- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna

Ud i skoven med "by cross-overen"


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den markedsføres som en by-cross-over. Men den er på ingen måde helt ude i skoven, når den er ude i skoven. Vi har testet Nissan Qashqai, bl.a. på svenske skovveje for at få syn for sagen.

 

Iblandt er det der med at kategorisere biler nemlig noget akavet. For hvad i alverden skal man med en bil med 18 cm frihøjde inde i byen. Det er da kun, når bystyret har sparet snerydningen væk. Ikke desto mindre er netop bilens gode egenskaber, når den kommer væk fra plan asfalt, et af den nye Nissan Qashqais unikke kendetegn.

 

Mange gode egenskaber

Og vi skriver med vilje ”et”, for den nye Nissan Qashqai er måske endda endnu mere vellykket end forgængeren og dermed har Nissan lagt grunden for endnu en succes. Bilen, hvis navn mange fortsat ikke kan udtale (så lyt til Motorradioen…), har som bekendt været en salgssucces uden sidestykke på de europæiske markeder og sikret Nissan opgang, mens de fleste andre oplevede nedgang. Det har den, netop fordi den har så mange gode egenskaber.

 

Det meste har vi været inde på i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs den første internationale prøvekørsel af Nissan Qashqai hér >>>), men der resterede et par prøver: Hvordan er Qashqai’en på en længere tur på skandinavisk veje og hvordan fungerer den væk fra den plane asfalt. Alt andet lige kunne det jo tænkes, at selv en byboer ville vove sig ud i naturen med sin bil – og så er det jo godt at vide.

 

Komfortabel kørsel

Går det helt galt, er det i hvert fald ikke bilens skyld, kan vi med det samme fastslå. Netop den store frihøjde og ikke alt for lange akselafstand betyder, at man har svært ved at blive hængende på toppen af det, der adskiller to hjulspor, og de store hjul gør kørslen forbavsende komfortabel.

 

Det sidste var lidt overraskende, for Nissan har givet Qashqai en relativt fast affjedring, for at sikre fine køreegenskaber på plan vej. Og med 19” letmetal fælge bliver den endnu bedre, men de er ikke befordrende for god terrænkørsel. På køreturen ad de svenske provins- og motorveje måtte vi konstatere, at dér er den da også perfekt, for svenskerne er godt nok gode til at sikre plan asfalt. Kommer man ud på hullet underlag, er oplevelsen en smule rystende (i bogstavelig forstand, altså), men det går udmærket endda. Men i terrænet er den ganske fin.

 

Stabil og stilfærdig

Det var også første gang vi kørte den letteste variant i Qashqai modelprogrammet. Den vejer blot 1318 kg, hvilket er i størrelsesordenen 100 kg mindre end f.eks. dieselmodellerne. Det er der kompenseret for i hjulophængningen og bilen er både stabil og ikke mindst ganske stilfærdig.

 

1,2 liters turbobenzinmotoren er vibrationssvag og yder med sine 115 hestekræfter hvad man nu kan forvente af 115 hk. Gearingen er valgt, så man kan nå 100 km/t på små 11 sekunder – det er OK, om end det føles langsommere. Men det hænger givetvis sammen med, at de gode køreegenskaber og lave støjniveau lægger op til mere.



Præstationer og forbrug

Med 130 km/t slæber det an, men sigter vi imod at nå de 185 km/t, som er den officielle topfart (hvad vi naturligvis ikke har forsøgt på de skandinaviske veje), gætter vi på, at man skal væbne sig lidt med tålmodighed. Hér kan benzinmotoren ikke hamle op med en diesel.

 

Det kan den selvsagt heller ikke hvad brændstofforbruget angår. Det officielle tal siger 17,9 km/l og 20,4 på landevej. Det er flotte tal for en benzinmotor. Med ultraforsigtig speederfod kan tallet måske godt opnås i praksis. Men med konstant motorvejsfart 110/120 km/t, aircondition kørende og mere læs i bilen end specifikationerne er baseret på, nåede vi i nabolaget af 12,5 km/l over nogle hundrede kilometer, ret præcist målt af Nissan’ens egen computer, uden modvind og trafikale udfordringer.

 

Udstyr og elektrisk parkeringsbremse

Den prøvekørte bil havde Tekna-udstyr som er virkelig omfattende og inkluderer nøglefri betjening, dellæder, 19” letmetalfælge, el-opvarmet forrude og et stort panorama-glastag. Plus al Acenta udstyret (fra det et trin lavere udstyrsniveau), bl.a. 2-zone klimaanlæg, regnsensor og den praktiske fleksible bagagerumsbund. Helt fra standard-versionen til 250.000 kroner har man også fartpilot, fjernbetjenings af centrallåsesystemet og elektrisk p-bremse. Tekna versionen koster 335.000 kroner og merudgiften på de 85.000 er godt givet ud.

 

Sidst: Vi kunne ikke dy os: Vi skulle lige prøve at lave en håndbremsevending på løst underlag: Det fungerede fortræffeligt: den elektriske p-bremse holdt bremsetrykket, så længe der blev holdt fast i det lille greb. I samme øjeblik man slap det, forsvandt bremsetrykket. Sådan skal en el-p-bremse fungere.


 

Nissan Qashqai i Motorradioen


 


Model:

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna

Listepris:

Kr. 334.900.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 115 hk. 190 Nm/ 2000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 185 km/t/ 17,9 km/l / g/km

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

430-1598 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 19” letmetal fælge. Bi-LED forlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Del-læderkabine. Sædevarme. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Flex-bagagerum. 3 års garanti.


Link til importøren


En af mange fine detaljer er riller i kanten under låget til midterrummet mellem forsæderne, så kabler til mobile enheder kan komme ud fra stikkene nede i rummet.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt