- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder
  Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


Dow Jones:

BMW er verdens mest bæredygtige bilproducent

BMW Group er for ottende gang i træk af "SAM Group for Dow Jones Sustainability Indexes" kåret som verdens mest bæredygtige bilproducent. ”Bæredygtighed er en integreret part i vores kultur og strategi," siger André Janssen-Timmen, adm. dir. hos BMW Danmark. "Vi har siden 1973 arbejdet med miljø og social bæredygtighed i hele værdikæden. Dette gælder alt fra ressourcebevarelse og optimeret produktion til indførelse af BMW EfficientDynamics i alle biler. Vi er meget stolte over, at alle disse tiltag nu for ottende gang belønnes ved kåringen som den mest bæredygtige bilproducent i verden”. BMW Group består af mærkerne BMW, MINI, Husqvarna Motorcycles og Rolls-Royce. I 2011 solgte BMW Group 1,67 millioner biler og mere end 113.000 motorcykler på verdensplan. BMW tjener også penge: Overskuddet før skat var i fjor 7,38 mia. Euro og  fabrikken beskæftiger omkring 100.000 medarbejdere.


Paris Motorshow: BMW koncepter viser vejen

Ikke færre end tre koncepter har BMW på plads ved det kommende motorshow i Paris: Active Tourer, i3 Concept og C evolution. Active Tourer er en rummelig kompaktbil baseret på plug-in hybrid teknologi. i3 Concept er en ren el-bil, bygget i kulfiber og kunststof med tanke på bæredygtighed, bl.a. genspejlet i materialevalget. F.eks. er eucalyptus træet i instrumentpanelet kulturtræ, dyrket i Europa og læderindtrækket er behandlet vha. olivenblade. C evolution er en elektrisk scooter med op til 35 kW motor. El-motoren er væske-kølet og har en aktionsradius på op til 100 kilometer.

BMW Active Tourer Concept.

 

BMW i3 Concept.


Paris Motorshow:

Tre verdenspremierer fra Toyota

Toyota har verdenspremiere på ikke færre end tre modeller på Paris Motor Show i slutningen af september. Det drejer sig om nye generationer af Toyota Auris, Auris stationcar og Verso. For Auris gælder, at det ikke blot er en ny hatchback udgave af den populære bil. For første gang nogensinde introducerer Toyota også en stationcarudgave af Auris. Fælles for alle tre er et markant nyt frontdesign, der gør bilerne væsentlig skarpere og mere dynamiske. Motorprogrammet ser til forveksling ud som det eksisterende, men de nye er alle er blevet gennemgribende optimeret, hvilket har gjort dem både mere effektfulde og brændstofbesparende. Toyota Auris stationcar bliver i øvrigt den første stationcar i mellemklassen med mulighed for fuldhybridteknologi.

 

Toyota Auris Hybrid


Paris Motorshow:

Peugeot drømme og verdenspremierer

På Paris Motorshow, der slår portene op d. 30. september, puster Peugeot endnu en gang liv i drømmen med en ny superbil: Onyx, som er en højteknologisk superbil med kulfiberstruktur, hybridteknologi og en V8 centermotor med 600 hk. Onyx er en kontrastfuld blanding af rå materialer og farver. Dørene og forskærmene er håndlavet i ren kobber, der er pudset, så det får spejleffekt og med tiden vil få en naturlig patina. Resten af bilen er udformet i kulfiber med en matsort lakering. Desuden er der verdenspremiere på Peugeot 208 GTi og en ny rallymodel: 208 R5 der erstatter den succesfulde 207 S2000. Den er til salg i 2. kvartal 2013. En anden premiere er sportscoupéen RCZ R Concept, som er et varsel om den nye RCZ, som kommer på markedet i slutningen af 2013. Ny front, nye farver, nye hjul og flere muligheder for at sætte sig eget præg på bilen. Peugeot sætter i Paris sin globaliseringsstrategi op i gear og præsenterer 2008 Concept. Designere og ingeniører fra Europa, Kina og Latinamerika har arbejdet sammen om at skabe en bil, som tilfredsstiller byboere overalt. 2008 Concept er en kompakt bil på 4,14 m og der er lagt vægt på at den skal være manøvre-let.

Peugeot Onyx.

 

Peugeot RCZ R Concept

Motorsport:


Superbike: Biaggi verdensmester

Den tidligere Superbike og 250 ccm verdensmester, italieneren Max Biaggi, vandt søndag sin 2. Superbike VM-titel, da han med den snævreste margin blev nr. 5 i finaleløbet på Magny Cours racerbanen i Frankrig. Forud for dagens to løb havde en 2. plads eller to 6. pladser været tilstrækkeligt til at sikre Biaggi verdensmesterskabet, uanset hvad konkurrenterne gjorde. i Race 1 styrtede Aprilia-køreren imidlertid og overlod det til rivalerne Tom Sykes (Kawasaki) og Marco Melandri (BMW) at afgøre slaget. Sykes førte det meste af løbet men sluttede på 3. pladsen med Melandri som 2'er. Dermed udnyttede englænderen ikke til fulde Biaggis uheld. og i Race 2 var en femteplads nok til at Biaggi ville tage VM-sejren. Det var præcis hvad han gjorde, alt imens Sykes vandt sin første regulære løbssejr på tør asfalt. Dermed opnåede Biaggi sin VM-titel med kun et halvt points forspring, da flere kun delvis kørte løb i år havde medført tildeling af halve points.


WRC: Sebastien Loebs niende VM-titel

- og Citroën's ottende

Sebastien Loeb kunne ikke have valgt et bedre sted til at vinde sit niende Rally-verdensmesterskab. På hjemmebane, på den franske ø Korsika, tog verdens til dato bedste rallykører den formentlig sidste Rally-VM titel i sin karriere ved at vinde det franske rally få dage efter, at det blev offentliggjort at han neddrosler sin deltagelse i den spektakulære sportsgren. Loeb vandt på den franske Middelhavsø foran rivalen fra Ford, Jari-Matti Latvala, mens team-kammeraten i Citroën teamet, finske Mikko Hirvonen måtte nøjes med 3. pladsen. Hirvonen er dog fortsat VM-to'er og har dermed det bedst mulige udgangspunkt for til næste år at overtage positionen som Citroëns Rally-VM kandidat. Samtidig opnåede Citroën VM-titlen for bilmærker for ottende gang. Forklaringen er den, at Loeb kørte en enkelt sæson i en Citroën men for et privat rallyteam, da fabrikken holdt en et års pause som officielt WRC-fabriksteam. Tæller man den "private" titel med, er Citroën også i besiddelse af ni VM-sejre.


Sebastien Loeb og Daniel Elena er verdensmestre for 9. gang.

F1: Vettel truer Alonso

Med sejr i det japanske Grand Prix på Suzuka racerbanen er den regerende verdensmester, Red Bull's Sebastian Vettel nu kun 4 points fra den VM-førende tidligere verdensmester, Fernando Alonso. Der med er der lagt op til lidt af en slutspurt i kampen om dette års Formel 1 verdensmesterskab. Alonso udgik af Grand Prix'et allerede i løbets første sving, hvor hans Ferrari snittede Kimi Raikkonens Lotus og punkterede. Også Niko Rosberg, Mark Webber og Bruno Senna kolliderede i første kurve. På 2. pladsen i racet kom Alonsos teamkammerat, Felipe Massa mens den japanske Sauber kører, Kamui Kobayashi opnåede sin første podieplacering ved at blive nr. 3, oven i købet på hjemmebane.


Kamui Kobayashi i Sauber-Ferrari på vej mod sin første podieplacering i Formel 1.

30. september 2012


Rally-EM på Eurosport

Europamesterskabet i rally vil fra næste år og i de næste 10 år promoted af Eurosport. Den største pan-europæiske TV-kanal etablerede via datterselskabet Eurosport Events i 2007 en parallelserie til Rally-VM, kaldet Intercontinental Rally Challenge. Denne series succes har været uovertruffen og har bl.a. budt på unikke LIVE transmissioner - men var i virkeligheden en serie for meget og det påvirkede deltagelsen i de tre serier. IRC vil ikke blive afviklet i den nuværende form i 2013, om overhovedet. I og med Eurosport Event ikke blot har TV-rettighederne til Rally-EM, men også er promoter for serien, kan TV-seerne forvente en dækning af Europamesterskabet i rally mindst på niveau med det, man har oplevet for IRC's vedkommende. Den store TV-eksponering forventes at smitte direkte af på deltagernes muligheder for at opnå de nødvendige sponsoraftaler.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt