- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia cee’d 1,6 CRDi 5d Premium

Når designerne designer biler


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig havde vi lejlighed til at stille Kia’s chefdesigner, Peter Schreyer spørgsmålet: Hvordan er fordelingen, når I designer en ny Kia, ikke mindst den nye Kia cee’d: Er det 100 procent markedsanalyser, der afgør udfaldet, er det 100 procent designernes hjerte eller lander man et sted imellem.

 

Svaret kom prompte: ”Det er 100 procent hjerte, det er designernes hjerteblod, som de lægger i Kia-designet. Men naturligvis er vi klar over at det er en bil, vi designer.”

 

Sidstnævnte må være årsagen til, at den nye Kia cee’d, til trods for at der er tale om en visuel på mange måder ekstraordinær oplevelse, også er en bil med rigtig gode funktionelle egenskaber. Den ikke bare ser godt ud, den kører også godt og er gennemtænkt i så godt som enhver henseende.

 

Den mest vellykkede variant

Visuelt er den nye Kia cee’d måske den mest vellykkede variant over det nye Peter Schreyer design, som første gang så dagens lys i Kia Sportage. Et design som måske knap så vellykket har klædt den lille Kia Picanto på (heldigvis har enhver dog lov til at synes sit, når det gælder bilers udseende), men ellers er benyttet til Kia Rio, naturligt nok til Kia pro­­_cee’d, som havde verdenspremiere i Paris for nylig og også bliver en del af den kommende nye Kia Carens, som også så projektørlyset for første gang i Paris (læs om Kia ved Paris Motorshow hér >>>).

 

Der er lidt kattedyr over linjeføringen. Ikke bare fronten men den samlede oplevelse af bilens linjer, og det harmonerer langt hen ad vejen udmærket med cee’d’ens sjæl. Men det vil blive endnu mere udtalt, når der måtte komme flere hestekræfter under hjelmen.

 

En sær forventning at have til en Kia, som jo ikke lige præcis har slået sig an på meget hurtige biler. Men nu er det visuelle grundlag der og så skal kræfterne nok også komme, spår vi.

 

Meget fine pladsforhold

Den nye Kia cee’d er 4,31 meter lang. Den har et bagagerum på flotte 380 liter og en højt opslående tophængslet bagklap. Men mest imponerende bliver det, når man stiger ind på bagsædet. Det kan nemlig gøres både elegant og ubesværet, fordi døråbningen er stor nok og fordi der er plads nok til benene. Endda uden at man efter indstigningen sidder særlig opret. Det er virkelig overbevisende.



Det samme er et utal af fine detaljer. To stk. 12 Volt udtag – ved forsæderne vel at mærke, placeret hensigtsmæssigt i midterkonsollen, ved siden af AUX og USB-stikkene. Der er naturligvis også mulighed for trådløs tilslutning via BlueTooth og dermed rige muligheder for eksempelvis via streaming at lytte til Motorradioen landsdækkende, hvis man er i besiddelse af en smartphone med internetadgang (Lyt til Motorradioen som net-radio hér >>>)…

 

Og så er ratvarme standard på alle cee’d modeller og udstyrsvarianter. Ligesom 7 års garanti – markedets længste. Begge dele er helt unikt i klassen.

 

Premium-udstyr

Den hér prøvekørte variant hører til i den mere luksuøse ende: Den havde Premium udstyr og 128 turbodieselheste under hjelmen.



Førstnævnte inkluderer kurvelys, 2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet, sædevarme, regnsensor, el-ruder også ved bagsædet og meget, meget mere. Brændstofbesparende og fancy LED-lygter for og bag er med til at beholde brændstoføkonomien på beskedne 26,3 km/l – et tal, der i øvrigt bliver endnu lavere (27 km/l), hvis man vælger en lavere udstyrsversion.

 

Tungere

Det hænger sammen med, at også 16” fælge med bredere dæk indgår i Premium udstyret, og bilen også er lidt tungere.

 

Dieselmotoren er maskinrummet er også tungere (cirka 100 kg tungere end den tilsvarende benzinmotor, inkl. transmission etc.) og dermed kompenserer mer-vægten på forhjulene for den lidt strammere affjedring, der naturligt følger med lidt bredere lavprofildæk.

 

En god kombination

Derved opnår Kia cee’d CRDi Premium køreegenskaber, der ligger meget op ad de tilsvarende benzinvarianter. En Kia cee’d styrer godt, om end den elektriske servostyring stadig mangler lige det allersidste for at være på niveau med de bedste i klassen. En formildende omstændighed er det, at servostyringen byder på tre indstillinger som gør styringen blødere eller fastere.

 

Bilen kører stabilt og affjedringen byder på en god kombination af kørekomfort og fast fornemmelse af vejen. Knap så fast som man har for vane i Tyskland, men ikke nær så blød som asiaterne traditionelt har været tilhængere af.

 

Dieselmotoren trækker godt, især ved lave omdrejningstal, og den er ikke lydløs. Men ved konstant fart hører man ikke meget til den.

 

Prismæssigt hører den prøvekørte version ikke til i den billige ende af cee’d-viften med 270.000 kroner. En cee’d kan dog anskaffes for blot 190.000 kroner. Da har man færre heste, en lidt tørstigere benzinmotor og et lavere udstyr. Men selv de billige cee’d varianter er nu også ganske godt udstyret.  

Kia cee'd CRDi Premium i Motorradioen >>>

Peter Schreyer.






Model:

Kia cee’d 1,6 CRDi 5d Premium

Listepris:

Kr. 269.999

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 128 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear. Stop&Start.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 197 km/t/ 26,3 km/l /100 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1318 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Cornering light. Hillholder. LED-lygter for og bag. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Ratvarme. Fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren




 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt