- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Corsa

Opels vigtigste


Af Søren Clauding – 28. oktober 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er til dato solgt 12,4 millioner eksemplarer af den kompakte Opel Corsa siden introduktionen af den første udgave for 32 år siden. Den er uden sammenligning den vigtigste bil i Opels modelprogram og den tyske fabrik er nu parat med en helt ny generation, som skal videreføre succesen.

 

Opel Corsa havde verdenspremiere på Paris Motorshow, og her, endnu et par måneder inden introduktionen i Danmark (den lander herhjemme først i januar), var der mulighed for, i og udenfor Frankfurt am Main i Tyskland, at få et mere indgående indblik i den nye bil, der er interessant i mere end én forstand. Efter at Opel i hælene på sine økonomiske problemer for få år siden, ikke mindst forårsaget af finanskrisen, tog skeen i den anden hånd og igangsatte et helt nyt udviklingsforløb, er netop Corsa den af modellerne, som manglede fornyelse.

 

Endnu bedre Corsa

Det var en luksus, Opel kunne tillade sig, for den seneste generation har også solgt rigtig godt, fordi den både ser godt ud og også kører godt. Det er indlysende, at når man så bringer en ny bil på markedet, er den endnu bedre en forgængeren, og det er da bestemt også den oplevelse, det første møde med den nye Corsa efterlader.

 

Én ting vil dog være anderledes, og den er helt af lokal karakter: Hvor Opel hele året har haft en yderst attraktiv pris på ”indstigningsmodellen” af den hidtidige Corsa (den kunne købes for blot 100.000 kroner), vil den nye bil være 20.000 kroner dyrere.

 

Kunderne vil have mere

Opels erfaring har imidlertid været, at når først en potentiel kunde havde udset sig en Corsa som den ønskede bil, er han typisk kørt fra forhandleren i en lidt mere veludrustet variant, så egentlig er der ikke behov for den meget lave pris som andet end lokkemad. Forklaringen er den enkle, at man for en meget beskeden merpris får rigtig meget mere for pengene – og det forhold kommer også til at gælde den nye generation.

 

Opel er nemlig langt fremme i skoene i snart sagt enhver sammenhæng. Den nye Corsa ser f.eks. rigtig godt ud. Man har valgt, at lade designet få en fremtrædende plads, fordi en bils udseende har stor betydning for de fleste bilkøbere, og så er der satset målrettet på at imødekomme i særdeleshed de yngre bilisters lyst og behov til effektiv ”connectivity”.

 

Varme i ruder, rat og sæder

Men mere basal luksus har også fået plads på udstyrslisten: Sædevarme og ratvarme var allerede tilgængeligt i den hidtidige generation, nu kommer varme i forruden til. Ikke i sig selv en revolutionerende nyhed – rivalerne fra Ford har haft varme i forruden som en option i Ford Fiesta i en årrække. Men at have BÅDE varme i forruden og i rattet er nyt.

 

Forrudevarmen var efterspurgt, bl.a. fordi det yderst aerodynamiske design med en meget stor forrude til tider gjorde det lidt tidskrævende at få udsyn gennem forruden. Med mikroskopiske varmetråde i forruden er man hurtigt klar til afgang på en fugtig og kold dag i vinterhalvåret.

 

Navigation til få hundrede kroner

Hvad infotainment angår er Opel også helt fremme: Det såkaldte Intellilink har en brugergrænseflade i form af en 7” farveskærm i midterkonsollen. Den er let læselig, hurtig at betjene og inkluderer BringGo navigationssystemet, som anvender en smarttelefons GPS. For få hundrede kroner køber man en app med inkluderet løbende opdatering.

 

Navigationen spiller udmærket sammen med 7” skærmen, kan styres fra denne og vi gætter på, at med en hensigtsmæssig placering af telefonen i cockpittet vil GPS’en også være lidt hurtigere end vi oplevede. Ind imellem havde den lidt vanskeligt ved at følge med, men ellers må den siges at være den bedste smartphone baserede navigation vi har oplevet i den klasse.



Det ekstra øje…

Udstyrsmulighederne er rigtig mange: Opels ”Eye” frontkamera kan fås i sin 2. generation og inkluderer skiltegenkendelse, vejbaneassistent, styring af højt og lavt forlys, afstandsmåler til forankørende og kollisionsadvarsel.

 

Opel har fravalgt Active City Stop – hvor bilen af sig selv bremser ned ved hastigheder på op til 30 km/t, som flere småbiler ellers har – fordi det ville indebære, at Corsa’en skulle udstyres med en radar. Som det kendes fra andre småbiler med dette system, måler disse typisk kun ganske få meter foran bilen, og det er for lidt, mener man hos Opel. Og man er af den overbevisning, at det kamerabaserede kollisionsadvarselssystem er en større tryghed ved de hastigheder, hvor et uheld virkelig har konsekvenser – altså ved høj fart.

 

Udstyr i øvrigt

Opel har udviklet et avanceret parkeringsassistance system (automatisk parkering) som inkluderer Side Blind Spot Alert. Bakkamera er ingen dum ting, for udsynet bagud er ikke det allerbedste (især ikke i den vakse 3-dørs version), Bi-xenon forlygter med LED kørelys er en option, og panorama soltag såvel som det smarte FlexFix indbyggede cykelholdersystem ligeså.

 

Den billigste Opel Corsa er 3-dørs, har Essentia udstyr (basisudstyret) og 75 benzinhestekræfter under motorhjelmen. Listeprisen for den udgave bliver cirka 120.000 kroner, når den introduceres til januar.


Link til importøren


Opel Corsa First Test i Motorradioen Del 1

 

Opel Corsa First Test i Motorradioen Del 2


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Læs også: Ny Opel Corsa i en klasse for sig >>>

 

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>


Klik på billedet og tag med på en af de første køreture i den nye Opel Corsa (og smil over udtalelse om, at se gennem forruden, når man kører bil i Frankfurt – hmm, når der produceres ”LIVE” video, sker den slags fortalelser, men meningen slipper vel igennem…).

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


 

 

Handskerummet er temmelig stort.

 

Bi-xenon forlygter koster 9000 kroner.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt