VW Golf GTE i
Motorradioen >>>
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Volkswagen har været nogen tid undervejs med deres
første regulære bud på en hybridbil. Men nu er den
her, nu er den på vej ud på de danske landeveje, den
er ikke billig, men den er ganske veludstyret
og temmelig kraftig, den
nye Volkswagen Golf GTE hybridbil.
Volkswagen har da også valgt at tage skridtet fuldt
ud. Man lancerer ikke bare en bil med er rimelig
brændstoføkonomi, man lancerer en bil, der kan køre
66,7 kilometer pr. liter benzin iflg. den vedtage
EU-norm. Det kan den, fordi elmotoren udgør så
væsentlig en del af drivlinen, at man kan køre hele
50 kilometer på elektricitet alene. Og så er den
ligeså hurtig – næsten – som den Golf GTI, som der
er taget udgangspunkt i, da GTE blev skabt.
Sjovt at køre hybrid
Begge dele er væsentlige succesfaktorer. De
understreger nemlig, at det på ingen måde behøver at
være kedeligt at køre hybrid, og samtidig at det
heller ikke behøver at være kostbart. Det sidste er
dog en sandhed med modifikationer, for det kræver,
at man lever op til normtallene med sin egen kørsel,
og så koster øko-Golfen 426.000 kroner. Det er mange
penge for en kompakt mellemklassebil – men det er i
øvrigt billigere end Golf GTI, og så får man da så
sandelig også meget for pengene.
Man får fremfor alt en ordentlig portion teknologi.
Den inkluderer foruden en 150-hestes 1,4 liters TSI
benzinmotor også en 102-hestes elektromotor.
Tilsammen giver det 204 hestekræfter og nej, det er
ikke fordi vi ikke har hørt efter i matematiktimen:
Benzinmotorens effekt topper ganske enkelt på et
andet tidspunkt i accelerationsforløbet end
elmotorens. Når effekten er højest, rammen den
akkumuleret de 204 hestekræfter.
Motorrummet er kommet på noget af en opgave med både
benzin- og elmotor indenbords.
Akkumuleret giver de to motorer 350 Nm og tilsammen
gør de det muligt, at nå 100 km/t på 7,6 sekunder.
Det er blot ét sekund langsommere end Golf GTI, men
kræfterne leveres tidligere i accelerationen og
forklaringen er desuden, at GTI’en er 250 kg lettere
end GTE, der jo også skal slæbe rundt på et batteri.
Og så yder en GTI trods alt 220 hestekræfter mod
GTE’ens 204 (læs
vores prøvekørsel af VW Golf GTI hér >>>).
Avanceret
gearskifte
Teknologien inkluderer endvidere en avanceret
6-trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse, som er
optimeret til brug i en hybrid drivline (bl.a. med
special-belægning pga. reduceret brug af gearkassen
og deraf følgende lavere smøreeffekt) og suppleres
af yderligere en kobling. Sidstnævnte er anbragt
mellem benzinmotoren og elmotoren, og kobler dem til
og fra hinanden, når elmotoren har brug for hjælp
eller elmotoren kan klare opgaven alene.
En VW Golf GTE er nemlig også en plug-in hybrid,
eller opladningshybrid, som nogle vælger at kalde
sådan en. Det indebærer, at man kan oplade batteriet
via lysnettet, f.eks. via en vægboks i garagen
derhjemme. Og skal man ikke køre mere end 50
kilometer og har man ikke brug for mere end de 102
hestekræfter, så kører man på elektricitet alene med
den fordel, der er forbundet dermed, økonomisk og
ikke mindst miljømæssigt.
Langt på en opladning
Man har under kørslen en række valg muligheder, så
man har indflydelse på og til dels kan styre
drivlinen og i hvilken grad f.eks. decelerationen
skal medvirke til at oplade batteriet. Den første
testkørsel af den nye hybridbil vidnede for det
første om, at man kan køre overraskende langt på
elektricitet alene og ikke mindst, at det er
forbavsende lidt man ved almindelig kørsel indenfor
lovens rammer har brug for de benzinmotorens
assistance.
Overhalinger foretages med stor præcision og
lynhurtigt, når begge motorer samarbejder. Og vil
man have det sjovt iblandt og benytte sig af
kraftpotentialet, trykker man blot GTE knappen ned.
Det giver ikke bare fuld effekt men også en herlig
kunstigt genereret lyd i kabinen – samtidig med at
bilen udefra er ligeså lydløs som ellers. Skæg og
ballade – men en mulighed, de følger med.
1500 kg på krogen
Det skal dog bemærkes, at selvom trækkraften er på
niveau med Golf GTI, lægger en GTE ikke i samme
omfang op til sportslig kørsel. De 250 kg ekstra kan
mærkes gennem kurverne, men hvad gør det, for mon
ikke de, der overvejer en hybridbil falder for en
sådan bils særlige egenskaber og ikke for muligheden
for i ny og næ at komme lidt hurtigere omkring
hjørnerne. Og så må en Golf GTE for resten køre med
1500 kg på trækkrogen – det kan konkurrerende
hybridbiler typisk ikke.
Udstyrslisten er omfattende og inkluderer foruden
det fancy design fra Golf GTI også meget af udstyret
fra GTI’en, herunder elektronisk
spærredifferentiale, galvaniseret karrosseri, et
elegant sportsligt interiør, 2-zone klimaanlæg,
fartpilot, el-ruder, fjernbetjent centrallås osv.,
osv. |