med halen, samtidig med at ESP-systemet hjalp til at sikre at løjerne gik for vidt.

 

1,6 dieselen rækker

1,6 liters dieselmotoren på 130 hk og et drejningsmoment på 320 Nm leverer ligeså meget kraft som den hidtidige 2-liters dCi. Den er absolut tilstrækkelig til bilen, men man kan frygte, at en stor anhænger (og X-Trail kan faktisk vejes op til at måtte trække ikke mindre end 2000 kg) og fuld udnyttelse af bilens vægtpotentiale vil sætte 1,6’eren på prøve. Det skal dog tilføjes, at motorprogrammet vil blive udbygget med en 1,6 liters turbobenzinmotor, der yder 163 hestekræfter – det sker engang i 2015.



Nissan X-Trail har tabt sig 90 kg. Det er sket gennem udbredt anvendelse af højstyrkestål og kompositmaterialer (eksempelvis er bagklappen støbt i plastic). Det har naturligt medvirket til at sænke tyngdepunktet og de gode køreegenskaber hænger givet vis også sammen dermed.

 

Videre til næste side (kabine og udstyr) >>>

Læs også: Nissan X-Trail - Total fornyelse >>>


Hurtige fakta om Nissan X-Trail >>>



 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt