- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First European Test: Toyota Mirai

10.000 kroner om måneden

– alt inklusive


Af Søren Clauding – 14 oktober 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har som målsætning, at 25 eksemplarer af brintbilen Mirai skal ud at køre på danske nummerplader inden udgangen af 2016. Nummerpladerne er det mindste af det, for efter forlængelsen af afgiftsfritagelsen for brintbiler indtil udgangen af 2018, er det gratis at sætte nummerplader på og der skal heller ikke siden betales anden form for afgift.

 

Men udover begrænsningerne i infrastrukturen og den omstændighed, at der hos Toyota kun kan vælges mellem én model i én udstyrsvariant, spøger en endnu større begrænsning, nemlig den økonomiske usikkerhed, der er forbundet med at eje en Mirai. Den er der imidlertid råd for, hvis man virkelig vil. Eller rettere: Den har Toyota valgt at eliminere ved at gøre det muligt, at lease Mirai over en 4-års periode.

 

Toyota betaler det hele

Så hvis man er villig til at binde sig i fire år, påtager Toyota sig det fulde ansvar for bilen, vedligeholdelse, sammenbrud, sommer og vinterdæk, vejhjælp og support døgnet rundt etc. og ikke mindst værditabet. Det eneste, man som bruger skal betale, er forsikring og brint (og måske lidt sprinklervæske i den kolde tid).

 

Prisen er fastsat til 10.000 kroner om måneden inkl. 2000 kroner i moms. Ingen førstegangsydelse, man betaler simpelthen en gang om måneden fra Dag 1 til den dag, 48 måneder senere, hvor bilen skal retur til Toyota Danmark.

 

Toyota tror så meget på projektet og vil være helt sikker på, at bilerne kommer ud at køre, så man ønsker denne satsning. Udover, at det isoleret betragtet er pebernødder for verdens største bilfabrik, er det ingenting sat i forhold til den kolossale investering, fabrikken har foretaget i udviklingen af Mirai, som blev igangsat for 7 år siden, hvor den første Mirai konceptbil så dagens lys.

 

Gennemført og helstøbt luksus

Det man som bruger så får, er for det første en elegant, komfortabel og velkørende bil. Den er proppet med udstyr fra den ene ende til den anden. Men man må klare sig med et bagagerum på godt 360 liter.

 

I maskinrummet ligger en elektromotor, som præsterer 154 hestekræfter og et drejningsmoment på 335 Nm fra selvsamme øjeblik, man træder på speederen. Det muliggør en acceleration til 100 km/t på bare 9,6 sekunder og topfarten er 178 km/t. Men nok så væsentligt, når det handler om præstationer: man kan accelerere fra 40 til 70 km/t på 3 sekunder, hvilket genspejler en næsten lineær acceleration i hvert fald op til de 100 km/t.

 

De første internationale prøvekørsler fandt sted på regnvåde veje i og omkring Hamburg i Nordtyskland og gav ikke et regulært eller heldækkende billede af bilens kørselsmæssige egenskaber. Den komfortable affjedring passer forbavsende godt til ujævne og våde veje og det naturlige automatgear, fordi Murai som elbil ikke har hverken manuelt eller trininddelt gearskifte, håndterer opgaven forbilledligt. Som elbil betragtet er Toyota Mirai i en klasse for sig. Den mangler Teslas imponerende kraftoverskud og tilsvarende fartpræstationer, men virker på mange måder mere færdig. Mirai er en helstøbt bil og det er vigtigt at vide, hvis man overvejer at eje eller bruge sådan en.


Toyota Mirai, teknisk set


Toyota Mirai kan enten kaldes en brintbil eller en brændselscellebil. Det første refererer til det brændstof, man fylder på, det andet til den mekanisme, som skaber bilens energi.

 

Den drives af en elektromotor som en hvilken som helst anden elbil. Den producerer imidlertid sin egen elektricitet og er derfor ikke afhængig af stikkontakter, centralt produceret elektricitet og lange opladningstider, for selve påfyldningen af brint tager ikke længere tid end at tanke benzin eller diesel.

 

Elektriciteten frembringes ved, at ilt fra luften, som ledes ind i bilen gennem store ribber i hver side af fronten, og derpå kanaliseres ind i det, man kalder en brændselscellestak. I alt indeholder brændselscellestakken i en Mirai 370 celler. Her blandes ilten fra luften med brint fra bilens brinttank. Ilt og brint reagerer med hinanden og danner vand. Mens det sker, skabes der elektricitet og den elektricitet bruges direkte til at få elmotoren til at roterer og så kører bilen.

 

Udstødningen er vand

Det vand, der kommer ud af den kemiske proces forlader bilen som helt uskadelige vanddampe. Det kan endda udmærket drikkes, men smager dog ikke særlig godt…

 

Balancen i naturen opretholdes, fordi brinten produceres ved at dele vandmolekyler i ilt og brint. Når de har været igennem brændselscelleenheden er ilt og brint igen forenet.

 

I Toyota Mirai leveres brinten via to brinttanke. Brinten tanker man på brinttankstationer, som der efter planen findes 12 af rundt om i Danmark inden året er omme.

 

Toyota anvender desuden dele af deres grundigt gennemprøvede hybridteknologi, dels til at optimere drivlinen, dels til at opsamle energi fra opbremsning og deceleration. Den energi lagres på et batteri og anvendes til at assistere brændselscellen i startsituationen og under acceleration. Det er med til at give en usædvanlig blid og umærkelig igangsætning.

 

Brint og sikkerhed

Brinttankene er sikkerhedstanke bestående af karbonfiber (anvendes til f.eks. flyvemaskiner og Formel 1 racerbiler) og glasfiber. De har et arbejdstryk på op til 875 bar, men kan modstå et tryk på helt op til næsten det dobbelte, 1.575 bar. Normaltrykket er 700 bar. De rummer ialt 5 kg brint og vejer hver især 87 kg.

 

Brændstofforbruget er iflg. EU-normen 0,76 kg brint/km. Der finder ingen udledning af hverken CO2, NOx, CO eller CH sted. Udstødningen er alene vand, hvoraf der produceres 8,1 liter pr. 100 km. EU normen angiver en rækkevidde på 658 liter. Toyota mener, at 500 km pr. fuld tank er realistisk.

 

Omfattende udstyr

Udstyret inkluderer 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, 7” multiinforationsskærm, adaptiv fartpilot, aktivt sikkerhedsudstyr (automatisk op- og nedblænding, Blind Spot Monitor, rear Cross Traffic Alert, Vognbaneassistent, Nødbremse med fodgængergenkendelse), bakkamera med p-sensorer, læderkabine, trådløs mobiltelefonoplader, Toyota Touch 2 multimediesystem, navigation, ratvarme, 8 airbags og meget, meget mere.

 

Toyota Mirai er 4,89 meter lang og bagagerumskapaciteten er 361 liter.


Link til importøren

Læs også: Nye vinde favoriserer brintbiler >>>

 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Fremtiden er kommet til Danmark >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Toyotas nye brintbil, Mirai, på regnvåde veje i og omkring Hamburg.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Fortil finder man elektromotoren, som driver Murai som en hvilken som helst anden elbil.

 

Klar til start...

 

 

Det store luftindtag i hver side af fronten lader luften passere gennem brændselscellepakken i Toyota Mirai, hvorved luftens ilt forbindes med brint og skaber den elektricitet, bilen skal køre på, og vand.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt