Volvo
øger produktionen
Volvo Cars har netop åbnet et nyt produktionsanlæg
på Torslanda, Göteborg. Med det nye anlæg, der
spreder sig over 24.000 kvadratmeter, øger
svenskerne produktionskapaciteten fra cirka 200.000
til cirka 300.000 biler om året og bevæger sig et
vigtigt skridt nærmere det langsigtede mål, som er
at sælge 800.000 biler årligt. Den nye
karrosserifabrik skal producere den helt nye XC90
SUV, som bliver introduceret senere i år og kommer
ud til forhandlerne i første kvartal 2015. XC90
bliver samtidig den første Volvo, der skal bygges på
virksomhedens nye skalerbare produktarkitektur
(SPA), et fleksibelt system, der bl.a. muliggør
produktion af flere modeller, forbedret design samt
giver økonomiske og sikkerhedsmæssige fordele.
Ny Toyota Yaris med mere stil og indhold
En ny Toyota Yaris ser dagens lys efter sommerferien. Det ydre design er
frisket kraftigt op, interiøret markant forbedret og køreegenskaberne
opgraderet i en grad, så den nye Yaris igen melder sig på banen som en
af de mest attraktive i klassen, forudser man hos Toyota Danmark. Den
nye Yaris følger i sporet på den nye AYGO, der lander i Danmark til juni.
Med et nyt og mere dramatisk design adskiller den nye Yaris sig nemlig
fra de fleste biler i klassen. Den nye Yaris har også fået ændret
undervognen for at forbedre komforten og ikke mindst bilens
køreegenskaber. Motorprogrammet byder fortsat på de brændstoføkonomiske
1,0 og 1,3-liters benzinmotorer samt den kraftige 1,4-liters dieselmotor
og den nye Yaris vil fortsat kunne fås med 1,5-liters hybridmotor, der i
den nuværende Yaris i gennemsnit kører op til 32 km/l ved bykørsel.
Yaris er i Danmark en af Toyotas absolut mest populære biler kun
overgået af den mindre Toyota Aygo. I 2013 blev der indregistreret over
3.000 Toyota Yaris, mens Yaris året før var den bedst sælgende i sin
klasse i Danmark. Indtil den nye Yaris kommer på markedet, kan den
nuværende model fås i forskellige kampagneudgaver med priser fra kun
114.995 kr. for udgaven med 1.0-liters benzinmotor.
Opel Astra ”Love” -
privatleasing
Opel
skubber ny yderligere til markedet for privatleasing med et tilbud på
leasing af en Astra med enten 1,4 l. benzinturbomotor på 140 hk eller en
1,6 l. turbodieselmotor med 110 hk. Den månedlige ydelse er i begge
tilfælde 2795 kr. for en Astra Enjoy med 9995 kr. i førstegangsydelse.
For 300 kr. ekstra om måneden kan man tilkøbe en ”Love” pakke, der
indeholder elektronisk klimakontrol med to zoner, tågeforlygter,
parkeringssensorer for og bag, mørktonede ruder bag, radio CD600 med
Bluetooth, metalfarve og tågeforlygter. Med 1,4T motor kører Astra 18,2
km/l efter EU-normen, og det tilsvarende tal med 110 hk dieselmotor er
27 km/l. Prisen gælder Astra med 5 dørs karrosseri. Ønsker man en Sports
Tourer, stiger den månedlige ydelse med 100 kr. Privatleasingaftalen på
en Astra Enjoy løber over tre år med 15.000 kilometer om året. Prisen
omfatter alle omkostninger til service og vedligeholdelse af bilen i
leasingperioden.
Læs vores seneste test af Opel Astra >>>
Citroën
C-XR i Beijing
På
biludstillingen i Beijing, som netop er åbnet, præsenteres bl.a.
konceptbilen Citroën C-XR, som er en forløber for en kommende SUV, der
lanceres på det kinesiske marked i slutningen af året. Den produceres i
samarbejde med Dongfeng, som man startede samarbejdet med for over tyve
år siden. I Kina er markedet for SUV inde i en voldsom vækst og udgjorde
i 2013 godt 3 millioner biler, hvilket er 50 % mere end i 2012. Den nye
konceptbil er en moderne fortolkning af SUV-temaet og er baseret på
centrale Citroën værdier som et markant design, komfort for alle i bilen
og nyttig teknologi. Citroën C-XR er 4,26 meter lang. Samarbejdet med
Dongfeng er en stor succes, og salget gik frem med 25 % i 2013, hvor
markedet generelt steg med 19 %. Det betød 280.000 faktureringer og
dermed ny rekord for Citroën i Kina. C-segmentet er det største segment
i Kina og udgør godt halvdelen af salget. Dongfeng Citroën lancerede
Citroën C4 L i januar 2013 og Citroën C-Elysée i september. Sidstnævnte
er basis for racerbilen i WTCC. Derfor skal den kinesiske racerkører Ma
Qing Hua køre en C-Elysée WTCC ved de to asiatiske løb (Shanghai i
oktober og Macau i november).
Rutschebanen i Tivoli i København fejrer 100
år
Redaktøren af Motorsiden.dk fik sine første køreoplevelser i
den københavnske rollercoaster og derigennem
blæst liv i motor-genet. Tag med på
jubilæumsturen, her et par dage inden den
verdenskendte forlystelses- og hyggepark slår
dørene op for forventet 4,2 millioner gæster -
og i nabolaget af 1,5 millioner rutchebaneture.
Nyt på banen er genskabelsen af de to
oprindelige bjergtinder, hvor den højeste -
Mount Tivoli - rager 26 meter op i det
københavnske bybillede. Banen er 625 meter lang
og en af verdens ældste trærutchebaner, der
stadig er i drift. Topfart: 58 km/t.
Ved styrepinden sidder Jacob...
Aprilsnar: Jan Magnussen tilbage i Formel 1
Hold
hestene engang: Jan Magnussen er tilbage i Formel 1
som reservekører for Kevin, hedder det i en
pressemeddelelse fra Jan Magnussen Racing, udsendt
d. 1. april. Senere i denne uge kan vi forvente en
mere detaljeret udmelding af McLarens
presseansvarlige, A. Prilsfool...
Kevin og
Jan Magnussen sammen i Formel 1... i hvert fald d.
1. april.
Marts 2014
Ny direktør hos Hyundai i Danmark
Helt efter planen standser Niels Rønnebech som adm.
direktør hos Hyundai Bilimport i Danmark. Men hvem,
der skulle overtage den dynamiske også tidligere
Fiat direktørs position hos en af verdens mest
fremgangsrige bilproducenter, er først nu blevet
offentliggjort. Opgaven er pr. 1. maj lagt i hænderne på Mads Lavring, 39 år, som kommer fra et job indenfor
Hyundai-familien, nemlig som salgs- og marketingchef
hos KIA Import Danmark. Så han kender koncernen
indefra. Det interessante er, at Hyundai og KIA
internationalt er en del af samme koncern, og selvom
de optræder som hver deres bilmærke - ligesom
tilfældet eksempelvis er med Citroën og Peugeot,
eller de fire bilmærker i VW-koncernen (VW, SEAT,
Skoda og Audi) - varetages importen til Danmark af
to af hinanden uafhængige koncerner: KIA
importeres af Nellemann koncernen og Hyundai er en
del af Nic Christiansen gruppen.
|
|
|
|
26.
april
Klassisk motocross EM i Randers
Den 3. maj afholdes EM for klassiske
motocross-cykler i Randers, hvor kørere fra hele
Europa dyster om den fornemme titel. 150 kørere fra
hele Europa komme til Randers. Flere af
kørerne var aktive tilbage i 1960’érne, hvor der
blev kørt legendariske løb på datidens Volk
Mølle-bane ved Assentoft. I forbindelse med Classic
European Cross bliver lidt af stemningen fra dengang
genoplivet. Her skal både Jens Bakmand og den
77-årige Jimmy Smed fra Laurbjerg dyste på Honda
Park. Jimmy Smed kørte sit første løb i 1959 og
kørte med ved både EM og VM frem til 1967. Efter en
lang pause genoptog han løbskarrieren som 60-årig og
har efterfølgende vundet både EM- og VM-guld.
Classic European Cross er en del af Danmarks Motor
Unions 100 års jubilæum og arrangeres i samarbejde
mellem Dansk Classic Cross, Randers Motor Sport,
Danmarks Motor Union med support fra Randers Kommune
ved Eventsekretariatet.
Læs mere om Classic European Cross hér >>>
20.
april
WEC: Toyota 1-2 på Silverstone
Dansk sejr i GTE Am
Toyota fik søndag den bedst tænkelige start på Verdensmesterskabet for
racersportsvogne - World Endurance Championship. På den britiske
Silverstone kørte fabrikkens to TS 040 hybrid-racere ganske enkelt over
målstregen som nr. 1 og 2 efter i løbets første fase at have dystet
intensiv med Audi-teamet og det debuterende sportsprototyper fra
Porsche. Senere i løbet begyndte det at regne og de to deltagne Audi'er
blev begge sat ud af spillet, herunder også den bil, som Tom Kristensen
kørte. På 3. pladsen kom Porsches 919 Hybrid, to omgange efter den
vindende Toyota med Davidson/ Lapierre/ Buemi på skift i cockpitet.
Toyota'en på 2. pladsen kørtes af Wurz/ Sarrazin/ Nakajima mens det var
Bernhard/ Webber/ Hartley, som stod for Porsches plads på podiet.
Toyota dominerede og vandt 6-timers løbet på Silverstone
fra poleposition.
Danske triumfer på Silverstone
I GTE Am klassen formåede Young Driver Aston Martin Vantage GTE raceren
at nå målstregen som nr. 1. Den kørtes af Nicki Thiim, David Heinemeier
Hansson og Kristian Poulsen. Sejren var en enestående start på en ny
VM-sæson efter et år, hvor Allan Simonsens kastede en mørk skygge over
teamets i øvrigt fremragende indsats. Og for at gøre succes'en for de
danske deltagere komplet var Christoffer Nygaard med i den Aston Martin,
der sluttede på 2. pladsen i klassen.
GTE Am podiet på Silverstone. Nygaard er nr. 3 fra
venstre og de tre kørere i billedets højre side er Heinemeier-Hansson,
Nicki Thiim og Kristian Poulsen.
Hent det officielle
resultat fra Silverstone hér >>>
F1 i Kina: Dobbelt Mercedes - Magnussen 13
Mercedes går fra triumf til triumf i årets Formel 1 VM. Påske søndag
strøg Lewis Hamilton påny over målstregen som vinder af Kinas Grand Prix
foran team-kammeraten Niko Rosberg. Sejren var Hamiltons tredje i træk,
men fordi han ikke scorede i sæson premieren i Australien, er det
Rosberg, der fører VM-kampen. For Kevin Magnussen var det endnu et kald
fra virkelighedens verden. Danskeren kvalificerede sig som nr. 15 og
sluttede løbet som nr. 13. Men problemet ligger hos McLaren teamet, for
team-kammeraten Jenson Button var kun et par placeringer bedre end den
danske rookie.
6.
april 2015
F1
i Bahrain: Mercedes 1-2 - Magnussen udgår
I
årets tredje Formel 1 Grand Prix dominerede Mercedes
fra start til mål. Løbet igennem dystede Lewis
Hamilton med team-kammeraten Nico Rosberg og også
denne gang var det englænderen, der trak det længste
strå og Hamilton var først over målstregen, da løbet
var forbi. Kevin Magnussen startede fra en
respektabel 8. plads, men løbet gled ud ag hænderne
på ham allerede på de første omgange og på 42.
omgang var det slut for den danske Formel 1 kører,
da koblingen i hans McLaren-Mercedes gav op. En ringe trøst for
Magnussen var det, at hans team-kammerat, Jenson
Button også udgik med samme fejl sidst i løbet. Button var på dette tidspunkt placeret langt mere
fordelagtig end danskeren. Med til historien hører
dog, at Button i Bahrain kørte sit 250. Grand Prix -
det var blot Magnussens tredje...
30.
marts 2014
F1 i Malaysia:
Hamilton vinder - Magnussen 9'er
Set med danske øjne og i lyset af Kevin Magnussens enestående Formel 1
debut var tingene mere nede på jorden i søndagens malaysiske Grand Prix.
Vejrforholdene under tidskørslerne vanskeliggjorde målrettet forberedelse, først på løbsdagen var det varmt og tørt og en startposition som nummer 8 for den
danske McLaren-Mercedes kører var udmærket. De teams, der ikke var
kommet helt på niveau inden sæsonstarten, var fremme i kampen, herunder
den regerende verdensmester, Sebastian Vettel i Red Bull Renault. Men
især det tyske Mercedes fabriksteam havde greb om tingene og Lewis
Hamilton dominerede fra kvalifikation til målstregen, hvor han ankom
først, foran team-kammeraten Nico Rosberg og Vettel. Kevin Magnussen
påkørte Kimi Räikkönens højre baghjul på løbets 2. omgang. Derved
punkterede Ferrari-raceren og McLaren-racerens frontvinge blev
beskadiget. Det kostede tid, både på banen og i pitten og en staftid på
5 sekunder gjorde det ikke bedre. Givetvis har episoden og euforien
efter Australiens Grand Prix også haft indflydelse på Kevin Magnussens
præstation. Slut facit: 9. plads, én placering dårligere end
startpositonen, tre pladser dårligere end team-kammerat Jenson Button
(der startede efter danskeren), 2 VM-points men vigtigst: En erfaring
rigere.
26. marts 2014
Peugeot i Dakar næste år
I fjor begyndte Peugeot så småt at komme op i gear efter det utidige
farvel til 24-timers Le Mans i 2012. Man kastede sig over det ikoniske
amerikanske bjergrace, Pikes Peak, kom, så og sejrede. Og nu har den
franske fabrik ambitioner om at vinde det berømte Dakar-rally, der som
bekendt har dybe franske rødder og er dybt forankret i den franske
motorsportssjæl. For Peugeot er Dakar ikke helt nyt - fabrikken vandt
det legendariske rally fire gange fra 1987 til 1990 og nu, hvor rallyet
er flyttet til Sydamerika, er udfordringen på mange måder en helt anden.
Hér mødes deltagerne af store højdeforskelle og langt større variation i
vejrliget - samtidig med at de velkendte Dakar-ingredienser som
kæmpemæssige ørkenstrækninger er en fast bestanddel. Til at løse opgaven
har Peugeot hyret den tidligere dobbelte rallyverdensmester og
Dakar-vinder, spanieren Carlos Sainz, samt den 5-dobbelte vinder på
motorcykel, franskmanden Cyril Despres, bilen baseres på 2008 modellen.
Peugeot satser på at være med i det førstkommende Dakar, som finder sted
i januar 2015.
Flere korte nyheder >>> |
|
|