For nylig havde vi lejlighed til
at stille Kia’s chefdesigner, Peter Schreyer
spørgsmålet: Hvordan er fordelingen, når I designer
en ny Kia, ikke mindst den nye Kia cee’d: Er det 100
procent markedsanalyser, der afgør udfaldet, er det
100 procent designernes hjerte eller lander man et
sted imellem.
Svaret kom prompte: ”Det er 100
procent hjerte, det er designernes hjerteblod, som
de lægger i Kia-designet. Men naturligvis er vi klar
over at det er en bil, vi designer.”
Sidstnævnte må være årsagen til,
at den nye Kia cee’d, til trods for at der er tale
om en visuel på mange måder ekstraordinær oplevelse,
også er en bil med rigtig gode funktionelle
egenskaber. Den ikke bare ser godt ud, den kører
også godt og er gennemtænkt i så godt som enhver
henseende.
Den mest
vellykkede variant
Visuelt er den nye Kia cee’d måske
den mest vellykkede variant over det nye Peter
Schreyer design, som første gang så dagens lys i Kia
Sportage. Et design som måske knap så vellykket har
klædt den lille Kia Picanto på (heldigvis har enhver
dog lov til at synes sit, når det gælder bilers
udseende), men ellers er benyttet til Kia Rio,
naturligt nok til Kia pro_cee’d, som havde
verdenspremiere i Paris for nylig og også bliver en
del af den kommende nye Kia Carens, som også så
projektørlyset for første gang i Paris (læs
om Kia ved Paris Motorshow hér >>>).
Der er lidt kattedyr over
linjeføringen. Ikke bare fronten men den samlede
oplevelse af bilens linjer, og det harmonerer langt
hen ad vejen udmærket med cee’d’ens sjæl. Men det
vil blive endnu mere udtalt, når der måtte komme
flere hestekræfter under hjelmen.
En sær forventning at have til en
Kia, som jo ikke lige præcis har slået sig an på
meget hurtige biler. Men nu er det visuelle grundlag
der og så skal kræfterne nok også komme, spår vi.
Meget fine
pladsforhold
Den nye Kia cee’d er 4,31 meter
lang. Den har et bagagerum på flotte 380 liter og en
højt opslående tophængslet bagklap. Men mest
imponerende bliver det, når man stiger ind på
bagsædet. Det kan nemlig gøres både elegant og
ubesværet, fordi døråbningen er stor nok og fordi
der er plads nok til benene. Endda uden at man efter
indstigningen sidder særlig opret. Det er virkelig
overbevisende.
Det samme er et utal af fine
detaljer. To stk. 12 Volt udtag – ved forsæderne vel
at mærke, placeret hensigtsmæssigt i
midterkonsollen, ved siden af AUX
og
USB-stikkene. Der er naturligvis også mulighed for
trådløs tilslutning via BlueTooth og dermed rige
muligheder for eksempelvis via streaming at lytte
til Motorradioen landsdækkende, hvis man er i
besiddelse af en smartphone med internetadgang (Lyt
til Motorradioen som net-radio hér >>>)…
Og så er ratvarme standard på alle
cee’d modeller og udstyrsvarianter. Ligesom 7 års
garanti – markedets længste. Begge dele er helt
unikt i klassen.
Premium-udstyr
Den hér prøvekørte variant hører
til i den mere luksuøse ende: Den havde Premium
udstyr og 128 turbodieselheste under hjelmen.
Førstnævnte inkluderer kurvelys,
2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet,
sædevarme, regnsensor, el-ruder også ved bagsædet og
meget, meget mere. Brændstofbesparende og fancy
LED-lygter for og bag er med til at beholde
brændstoføkonomien på beskedne 26,3 km/l – et tal,
der i øvrigt bliver endnu lavere (27 km/l), hvis man
vælger en lavere udstyrsversion.
Tungere
Det hænger sammen med, at også 16”
fælge med bredere dæk indgår i Premium udstyret, og
bilen også er lidt tungere.
Dieselmotoren er maskinrummet er
også tungere (cirka 100 kg tungere end den
tilsvarende benzinmotor, inkl. transmission etc.) og
dermed kompenserer mer-vægten på forhjulene for den
lidt strammere affjedring, der naturligt følger med
lidt bredere lavprofildæk.
En god
kombination
Derved opnår Kia cee’d CRDi
Premium køreegenskaber, der ligger meget op ad de
tilsvarende benzinvarianter. En Kia cee’d styrer
godt, om end den elektriske servostyring stadig
mangler lige det allersidste for at være på niveau
med de bedste i klassen. En formildende omstændighed
er det, at servostyringen byder på tre indstillinger
som gør styringen blødere eller fastere.
Bilen kører stabilt og
affjedringen byder på en god kombination af
kørekomfort og fast fornemmelse af vejen. Knap så
fast som man har for vane i Tyskland, men ikke nær
så blød som asiaterne traditionelt har været
tilhængere af.
Dieselmotoren trækker godt, især
ved lave omdrejningstal, og den er ikke lydløs. Men
ved konstant fart hører man ikke meget til den.
Prismæssigt hører den prøvekørte
version ikke til i den billige ende af cee’d-viften
med 270.000 kroner. En cee’d kan dog anskaffes for
blot 190.000 kroner. Da har man færre heste, en lidt
tørstigere benzinmotor og et lavere udstyr. Men selv
de billige cee’d varianter er nu også ganske godt
udstyret.
|