- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo offentliggør ny el-drift strategi

Volvo har lagt en ny strategi for el-drift, der er blandt de mest omfattende i bilindustrien. Ifølge strategien kommer svenskerne til at introducere plug-in hybrider i hele modelprogrammet, ligesom der skal udvikles et helt nyt program af el-drevne, mindre biler og bygges en ren el-bil, der kommer på markedet i 2019. Volvo’s nye strategi bygger på en forventning om, at el-biler på mellemlangt sigt kommer til at stå for op til 10 procent at det samlede bilsalg. I den første del af den nye el-drift strategi indgår introduktion af plug-in hybrid udgaver af de større Volvo’er – 90- og 60-serierne – der bliver bygget på virksomhedens SPA platform. Den proces er der allerede taget hul på med introduktionen af en plug-in version af den nye Volvo XC90 SUV med T8 Twin Engine og firehjulstræk. Løbende følger plug-in hybrid udgaver af den nye S90 premium sedan og andre fremtidige modeller. Volvo udvider endvidere rækken af plug-in hybrider med en ny forhjulstrukket Twin Engine variant.


Ny BMW M2 Coupé til april

BMW bekræfter nu af den længe ventede BMW M2 Coupé lanceres i april 2016.

Den nye BMW M2 Coupé er et fuldgyldigt medlem af BMW M, inspireret af fabrikkens fornemme motorsportshistorie. Lavt frontskørt med store luftindtag, kraftige forskærme med de karakteristiske M gæller, de klassiske 19 tommer letmetalfælge og den lave, brede bagende med M dobbeltudstødning er alt sammen detaljer, der vidner om bilens ophav. I maskinrummet placeres den ny udviklede 3-liters 6-cylindrede rækkemotor med M TwinPower Turbo-teknologi der yder 370 hk og et maksimalt drejningsmoment på 465 Nm som kortvarigt kan øges til hele 500 Nm som overboost. Med 7-trins M dobbeltkoblingsgearkasse (M DCT), der fås som ekstraudstyr, og funktionen Launch Control - kan M2 Coupé accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 4,3 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Med M DCT-gearkassen kører bilen gennemsnitligt 12,7 km/liter med en CO2-udledning på 185 g/km.

Find vores prøvekørsler af BMWs biler hér >>>

 


Subaru introducerer privatleasing i Danmark

Den stigende aktivitet på det danske leasingmarked får nu det japanske bilmærke Subaru til at træde ind på markedet for privatleasing for første gang. Det sker med Alm. Brand Leasing som fast leasingpartner. ”Vi har store ambitioner på det danske marked, hvor vi i stigende grad oplever, at privatleasing er blevet et attraktivt alternativ til at eje bilen. Den efterspørgsel vil vi naturligvis gerne imødekomme, og derfor tilbyder vi nu for første gang på det danske marked, at kunderne kan privatlease en række af vores mest populære modeller som Subaru BRZ, XV, Levorg, Forester og Outback,” forklarer Niels Thaning, dansk salgsdirektør for Subaru Nordic.

Det bliver blandt andet muligt at lease Subaru BRZ for 4.995 kr. om måneden med en førstegangsydelse på 35.000 kr. De større varianter Outback og den helt nye Levorg kan leases fra henholdsvis 6.395 kr. og 5.295 kr. om måneden med en førstegangsydelse fra 35.000 kr.

Find vores prøvekørsler af Subarus biler hér >>>


Folketinget afliver drømmen om elbiler

Et flertal i Folketinget under ledelse af regeringen har vedtaget, at el-bilers afgiftsfritagelse skal udfases over de næste fem år. I stedet for at forsvare miljøfordelen ved el-drift, trods de åbenlyse praktiske begrænsninger i infrastruktur og rækkevidde, som mange bilkøbere måske ville give acceptere hvis de foruden god samvittighed også opnåede en økonomisk fordel, må det forventes, at regeringen har aflivet el-drift og dermed også Danmarks ry som en førende nation indenfor miljørigtig lovgivning. I aftale dokumentet indledes der med at fastslå, at der er tegn på, at elbilerne står over for et mindre gennembrud i Danmark, den udvikling sætter man effektivt en stopper for i de efterfølgende linjer. Dokumentets fulde ordlyd kan læses hér >>>. Det er symptomatisk, at dokumentet i fem regneeksempler, som indbefatter en forventning om prisfald pga. billigere teknik, inkluderer to Tesla'er, én BMW, to VW'er og blot en enkelt Nissan. Renaults elbiler er f.eks. ikke medtaget. Gad vist, om ikke Jantelov og misundelse har fået lov til at spille med. Og så kan enhver vel realistisk forholde sig til, at når en VW e-up i 2020 forventes at være prissat til 170.700 kroner, hvoraf de 19.400 kroner er registreringsafgift, er det vel kun ganske få, der kunne finde på at overveje køb af en sådan bil, som i sin benzinvariant i dag blot koster fra 90.000 kroner. Kære Folketing: Det er en om'er.

Nissan Leaf vil stige fra de nuværende 274.900 kroner til 352.300 kroner - oven i købet ud fra en forventning til, at importørens pris uden afgift vil falde med 50.000 kroner. Hvem er det lige, der tager hensyn til miljøet: Folketinget eller bilproducenterne?


Brintbiler fortsat afgiftsfritaget

Iflg. den aftale, Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået om afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler, dvs, brintbiler, er brintbilerne fritaget for afgift de næste tre år. Det er naturligvis isoleret betragtet udmærket, at der ikke skal betales registreringsafgift af dem (moms skal der stadig og som altid betales), men det er også et faktum, at selvom der vil være brintbiler til rådighed i perioden, vil det kun være ganske få, der vil kunne købes i Danmark. Hyundai og Toyota er med ix35 og Mirai foreløbig de eneste leverandører af brintbiler, og for at få proportionerne på plads, har Toyota kalkuleret med ialt 25 biler indtil udgangen af 2016. Det må siges at være en ret billig og ikke særlig generøs beslutning, de folkevalgte der har truffet. Og når brintbilerne så småt begynder at vise deres værd og investeringsvillige firmaer har etableret den nødvendige infrastruktur under forventning til et ansvarligt folkestyre, skal brintbiler vel også brandbeskattes som almindelige biler (eller rettere deres ejere, dvs. almindelige i forvejen skattebetalende danskere) bliver det i dag.

Her er de to Toyota Mirai brintbiler, der lige er landet i Danmark.

MotoGP i Australien: Spændingen stiger

Efter søndagens tredjesidste afdeling af MotoGP verdensmesterskabet er spændingen steget yderligere. Sejren i et usædvanligt spændende løb gik til Hondas regerende verdensmester, Marc Marquez, alt imens Yamahas Jorge Lorenzo tog 2. pladsen. Den VM-førende Valentino Rossi, også på Yamaha, sluttede på 4. pladsen efter Andrea Ianonone. Derved nærmede Lorenzo sig Rossi så meget, at kun 11 points skiller den inden sæsonens sidste to løb. Det var i øvrigt den blot 22-årige Marquez’s sejr nr. 50 og et plaster på såret i en sæson, hvor tingene ikke er helt er gået for ham som han har været vant til efter lynkarrieren i MotoGP.

Marquez foran Rossi.


11. oktober 2015


Rally-EM: Kajetanowics og Ford Europamester

Den polske rallykører, Kajetan Kajetanowicz er rally-europamester 2015. Søndag kørte han sin Ford Fiesta R5 til sejr i det udfordrende Acropolis Rally i Grækenland. Rivalen Craig Breen fra Irland lå længe til at vinde rallyet i sin Peugeot 208 T16, men en løssluppen motorhjelm satte ham 45 sekunder tilbage og han måtte nøjes med 2. pladsen i mål. Med den placering cementerede Breen også sin 2. plads i årets Europamesterskab endnu inden sidste afdeling finder sted. Det foregår sidst i oktober i Schweiz.

Det polske Ford team har vundet Rally EM 2015.


F1 i Rusland: Hamilton snart verdensmester

Lewis Hamilton tog endnu et langt skridt imod sin tredje Formel 1 VM-titel, da han søndag kørte først over målstregen i det russiske Grand Prix på Sochi banen ved Sortehavet. Team-kollegaen Nico Rosberg førte løbet i dets første fase men et problem med speederpedalen tvang tyskeren ud af løbet på 5. omgang. Ferraris 4-dobbelte verdensmester, Sebastian Vettel scorede efterfølgende 2. pladsen i løbet. Ved samme lejlighed overhalede Vettel landsmanden i kampen om 2. pladsen i VM. Selvom der stadig matematisk eksisterer en chance for at Vettel og Rosberg kan score VM-titlen er det urealistisk. Hamilton har et forspring på 66 points til Vettel og 73 points til Rosberg - og 100 points på spil i sæsonens fire sidste løb. Mercedes formåede imidlertid at sætte deres krone på årsværket: Endnu engang har den tyske producent af premiumbiler sikret sig VM-tronen.

Nico Rosberg tog starten i Rusland men udgik efter fem omgange.


MotoGP i Japan: Sejr til Hondas Pedrosa

Med Valentino Rossi på 2. pladsen og Jorge Lorenzo på 3. pladsen i søndagens regnvåde japanske Grand Prix er Yamaha nu sikker på, at én af deres to kørere bliver MotoGP verdensmester i år. Den japanske fabrik har allerede vundet VM for teams. For rivalerne fra Honda var der kun ét svar på landsmændenes dominans: At vinde deres hjemlands Grand Prix, som iøvrigt fandt sted på Twin Ring Motogi racerbanen nord for Tokyo. Og det var så det, de gjorde. Dani Pedrosa sejrede for Honda, alt imens team-kammeraten, den regerende verdensmester Marc Marquez led endnu et nederlag. Rossi har nu 18 points forspring til Lorenzo. Der resterer 3 løb i årets MotoGP VM-kamp.

Dani Pedrosa (Honda).  


4. oktober 2015


Superbike-VM: Dobbelt Rea på Magny Cours

Den britiske Kawasaki-kører, Jonathan Rea sikredes sig allerede for to uger siden VM-titlen i årets Superbikemesterskab. Det afholdt ham imidlertid ikke fra at fortsætte sin dominerende præstation. Søndag sejrede han i begge dagens løb i næstsidste VM-afdeling, som fandt sted på den franske Magny Cours racerbane tæt ved byen Nevers. Skiftende vejrforhold satte deres præg på de to løb, men Rea understregede at han er VM-titlen værdig - hans samlede antal sejre i år er nu oppe på 14. Kampen om 2. pladsen i mesterskabet mellem Rea's teamkollega, Tom Sykes, og Ducatis Chaz Davies foregår fortsat. Skiftende resultater for de to kørere i Frankrig - men sammenlagt ikke den store ændring i deres indbyrdes pointstatus.

Jonathan Rea, Superbike verdensmester 2015


Flere korte nyheder >>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt