Kia cee'd i Motorradioen >>>
Vi har tidligere prøvekørt Kia cee’d med dieselmotor
og det forholdsvis høje ”Premium-udstyr” til en pris
på 270.000 kroner. (Læs
test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>). Men
hvad sker der, hvis man kapper 80.000 kroner af
prisen og cee’d, nu med tilnavnet ”Active”, dermed
kun koster to tredjedel, dvs. 190.000 kroner? I
virkeligheden ikke så meget, som man kunne frygte.
For det første får man en 1,4 liters benzinmotor,
der præsterer 100 hestekræfter – versus 128
dieselheste. Det giver selvfølgelig lidt ringere
fartpræstationer – 12,8 sekunder til 100 km/t kontra
10,9 og 182 km/t vs. 197. Den bliver en anelse
dyrere i årlig ejerafgift – 1600 kroner versus 1320
og så kører den 17,9 km/l i stedet for 26,3, vel at
mærke på benzin i stedet for dieselolie. Det er
dybest set nok den største forskel.
Varme i rattet
For det andet får man både varme i sæderne og
rattet. Sidstnævnte er ganske enkelt basisudstyr i
alle
cee’d’er og en herlig luksus i vinterperioden. Man
får aircondition – inklusiv køling af handskerummet.
Bluetooth, AUX- og iPod samt USB-stik er standard,
det samme gælder fjernbetjent centrallås, læderrat,
el-sidespejle med varme, el-ruder foran, ESP etc.
Samt Kias kendte 7-års garanti.
For det tredje får man en mere komfortabel
køreoplevelse. Dels pga. benzinmotorens lavere
vibrations- og støjniveau, dels pga. at 16” alufælge
er erstattet af 15” hjul. Men også det forhold, at
benzinmotoren er omkring 100 kg lettere end
dieselmotoren gør en forskel, både i balancen af
bilen, stabiliteten og evnen til at absorbere
ujævnheder.
Køreegenskaberne udligner hinanden
Den ændrede balance indebærer, at bilen tenderer
lidt i retning af overstyring ved hurtig
kurvekørsel. Stabiliteten og dermed
sidevindsfølsomheden er knap så god som i
dieselvarianten og den er også en smule mere urolig,
når man kører på ujævnt underlag. Men forskellen er
minimal. Selvfølgelig har Kia skruet på undervognen,
så opsætningen er forskellig for de forskellige
varianter, men det er også som om, at egenskaberne
udligner hinanden. De større dæksider på 15” dækkene
opfanger ujævnhederne og kompenserer for
overstyringstendensen. Derved ender man op med en
næsten ikke mærkbar forskel i oplevelsen af
cee’d’ens vejbeliggenhed.
Premium udstyret er righoldigt, men basis-udstyret
”Active” er som før nævnt heller ikke dårligt. Det,
man IKKE får, er cornering-light, dvs. lygte der
tænder i den side, rattet drejes. Man må også klare
sig uden LED lygter fortil og bagtil, man skal selv
aktivere vinduesviskeren, når det begynder at regne,
og der er ikke mulighed for individuelt at styre
temperaturen i højre og venstre side. Plus
selvfølgelig nogle andre mindre plus’er.
Bilens øvrige funktionelle egenskaber er helt på
niveau med den tidligere prøvekørte cee’d.
Læs test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>.
|