Årets Bil i Danmark 2015 blev med stort flertal
Citroën C4 Cactus. Torsdag aften blev resultatet af
afstemningen blandt 21 danske motorjournalister
offentliggjort under festlige rammer i København.
Nr. 2 blev VW Passat og lige i hælene på den store
mellemklassebil fulgte dens stærkeste konkurrent i
segmentet, Ford Mondeo.
Årets Bil i Danmark blev i år valgt i et nyt set-up,
som blev indledt med en udvælgelsesproces i oktober,
hvor fra syv biler blev nomineret. Egentlig skulle
kun fem biler have været nomineret, men på grund af
stemmelighed blev tallet øget til syv.
Hvert jurymedlem skulle herefter give points til fem
af de syv biler, ingen af de fem biler måtte få
tildelt det samme antal points og det maksimale
antal points til en enkelt bil var 10.
Den samledes score:
1. Citroën C4 Cactus, 148 points
2. VW Passat, 87 pts.
3. Ford Mondeo, 83 pts.
4. Opel Corsa. 71 pts.
5. Nissan Qashqai, 53 pts.
6. BMW 2 Active Tourer, 42 pts.
7. Mercedes-Benz C-klasse, 41 pts.
Ærespris til BMW i3
Foruden kåreingen af Årets Bil blev der også uddelt
en Ærespris. Den tilfaldt BMW i3 på grund af dens
innovative tilgang til el-bilsdrift.
Læs vores prøvekørsel af BMW i3 hér >>>
Stemmeafgivningen i år var helt transparent.
Redaktørens point tildeling så således ud:
Opel Corsa: 7 points
Citroën C4 Cactus: 6 pts.
Nissan Qashqai: 5 pts.
BMW 2 Active Tourer: 4 pts.
Ford Mondeo: 3 pts.
Begrundelser:
Jeg har i mit valg lagt vægt på innovation, bred
appeal og betydning for hverdagsbilismen:
Opel Corsa er den mest komplette bil,
tilgængelig for en meget bred brugergruppe.
Fortræffelige køreegenskaber, gode funktioner i bred
forstand og et flot design.
Citroën C4 Cactus bryder med konventionerne,
især indvendig, uden at gå på kompromis med
funktionalitet (tvært imod) og overdreven brug af
moderne teknologi.
Nissan Qashqai er endnu bedre end forgængeren
med fortræffelige funktionelle egenskaber og gode
køreegenskaber.
BMW 2-serie Active Tourer er ”BMW på en ny
måde”, med bredere og anderledes appeal end resten
af modelprogrammet, flot forarbejdet og et venligt
og funktionelt interiør.
Ford Mondeo er en komplet bil på grænsen til
premium-segmentet, med en god balance mellem
komfortable køreegenskaber, moderne teknologiske
hjælpemidler, masser af plads og dansker-rigtig
prissætning.
Redaktøren fremsatte desuden to forslag til
Ærespriser:
Mercedes-Benz C-klasse:
Mercedes har inkorporeret hightech fra normalt langt
dyrere og større biler i C-segmentet og ikke mindst
gjort tilgangen dertil brugervenlig, så enhver
moderne bilist vil kunne håndtere det let og
ubesværet. Sikkerhedsniveauet er sublimt – og
det er opnået uden at gå på kompromis med et
fabelagtigt design. Anvendelsen af aluminium og
højstyrkestål de rigtige steder i kombination med
kører-hjælpemidler af enhver slags er unikt i
klassen. De tilbudte drivliner er
state-of-the-art. En 156-hestes benzinmotor, hvormed
man kan køre 20 km/l, er et eksempel derpå. Den er
oven i købet både underholdende og energisk.
C-klassen er klart den bedst kørende blandt de
biler, der i år kunne deltage i Årets Bil i Danmark.
Opnået gennem vægtreduktion, nyt ”multilink”
forhjulsophæng og fremragende aerodynamik.
Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo
Både hver for sig og i forening byder de tre
ultrakorte biler på mulighed for individualisering i
en grad som ikke tidligere er set i den
priskategori. Derved er de helt på niveau med de
ønsker, især yngre og nye bilkøbere måtte have for
at tilpasse bilen deres egen individuelle tilgang
til bilkørsel. På den måde kan den nye lille bil
gøres til et smykke, man glæder sig ved at anvende
og vise frem. En benzinøkonomi på 26,3 km/l er helt
i tråd med moderne miljøbevidst tankegang og udtryk
for bilfabrikkernes stadige bidrag til at reducere
verdens miljø- og ressourceproblemer. |