Toyota har som målsætning, at 25 eksemplarer af
brintbilen Mirai skal ud at køre på danske
nummerplader inden udgangen af 2016. Nummerpladerne
er det mindste af det, for efter forlængelsen af
afgiftsfritagelsen for brintbiler indtil udgangen af
2018, er det gratis at sætte nummerplader på og der
skal heller ikke siden betales anden form for
afgift.
Men udover begrænsningerne i infrastrukturen og den
omstændighed, at der hos Toyota kun kan vælges
mellem én model i én udstyrsvariant, spøger en endnu
større begrænsning, nemlig den økonomiske
usikkerhed, der er forbundet med at eje en Mirai.
Den er der imidlertid råd for, hvis man virkelig
vil. Eller rettere: Den har Toyota valgt at
eliminere ved at gøre det muligt, at lease Mirai
over en 4-års periode.
Toyota betaler det hele
Så hvis man er villig til at binde sig i fire år,
påtager Toyota sig det fulde ansvar for bilen,
vedligeholdelse, sammenbrud, sommer og vinterdæk,
vejhjælp og support døgnet rundt etc. og ikke mindst
værditabet. Det eneste, man som bruger skal betale,
er forsikring og brint (og måske lidt sprinklervæske
i den kolde tid).
Prisen er fastsat til 10.000 kroner om måneden inkl.
2000 kroner i moms. Ingen førstegangsydelse, man
betaler simpelthen en gang om måneden fra Dag 1 til
den dag, 48 måneder senere, hvor bilen skal retur
til Toyota Danmark.
Toyota tror så meget på projektet og vil være helt
sikker på, at bilerne kommer ud at køre, så man
ønsker denne satsning. Udover, at det isoleret
betragtet er pebernødder for verdens største
bilfabrik, er det ingenting sat i forhold til den
kolossale investering, fabrikken har foretaget i
udviklingen af Mirai, som blev igangsat for 7 år
siden, hvor den første Mirai konceptbil så dagens
lys.
Gennemført og helstøbt luksus
Det man som bruger så får, er for det første en
elegant, komfortabel og velkørende bil. Den er
proppet med udstyr fra den ene ende til den anden.
Men man må klare sig med et bagagerum på godt 360 liter.
I maskinrummet ligger en elektromotor, som præsterer
154 hestekræfter og et drejningsmoment på 335 Nm fra
selvsamme øjeblik, man træder på speederen. Det
muliggør en acceleration til 100 km/t på bare 9,6
sekunder og topfarten er 178 km/t. Men nok så
væsentligt, når det handler om præstationer: man kan
accelerere fra 40 til 70 km/t på 3 sekunder, hvilket
genspejler en næsten lineær acceleration i hvert
fald op til de 100 km/t.
De første internationale prøvekørsler fandt sted på
regnvåde veje i og omkring Hamburg i Nordtyskland og
gav ikke et regulært eller heldækkende billede af
bilens kørselsmæssige egenskaber. Den komfortable
affjedring passer forbavsende godt til ujævne og
våde veje og det naturlige automatgear, fordi Murai
som elbil ikke har hverken manuelt eller trininddelt
gearskifte, håndterer opgaven forbilledligt. Som
elbil betragtet er Toyota Mirai i en klasse for sig.
Den mangler Teslas imponerende kraftoverskud og
tilsvarende fartpræstationer, men virker på mange
måder mere færdig. Mirai er en helstøbt bil og det
er vigtigt at vide, hvis man overvejer at eje eller
bruge sådan en.
Toyota Mirai, teknisk set
Toyota Mirai kan enten kaldes en brintbil eller en
brændselscellebil. Det første refererer til det
brændstof, man fylder på, det andet til den
mekanisme, som skaber bilens energi.
Den drives af en elektromotor som en hvilken som
helst anden elbil. Den producerer imidlertid sin
egen elektricitet og er derfor ikke afhængig af
stikkontakter, centralt produceret elektricitet og
lange opladningstider, for selve påfyldningen af
brint tager ikke længere tid end at tanke benzin
eller diesel.
Elektriciteten frembringes ved, at ilt fra luften,
som ledes ind i bilen gennem store ribber i hver
side af fronten, og derpå kanaliseres ind i det, man
kalder en brændselscellestak. I alt indeholder
brændselscellestakken i en Mirai 370 celler. Her
blandes ilten fra luften med brint fra bilens
brinttank. Ilt og brint reagerer med hinanden og
danner vand. Mens det sker, skabes der elektricitet
og den elektricitet bruges direkte til at få
elmotoren til at roterer og så kører bilen.
Udstødningen er vand
Det vand, der kommer ud af den kemiske proces
forlader bilen som helt uskadelige vanddampe. Det
kan endda udmærket drikkes, men smager dog ikke
særlig godt…
Balancen i naturen opretholdes, fordi brinten
produceres ved at dele vandmolekyler i ilt og brint.
Når de har været igennem brændselscelleenheden er
ilt og brint igen forenet.
I Toyota Mirai leveres brinten via to brinttanke.
Brinten tanker man på brinttankstationer, som der
efter planen findes 12 af rundt om i Danmark inden
året er omme.
Toyota anvender desuden dele af deres grundigt
gennemprøvede hybridteknologi, dels til at optimere
drivlinen, dels til at opsamle energi fra
opbremsning og deceleration. Den energi lagres på et
batteri og anvendes til at assistere brændselscellen
i startsituationen og under acceleration. Det er med
til at give en usædvanlig blid og umærkelig
igangsætning.
Brint og sikkerhed
Brinttankene er sikkerhedstanke bestående af
karbonfiber (anvendes til f.eks. flyvemaskiner og
Formel 1 racerbiler) og glasfiber. De har et
arbejdstryk på op til 875 bar, men kan modstå et
tryk på helt op til næsten det dobbelte, 1.575 bar.
Normaltrykket er 700 bar. De rummer ialt 5 kg
brint og vejer hver især 87 kg.
Brændstofforbruget er iflg. EU-normen 0,76 kg
brint/km. Der finder ingen udledning af hverken CO2,
NOx, CO eller CH sted. Udstødningen er alene vand,
hvoraf der produceres 8,1 liter pr. 100 km. EU
normen angiver en rækkevidde på 658 liter. Toyota
mener, at 500 km pr. fuld tank er realistisk.
Omfattende udstyr
Udstyret inkluderer 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
7” multiinforationsskærm, adaptiv fartpilot, aktivt
sikkerhedsudstyr (automatisk op- og nedblænding,
Blind Spot Monitor, rear Cross Traffic Alert,
Vognbaneassistent, Nødbremse med
fodgængergenkendelse), bakkamera med p-sensorer,
læderkabine, trådløs mobiltelefonoplader, Toyota
Touch 2 multimediesystem, navigation, ratvarme, 8
airbags og meget, meget mere.
Toyota Mirai er 4,89 meter lang og
bagagerumskapaciteten er 361 liter.
Link til importøren |