Der er til dato solgt 12,4 millioner eksemplarer af
den kompakte Opel Corsa siden introduktionen af den
første udgave for 32 år siden. Den er uden
sammenligning den vigtigste bil i Opels modelprogram
og den tyske fabrik er nu parat med en helt ny
generation, som skal videreføre succesen.
Opel Corsa havde verdenspremiere på Paris Motorshow,
og her, endnu et par måneder inden introduktionen i
Danmark (den lander herhjemme først i januar), var
der mulighed for, i og udenfor Frankfurt am Main i
Tyskland, at få et mere indgående indblik i den nye
bil, der er interessant i mere end én forstand.
Efter at Opel i hælene på sine økonomiske problemer
for få år siden, ikke mindst forårsaget af
finanskrisen, tog skeen i den anden hånd og
igangsatte et helt nyt udviklingsforløb, er netop
Corsa den af modellerne, som manglede fornyelse.
Endnu bedre Corsa
Det var en luksus, Opel kunne tillade sig, for den
seneste generation har også solgt rigtig godt, fordi
den både ser godt ud og også kører godt. Det er
indlysende, at når man så bringer en ny bil på
markedet, er den endnu bedre en forgængeren, og det
er da bestemt også den oplevelse, det første møde
med den nye Corsa efterlader.
Én ting vil dog være anderledes, og den er helt af
lokal karakter: Hvor Opel hele året har haft en
yderst attraktiv pris på ”indstigningsmodellen” af
den hidtidige Corsa (den kunne købes for blot
100.000 kroner), vil den nye bil være 20.000 kroner
dyrere.
Kunderne vil have mere
Opels erfaring har imidlertid været, at når først en
potentiel kunde havde udset sig en Corsa som den
ønskede bil, er han typisk kørt fra forhandleren i
en lidt mere veludrustet variant, så egentlig er der
ikke behov for den meget lave pris som andet end
lokkemad. Forklaringen er den enkle, at man for en
meget beskeden merpris får rigtig meget mere for
pengene – og det forhold kommer også til at gælde
den nye generation.
Opel er nemlig langt fremme i skoene i snart sagt
enhver sammenhæng. Den nye Corsa ser f.eks. rigtig
godt ud. Man har valgt, at lade designet få en
fremtrædende plads, fordi en bils udseende har stor
betydning for de fleste bilkøbere, og så er der
satset målrettet på at imødekomme i særdeleshed de
yngre bilisters lyst og behov til effektiv ”connectivity”.
Varme i ruder, rat og sæder
Men mere basal luksus har også fået plads på
udstyrslisten: Sædevarme og ratvarme var allerede
tilgængeligt i den hidtidige generation, nu kommer
varme i forruden til. Ikke i sig selv en
revolutionerende nyhed – rivalerne fra Ford har haft
varme i forruden som en option i Ford Fiesta i en
årrække. Men at have BÅDE varme i forruden og i
rattet er nyt.
Forrudevarmen var efterspurgt, bl.a. fordi det
yderst aerodynamiske design med en meget stor
forrude til tider gjorde det lidt tidskrævende at få
udsyn gennem forruden. Med mikroskopiske varmetråde
i forruden er man hurtigt klar til afgang på en
fugtig og kold dag i vinterhalvåret.
Navigation til få hundrede kroner
Hvad infotainment angår er Opel også helt fremme:
Det såkaldte Intellilink har en brugergrænseflade i
form af en 7” farveskærm i midterkonsollen. Den er
let læselig, hurtig at betjene og inkluderer BringGo
navigationssystemet, som anvender en smarttelefons
GPS. For få hundrede kroner køber man en app med
inkluderet løbende opdatering.
Navigationen spiller udmærket sammen med 7” skærmen,
kan styres fra denne og vi gætter på, at med en
hensigtsmæssig placering af telefonen i cockpittet
vil GPS’en også være lidt hurtigere end vi oplevede.
Ind imellem havde den lidt vanskeligt ved at følge
med, men ellers må den siges at være den bedste
smartphone baserede navigation vi har oplevet i den
klasse.
Det ekstra øje…
Udstyrsmulighederne er rigtig mange: Opels ”Eye”
frontkamera kan fås i sin 2. generation og
inkluderer skiltegenkendelse, vejbaneassistent,
styring af højt og lavt forlys, afstandsmåler til
forankørende og kollisionsadvarsel.
Opel har fravalgt Active City Stop – hvor bilen af
sig selv bremser ned ved hastigheder på op til 30
km/t, som flere småbiler ellers har – fordi det
ville indebære, at Corsa’en skulle udstyres med en
radar. Som det kendes fra andre småbiler med dette
system, måler disse typisk kun ganske få meter foran
bilen, og det er for lidt, mener man hos Opel. Og
man er af den overbevisning, at det kamerabaserede
kollisionsadvarselssystem er en større tryghed ved
de hastigheder, hvor et uheld virkelig har
konsekvenser – altså ved høj fart.
Udstyr i øvrigt
Opel har udviklet et avanceret parkeringsassistance
system (automatisk parkering) som inkluderer Side
Blind Spot Alert. Bakkamera er ingen dum ting, for
udsynet bagud er ikke det allerbedste (især ikke i
den vakse 3-dørs version), Bi-xenon forlygter med
LED kørelys er en option, og panorama soltag såvel
som det smarte FlexFix indbyggede cykelholdersystem
ligeså.
Den billigste Opel Corsa er 3-dørs, har Essentia
udstyr (basisudstyret) og 75 benzinhestekræfter
under motorhjelmen. Listeprisen for den udgave
bliver cirka 120.000 kroner, når den introduceres
til januar.
Link til importøren
|