I 2010 fik Volvo ny kapital. Heldigvis gav de tre
kinesiske stor-investorer den svenske bilfabrik frit
spil. Opfordringen var oven i købet: Byg Volvos helt
igennem egen bil, med egne motorer og nyt design.
Flagskibet Volvo XC90 er den første nye bil, skabt
efter det koncept, men den bliver ikke den sidste.
Om fire år er hele modelprogrammet erstattet af
nyfødte Volvo’er, baseret på kinesisk kapital, men
med alle Volvos svenske gener i behold.
Det har da også taget lidt tid med Volvo XC90. Den
blev vist frem for første gang d. 27. august 2014.
Og senere på året, på Paris Motorshow, havde den
officiel publikumspremiere. Dengang, 3. september
2014 for nu at være helt nøjagtig, blev det
muliggjort, at man kunne bestille en særlig
1927-udgave, som alene blev bygget i 1927
eksemplarer. 1927 er året for Volvos grundlæggelse,
og derigennem signalerer man også, at historien er i
behold.
Salgssucces inden produktionsstart
Det tog da også kun 47 timer inden de 1927 biler var
købt – biler, vel at mærke, der på danske
nummerplader koster godt 1,8 millioner kroner. Heraf
blev 7 faktisk solgt til Danmark – og indregistreres
også i Danmark, for netop nu leveres de første af
bilerne, efter at produktionen blev påbegyndt i
slutningen af marts.
Den officielle lancering i Danmark finder sted netop
nu, de første biler er også på vej ud til de danske
forhandlere, men bestiller man sit eget eksemplar,
skal man nok regne med at vente til september, før
man bliver den lykkelige ejer af den nye bil.
Der er så stor rift om den nye XC90, at Volvo
allerede har solgt 30.000 af dem på verdensplan – og
man når ikke at producere flere end 50.000 i år. Af
dem går de 153 til Danmark – og her har
forhåndsinteressen også været så stor, at man skal
skynde sig, hvis man vil have en bil i år: Der er
kun omkring 60 tilbage, resten er købt…
Gennemtænkt
Det er da også en meget fin bil, Volvo har skabt.
Den er ikke blot bygget som en enkelt stående
bilmodel, man har gennemtænkt den tekniske platform
og motorfilosofien – og til anledningen også ansat
en ny designchef. Hvad sidstnævnte angår, har han
givet vis været inspireret af den store succes,
Volvo har på det amerikanske marked, en succes, der
i øvrigt er så stor, at Volvo nu er i gang med at
bygge en ny samlefabrik i USA. XC90 linjerne fører
tankerne over på f.eks. de store Dodge pickup
trucks, men naturligvis i meget mere elegant snit.
XC90 er dog en stor SUV, der givetvis appellerer til
den velhavende familie. Bortset fra den billigste
udgave (til en million kroner – på danske
nummerplader), har bilerne alle firehjulstræk og
plads til 7.
Man har anvendt samme idé som andre producenter med
de tre sæderækker placeret som i en teatersal,
hvorved bagsædepassagerne får et godt udsyn fremad
og samtidig er der plads til det bageste
differentiale i firehjulstrækket. Derved rykkes også
bagagerummet højere op i kabinen og pladsudnyttelsen
er optimal.
Sikkerhedspaletten
Sikkerheden har som altid en meget høj placering i
Volvos designfilosofi. Hele paletten af moderne
kørehjælpemidler er til rådighed og det såkaldte
City Safety system kan nu også se både fodgængere og
cyklister – om natten! De praktiske begrænsninger
er, at kombinationen af radar og kameraer kan ”se”
20 meter foran bilen i mørke og 50 meter i dagslys.
Sikkerheden er overbevisende i enhver henseende.
Sæderne er eksempel specialdesignet, så de
absorberer 35 procent mere af de stød, en passager
får op gennem rygsøjlen, i tilfældet af en afkørsel.
Og fra en stor 12” skærm (bortset fra den billigste
version) kan man betjene alle bilens elektroniske
funktioner og foretage et utal af indstillinger.
Faktisk finder man kun syv betjeningsknapper på det
enkle og meget elegante instrumentbord.
Komfortabel og sikker kørsel
Sikkerheden ligger også i Volvo’ens køreegenskaber.
Trods det forholdsvis høje tyngdepunkt, bider bilen
sig godt fast i underlaget ved både hurtig og lidt
langsommere kørsel. Det er dog ikke mange kilometer,
vi har kørt i XC90 – det må vi vente med til en
senere lejlighed – men vidnesbyrdet er klart: God
komfortabel affjedringskomfort, udmærket stabilitet,
og så er den lydløs, som en luksus SUV skal være
det.
Det er heldigt, for i udviklingsforløbet har Volvo
skabt en ny teknisk platform, der sidenhen vil kunne
findes i andre og overraskende nok også mindre Volvo
modeller. Den er ”egen udvikling”, kaldes ”Scalable
Platform Architecture”, SPA, og er yderst fleksibel,
så den kan tilpasses snart sagt enhver bilstørrelse
indenfor Volvos fremtidige modelprogram.
Avancerede hjulophæng
Forhjulsophænget er af dobbelt wishbone typen, som
er klart det bedste og af samme type, som anvendes i
racerbiler. Baghjulsophænget er en slags multilink
hjulophæng, hvor især udgaven med luftstøddæmpere
(tilvalg til 52.000 kroner) er spændende med én
tværgående fjederstang.
Hvad motorerne angår, satses der nu på 2-liters
4-cylindrede motorer, både i diesel og benzin. Vi
prøvede XC90 med automatgear og 225-hestes
dieselmaskiner. Motoren er smidig, trækvillig,
vibrationssvag og lydløs. 8-trins automatgearet
oplevede vi som en smule sendrægtigt, men en XC90 er
da heller ingen racerbil, trods de avancerede
hjulophæng.
En ægte viking med Thors Hammer LED frontlys. |