- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia cee’d SW 1,6 GDI DCT Premium

Fancy stationcar når pladsbehovet er større


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia cee’d er blevet rigtig fræk og fancy. Den er fortsat kompakt og rummelig endda. Men måske rækker pladsen ikke – og heldigvis har Kia da samtidig med 5-dørs versionen udviklet en ægte stationcar med næsten 40 procent mere plads. Den er bestemt hverken mindre fræk eller fancy end hatchback’en.

 

Stationcars er ellers ofte smukkere biler end sedan’er og hatchbacks, mere elegante. Men i Kias tilfælde, er det ikke så meget elegancen, der præger stationcaren. Den er ikke bare tegnet i samme streg som hatchback’en, den har også den samme udstråling – til trods for, at den, for at opnå den mere plads i bagagerummet, er 20 cm længere.

 

Masser af plads og udstyr

528 liter byder den på, som oven i købet kan øges til ikke mindre end 1642 liter. Det er ganske udmærket for en bil, der ikke er specielt høj. Pladsen er fleksibel, fordi bagsæderyglænene kan lægges ned, men det er der jo ikke meget usædvanligt i. Glædeligt er det imidlertid, at der er ligeså meget plads på bagsædet som i hatchback-udgaverne.

 

I øvrigt slår bagklappen højt op og giver godt med læ. Og bagagen er skjult under et heldækkende bagagerumsdækken, der styres på plads i skinner i hver side. Selve bagagerummet er ret praktisk. Der er plads under bagagerumsbunden og bagest er der dybere rum, hvor man eksempelvis kan slippe af med vådt fodtøj.

Interiørdesignet er magen til hatchback designet. Da den prøvekørte udgave havde Premium udstyr, inkluderede det pianolak og mange smarte detaljer. Udstyret i øvrigt omfatter udvendigt LED-lys med cornering-funktion, så der kastes ekstra lys ind i en kurve. 2-zone klimaanlæg hører med, det samme gør regnsensorer, fartpilot med –begrænser, elruder også ved bagsædet samt det såkaldte Flex-steer, som tilpasser virkningen af servostyringen afhængig af om man ønsker det mere fast og direkte i sports-indstillingen, mere blød og let i komfort-indstillingen eller et eller andet der midt imellem.

 

Varme i rattet er standard på alle Kia cee’d varianter og selvfølgelig også på Premium stationcaren.



Kvik benzinmotor

I motorrummet fandtes en 135-hestes 1,6 liters benzinmotor, som er en kvik og levende sag, der gør det muligt at nå 100 km/t på 10,2 sekunder og i gennemsnit at kunne køre 16,7 kilometer pr. liter.



Hele herligheden er i sammenligning med indstigningsmodellen til 190.000 kroner steget noget i pris. 15.000 kroner dækker alene den anderledes karrosseri-facon. Dertil skal lægges yderligere 70.000, så listeprisen bliver 275.000 kroner. Og den prøvekørte SW’er var desuden udrustet med Kia’s dobbeltkoblingsgear, DCT (Dubbel Clutch Transmission). Det koster 30.000 kroner og er dermed 10.000 kroner billigere end det konventionelle automatgear i CRDi modellen.

 

Godt gear

Dobbeltkoblingsgearet er værd at betale for. Det skifter hurtigt, præcist – men kan som alle dobbeltkoblingsgear drilles, når man uventet ændrer hastighed. Derpå skal styrecomputeren lige tænke sig om et øjeblik, inden der skiftes til det rette trin.

 

Køreegenskaberne i en cee’d stationcar er forskellige fra hatchback’en. Undervognen er uforandret, men der er større udhæng bagude og en anderledes balance. Det indebærer, at SW’en er lidt mere urolig ved motorvejsfart end hatchback’en. Vi er dog ikke helt afklarede omkring køreegenskaberne, fordi bilen var udstyret med vinterdæk – og temperaturerne ikke i nærheden af de obligatoriske 7 grader, som er grænsen for anvendelse af vinterdæk. Den kan spille en vigtig rolle for køreoplevelsen.


Læs også: Kia cee'd CRDi Premium test >>>
Læs også: Kia cee'd 1,4 Active test >>>
Kia cee'd SW i Motorradioen >>>





Model:

Kia cee’d 1,6 GDI SW DCT Premium

Listepris:

Kr. 304.999 inkl. DCT gear

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 135 hk. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 192 km/t/ 16,7 km/l /134 g/km

Længde:

4,51 m

Bagagerum:

528-1642 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Cornering light. Hillholder. LED-lygter for og bag. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Ratvarme. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt