- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan X-Trail

Total fornyelse


Af Søren Clauding – 11. maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en helt igennem ny X-Trail, Nissan netop har givet mulighed for at køre de første testkilometer i. Nissan X-Trail er en mellemstor SUV, i konkurrence med f.eks. Toyota RAV-4 og Honda CRV. Men Nissan’en kridter sin helt egen bane op i kraft af anderledes, men yderst gennemtænkte løsninger.

 

SUV konceptet er efterhånden godt indgroet i den europæiske befolkning. Og netop Nissan har med de første generationer af X-Trail været med til at skabe denne særlige biltype, der over årene er blevet udviklet og forfinet i en sådan grad, er der ikke er megen lighed mellem en X-Trail anno 2001 og den nye bil, som i øvrigt så projektørlyset for første gang i den serieproducerede form på Genève Motorshow i marts. Den nye generation lander i Danmark i august og Nissan har allerede oplyst en såkaldt indstigningspris på 360.000 kroner – tankevækkende, for den hidtidige model er for øjeblikket prissat til 460.000 kroner.

 

Succes historie

X-Trail er som sådan det seneste af Nissans produkter, som skal understøtte den udvikling, fabrikken har haft i særdeleshed på det europæiske marked, hvor Nissan er en af de få producenter, der midt i det almindelige fald i bilsalget har oplevet vækst. Væksten tilskriver Nissan selv en anderledes fortolkning af kundernes bilbehov, og ikke mindst Nissan Qashqai har i den grad dokumenteret, at Nissan har ramt rigtigt.

 

Salget af kompakte SUV’er/Cross-over modeller er steget i krisetiden, også fordi mange bilejere har valgt at downsize, når de køber ny bil, for en moderne crossover kombinerer behovet for plads med gode køreegenskaber, godt hjulpet af elektroniske og teknologiske løsninger som har kompenseret for de lidt højere bilers naturligt knapt så gode kørefærdigheder. Det gælder også den nye X-Trail.

 

Ligner Qashqai

Visuelt er X-Trail skabt i samme streg som den nye Nissan Qashqai, der er blevet præsenteret for få måneder siden og nu også findes på det danske marked. Det er naturligvis vigtigt for Nissan at skabe visuelle fællestræk, men det ville da også være mærkeligt, ikke at bygge videre på Qashqai-designet, for det er gået rent ind hos bilkøberne. Det vil det formentlig også gøre, selvom modellen er større.

 

Den nye Nissan X-trail er større end forgængeren, ikke meget, men på centrale punkter. Eksempelvis er akselafstanden forøget med 7 cm. Det har givet rigtig god plads i kabinen og 3 cm mere i bredden bidrager naturligvis også til større rummelighed. Forgængeren var mere kantet og de lidt større dimensioner har tilladt Nissan designerne at forholde sig mere æstetisk rigtigt til de udvendige linjer. Den nye Nissan X-Trail er blevet rigtig pæn.

 

Videre til næste side (ny undervogn og automatgear) >>>

Læs også: Nissan X-Trail: God på landevejen og i lettere terræn >>>




Hurtige fakta om Nissan X-Trail >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt