- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

First World Testdrive:

Nissan X-Trail - fortsat...


Tilbage til artiklens start >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helt ny undervogn

X-Trail undervognen er udviklet i fællesskab med alliancepartneren Renault og den er absolut vellykket. Ikke bare kører X-Trail godt, de enkelte elementer er også rokeret sådan rundt, at man foruden mere kabineplads har fået et godt og oven i købet temmelig fleksibelt bagagerum. Der er med andre ord også tale om en rigtig brugsbil.

 

I teknisk forstand har Nissan også redefineret den velkendte automatiske CVT-gearkasse – et trinløst gear, hvor trækremmen populært sagt glider op og ned på en roterende kegle. Det har den fordel, at motorens drejningsmoment hele tiden tilpasses det aktuelle behov. Derved optimeres brændstofforbruget. Men samtidig mister man som fører lidt af den fornemmelse af vejgrebet, som er med til at påvirke ens håndtering af bilen.

 

Nyt automatgear forener to goder

Nissan har vha. elektronisk styring af CVT-gearkassen indlagt 7 trin, hvorved man eliminerer fordelen ved at køre med tilpasset motoromdrejningstal – men skærper kontakten med kørebanen. Det er Nissan dog ikke de første, der har gjort, men det er unikt, at trin-inddelingen kun sættes i funktion ved kraftig acceleration.

 

Når man cruiser ved moderat tempo og alligevel ikke har det store behov for at fornemme underlaget, fungerer gearkassen som et vanligt CVT-gear med den brændstoføkonomiske fordel, dette medfører. Det er faktisk ret genialt.

 

Kun forhjulstræk

Det fine automatgear kan imidlertid alene leveres til de forhjulstrukne udgaver, men indrømmet, det er måske også mest i dem, at man dels har behovet for bedre føling med underlaget (det elektronisk styrede firehjulstræk i 4X4’erne håndterer vejgrebet forbilledligt), dels har ønsket om ikke at gå for meget på kompromis med brændstofforbruget .

 

Hvad det sidste angår, klarer X-Trail motoren sig udmærket, med et forbrug omkring 20 km/l. Det er på niveau med det, konkurrenterne kan mønstre, og naturligt nok ringere, når der er fire trækkende hjul.

 

Én motor

Og bemærk: Vi skrev X-Trail motoren, i éntal. Fordi Nissan ved lanceringen alene tilbyder X-Trail med den kendte 130-hestes turbodieselmotor. Det er en usædvanlig beslutning, at tilbyde en ny bil med kun én motor i programmet.

 

På den anden side: Hvis det har været en medvirkende årsag til, at man kan sende X-Trail på markedet for blot 360.000 kroner for basisudgaven, skal de intet negativt høre derom fra vores side – og så har Nissan folkene i øvrigt visket os i ørene, at der er en ny benzin-variant på vej. Som et kuriosum kostede den hidtidige X-Trail 450.000 kroner – det er noget af en prisreduktion…

 

Opfindsomt bagagerum

Sidst men ikke mindst har Nissan forholdt sig ret konstruktivt til anvendelsen af bagagerummet. Man kan vælge det med to ekstra sæder eller alternativt med ekstra rum og et opfindsomt hylde/bundsystem. Bagagerumsbunden er todelt, og de to bund-elementer kan installeres på flere niveauer i alt i ni forskellige kombinationer.

 

I forbindelse med de første internationale testkørsler præsenterede Nissan også den nye Juke, som dog ikke er i nærheden af at være gennemgribende fornyet. Den største nyhed er, at den nu også kan købes med den 115-hestes 1,2 liters turbobenzinmotor, som kendes fra den nye Qashqai.


Tilbage til artiklens start >>>


Læs også: Nissan X-Trail: God på landevejen og i lettere terræn >>>


Hurtige fakta om den nye Nissa X-Trail:


Introduktion i Danmark: August 2014.

Listepriser fra kr. 360.000.


Motor: 1,6 Diesel: 130 hk. 320 Nn/1750 omdr./min.

 

2WD:

Præstationer: 0-100 km/t: 10,5 sek. Tophastighed: 188 km/t. 20,4 km/l. 129 g CO2/km.

 

2WD X-Tronic (automatgear):

Præstationer: 0-100 km/t: 11,4 sek. Tophastighed: 180 km/t. 19,6 km/l. 135 g CO2/km.

 

4WD:

Præstationer: 0-100 km/t: 11,0 sek. Tophastighed: 186 km/t. 18,9 km/l. 139 g CO2/km.

 

Længde: 4,64 m

Højde: 1,70 m

Akselafstand: 2,71 m

Frihøjde: 21 cm

Bagagekapacitet: 550 ltr.


Link til importøren


 


Ny Nissan Juke.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt