- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia cee’d 1,4 Active

Aktiv på prisen


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia cee'd i Motorradioen >>>


Vi har tidligere prøvekørt Kia cee’d med dieselmotor og det forholdsvis høje ”Premium-udstyr” til en pris på 270.000 kroner. (Læs test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>). Men hvad sker der, hvis man kapper 80.000 kroner af prisen og cee’d, nu med tilnavnet ”Active”, dermed kun koster to tredjedel, dvs. 190.000 kroner? I virkeligheden ikke så meget, som man kunne frygte.

 

For det første får man en 1,4 liters benzinmotor, der præsterer 100 hestekræfter – versus 128 dieselheste. Det giver selvfølgelig lidt ringere fartpræstationer – 12,8 sekunder til 100 km/t kontra 10,9 og 182 km/t vs. 197. Den bliver en anelse dyrere i årlig ejerafgift – 1600 kroner versus 1320 og så kører den 17,9 km/l i stedet for 26,3, vel at mærke på benzin i stedet for dieselolie. Det er dybest set nok den største forskel.



Varme i rattet

For det andet får man både varme i sæderne og rattet. Sidstnævnte er ganske enkelt basisudstyr i alle cee’d’er og en herlig luksus i vinterperioden. Man får aircondition – inklusiv køling af handskerummet. Bluetooth, AUX- og iPod samt USB-stik er standard, det samme gælder fjernbetjent centrallås, læderrat, el-sidespejle med varme, el-ruder foran, ESP etc. Samt Kias kendte 7-års garanti.

 


For det tredje får man en mere komfortabel køreoplevelse. Dels pga. benzinmotorens lavere vibrations- og støjniveau, dels pga. at 16” alufælge er erstattet af 15” hjul. Men også det forhold, at benzinmotoren er omkring 100 kg lettere end dieselmotoren gør en forskel, både i balancen af bilen, stabiliteten og evnen til at absorbere ujævnheder.

 

Køreegenskaberne udligner hinanden

Den ændrede balance indebærer, at bilen tenderer lidt i retning af overstyring ved hurtig kurvekørsel. Stabiliteten og dermed sidevindsfølsomheden er knap så god som i dieselvarianten og den er også en smule mere urolig, når man kører på ujævnt underlag. Men forskellen er minimal. Selvfølgelig har Kia skruet på undervognen, så opsætningen er forskellig for de forskellige varianter, men det er også som om, at egenskaberne udligner hinanden. De større dæksider på 15” dækkene opfanger ujævnhederne og kompenserer for overstyringstendensen. Derved ender man op med en næsten ikke mærkbar forskel i oplevelsen af cee’d’ens vejbeliggenhed.

 

Premium udstyret er righoldigt, men basis-udstyret ”Active” er som før nævnt heller ikke dårligt. Det, man IKKE får, er cornering-light, dvs. lygte der tænder i den side, rattet drejes. Man må også klare sig uden LED lygter fortil og bagtil, man skal selv aktivere vinduesviskeren, når det begynder at regne, og der er ikke mulighed for individuelt at styre temperaturen i højre og venstre side. Plus selvfølgelig nogle andre mindre plus’er.

 

Bilens øvrige funktionelle egenskaber er helt på niveau med den tidligere prøvekørte cee’d. Læs test af Kia cee’d 1,6 CRDi Premium hér >>>.



Model:

Kia cee’d 1,4 Active

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 100 hk. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,8 sek./ 182 km/t/ 17,9 km/l /

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1318 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” stålfælge. Aircondition med køl i handskerummet. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for. Sædevarme. Isofix. Bluetooth, AUX, iPod og USB stik. 7 års garanti.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt