Toyota Land Cruiser shines op
Toyota
Land Cruiser er en af off-road verdenens
sværvægtere. Det ses ikke mindst i de afrikanske
ørkenstater, hvor den japanske pendant til Land
Rover findes i rå mængder. Nu er den legendariske
bil blevet shinet op, både visuelt udvendigt og
indvendigt og også under huden er der foretaget
ændringer. F.eks. er standard-affjedringen blevet
forbedret. I Danmark leveres Land Cruiser med en
3-cylindret turbo diesel på 190 hk. Billigste
variant på hvide nummerplader er prissat til 743.153
kroner og den billigste van koster 371.140 kroner
ekskl. moms.
Range Rover Evoque opgraderes
Blot
halvandet år efter lanceringen har Land Rover
gennemført den første regulære opgradering af den
utrolig populære Range Rover Evoque. Den kompakte
SUV, som designmæssigt har taget verden med storm og
er blevet solgt i ikke færre end 170.000
eksemplarer, har for det første nu en 9-trins
automatgearkasse som en option, og teknikken er
blevet optimeret i en sådan grad, at
brændstofforbruget er nedbragt med op til 11,4
procent. Dertil kommer en række teknologiske
kørehjælpemidler som parkeringshjælp,
kørebanekontrol, genkendelse af trafikskilte etc.
Billigste Range Rover Evogue koster 705.000 kroner
på hvide nummerplader og 413.152 ekskl. moms som
van.
Læs vores seneste prøvekørsel af Range Rover Evoque
hér >>>
Chevrolet stopper i Europa
Fra
2016 vil Chevrolet ikke længere blive markedsført i
Europa. Det oplyste General Motors torsdag d. 5.
december i en pressemeddelelse, udsendt af den
danske Opel organisation. Beslutningen sættes i
relief af, at GM i 2005 besluttede intensivt at
markedsføre Chevrolet, der i dag deler teknisk
platform med Opel (Vauxhall i England), på det
europæiske marked. GM har dog under finanskrisen
haft økonomiske vanskeligheder globalt og den
ændrede strategi er givet vis udsprunget af ønsket
om, at forstærke Opel i Europa og ikke lade to mærker
i samme koncern konkurrere direkte med hinanden.
Andre bilfabrikker har i kontrast dertil valgt, at
differentiere teknisk ens biler ud fra bl.a.
kundeønsker, udstyr og forhandlernet og har stor
succes dermed. Herhjemme er Chevrolet med succes
blevet importeret af Interdan koncernen, der også
står for importen af Peugeot og Mitsubishi, og den
danske importør så store muligheder for at udvikle
Chevrolet yderligere i Danmark. Udover at have
udtrykt overraskelse over beslutningen, har Interdan
bekræftet, at GM vedstår forpligtelserne overfor
Chevrolet kunderne. Man kan med andre ord med
sindsro købe en Chevrolet i Europa, også i de
kommende to år, fordi den fortsat vil blive
serviceret og reservedele vil være tilgængelige (en
af fordelene ved at dele teknik med Opel).
Find vores prøvekørsler er Chevrolet biler hér >>>
Især den lille velkørende Chevrolet
Spark har danskerne taget til sig.
Torsdag d. 5. december udsendte General Motors
El-bil på prøve: Nissan Leaf til 3.800 kr./mdr.
Er man
i tvivl om hvorvidt en el-bil er den rette, kan man
i op til tre måneder leje en Nissan Leaf til kr.
3.800 pr. måned, inkl. forsikring og batteri-leje.
Nissan har stablet det attraktive tilbud på benene
for at overbevise tvivlere. Hvis man efterfølgende
IKKE ønsker at købe bilen, er udgiften begrænset til
lejen. Hvis man efterfølgende køber en Leaf, får man
en fabriksny bil, hvor købsprisen er fratrukket den
leje, man har betalt i udlejningsperioden. Det må da
siges at være et godt tilbud.
Læs vores test af Nissan Leaf her >>>
Opel Ampera uden registreringsafgift
De
danske bilafgifter gør det vanskeligt at sælge Opels elbil Ampera i
størrelse 1:1, men nu kan Opel tilbyde en Ampera i størrelse 1:14. Den
lille Ampera kunne være en oplagt julegaveide til dem, der drømmer om et
tidssvarende bilafgiftssystem uden ekstreme afgifter på miljøvenlige
biler.
Ampera i 1:14 kan bestilles hos Opel forhandleren eller i ”Opel Shoppen”
på opel.dk. Som den store Ampera kan den lades op fra lysnettet, men
rækkevidden er noget kortere end de 83 km, en Ampera kører på
batteristrøm ifølge EU-normen. Prisen for Ampera i størrelse 1:14 er
39,90 Euro – svarende til ca. 300 kroner inklusive fjernstyringsenhed.
Toyota Verso med BMW-diesel
To år efter, Toyota og BMW
indgik aftale om samarbejde om udvikling af miljørigtige motorer samt
udveksling af bl.a. diesel- og hybridmotorer, er første synlige resultat
af samarbejdet en realitet. Toyotas rummelige familiebil Toyota Verso
får nemlig ny motor i form af en 1,6 liters dieselmotor fra BMW. En del
af aftalen handler også om, at Toyota deler viden om hybridteknologi.
Hvornår BMW synliggør den del af arrangementet er endnu uvist. BMW
dieselen i Verso yder 112 hestekræfter og har et drejningsmoment på 270
Nm allerede fra 1.750 omdr./min. og kendes fra flere af BMW’s mest
populære modeller.
Læs f.eks. test af BMW 316d Sedan med en variant af 1,6 dieselen her >>>
|