| 
							
							
							 Kia cee'd i Motorradioen >>> 
 
							Vi har tidligere prøvekørt Kia cee’d med dieselmotor 
							og det forholdsvis høje ”Premium-udstyr” til en pris 
							på 270.000 kroner. (Læs 
							test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>). Men 
							hvad sker der, hvis man kapper 80.000 kroner af 
							prisen og cee’d, nu med tilnavnet ”Active”, dermed 
							kun koster to tredjedel, dvs. 190.000 kroner? I 
							virkeligheden ikke så meget, som man kunne frygte. 
							  
							For det første får man en 1,4 liters benzinmotor, 
							der præsterer 100 hestekræfter – versus 128 
							dieselheste. Det giver selvfølgelig lidt ringere 
							fartpræstationer – 12,8 sekunder til 100 km/t kontra 
							10,9 og 182 km/t vs. 197. Den bliver en anelse 
							dyrere i årlig ejerafgift – 1600 kroner versus 1320 
							og så kører den 17,9 km/l i stedet for 26,3, vel at 
							mærke på benzin i stedet for dieselolie. Det er 
							dybest set nok den største forskel. 
 
							 
 
							Varme i rattet 
							For det andet får man både varme i sæderne og 
							rattet. Sidstnævnte er ganske enkelt basisudstyr i
							 alle 
							cee’d’er og en herlig luksus i vinterperioden. Man 
							får aircondition – inklusiv køling af handskerummet. 
							Bluetooth, AUX- og iPod samt USB-stik er standard, 
							det samme gælder fjernbetjent centrallås, læderrat, 
							el-sidespejle med varme, el-ruder foran, ESP etc. 
							Samt Kias kendte 7-års garanti.   
							 
 
							For det tredje får man en mere komfortabel 
							køreoplevelse. Dels pga. benzinmotorens lavere 
							vibrations- og støjniveau, dels pga. at 16” alufælge 
							er erstattet af 15” hjul. Men også det forhold, at 
							benzinmotoren er omkring 100 kg lettere end 
							dieselmotoren gør en forskel, både i balancen af 
							bilen, stabiliteten og evnen til at absorbere 
							ujævnheder. 
							  
							Køreegenskaberne udligner hinanden 
							Den ændrede balance indebærer, at bilen tenderer 
							lidt i retning af overstyring ved hurtig 
							kurvekørsel. Stabiliteten og dermed 
							sidevindsfølsomheden er knap så god som i 
							dieselvarianten og den er også en smule mere urolig, 
							når man kører på ujævnt underlag. Men forskellen er 
							minimal. Selvfølgelig har Kia skruet på undervognen, 
							så opsætningen er forskellig for de forskellige 
							varianter, men det er også som om, at egenskaberne 
							udligner hinanden. De større dæksider på 15” dækkene 
							opfanger ujævnhederne og kompenserer for 
							overstyringstendensen. Derved ender man op med en 
							næsten ikke mærkbar forskel i oplevelsen af 
							cee’d’ens vejbeliggenhed. 
							  
							Premium udstyret er righoldigt, men basis-udstyret 
							”Active” er som før nævnt heller ikke dårligt. Det, 
							man IKKE får, er cornering-light, dvs. lygte der 
							tænder i den side, rattet drejes. Man må også klare 
							sig uden LED lygter fortil og bagtil, man skal selv 
							aktivere vinduesviskeren, når det begynder at regne, 
							og der er ikke mulighed for individuelt at styre 
							temperaturen i højre og venstre side. Plus 
							selvfølgelig nogle andre mindre plus’er.   
							Bilens øvrige funktionelle egenskaber er helt på 
							niveau med den tidligere prøvekørte cee’d.
							
							Læs test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>. 
 
							 |