- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Subaru Outback

Subaru skifter gear


Af Søren Clauding – 14. marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den helt nye Subaru Outback skifter den japanske ekspert-producent af firehjulstrukne biler gear i mere end én forstand. Både hvad angår det CVT-gear, som bilen er født med og det gear, i betydningen ”udstyr”, som også er nyt. For noget af det, importøren af Subaru til Danmark gjorde meget ud af i forbindelse med de første testkørsler af Outback modellen på dansk jord, var netop det nye udstyr, i særdeleshed den tredje generation af det såkaldte EyeSight.

 

Subaru Outback er Subarus flagskib. Med en længde på 4,81 meter er der tale om en temmelig stor og temmelig luksuøs bil, med masser af plads i bagagerum såvel som i passagerafsnittet. Outback er en stationcar, men usædvanlig i den forstand at den både har permanent firehjulstræk og en frihøjde på 20 cm. Det gør den ikke til en off-roader, men nærmere en cross-over eller en personbil med gode muligheder for at komme frem, hvor andre giver op.

 

Helt ny generation

Den nye Outback er helt ny. Men ny betyder i den forbindelse ny i forhold til forgængeren. Amerikanerne har nemlig allerede kunnet købe den nye generation Subaru Outback siden september i fjor. De japanske biler er meget populære ”over there” og derfor favoriserer Subaru ofte det amerikanske marked. Da man bygger alle biler selv, er man nemlig nødt til at begrænse produktionen til det produktionsanlæg, man har. Ellers kan man lynhurtigt, når markedet er mættet, stå i den situation, at man har overinvesteret. Derfor lader man hellere kunderne vente lidt – hvad de også gerne gør, for en Subaru er ikke en hvilken som helst bil, den er en bil, man gerne venter på.

 

Ligesom amerikanerne er vilde med Subaru er også svenskerne begejstrede for at køre de pålidelige biler, som på mange måder lever op til den tradition, man ikke mindst via Volvo har i Sverige med store, rummelige stationcars. Især på svenske veje, som ofte er snebelagte eller i hvert fald ikke asfaltbelagte, når man kommer lidt væk fra de større provinsveje, er firehjulstræk et plus, og derfor er netop Sverige også Subarus bedste marked i Europa for Outback-modellen.

 

I Danmark har man ikke den tradition, men til gengæld har man de kolossale afgifter. Og de forhindrer danskerne i at tænke på samme måde som andre skandinaver. Derfor er det positivt, at den nordiske importvirksomhed, der også varetager importen af Subaru til Danmark, bruger lidt af deres fortjeneste på de 5000 biler, de sælger i Sverige, på at gøre bilerne i Danmark billigere. Danskerne skal nemlig også købe Subaru, mener man, og det kan der være meget fornuft i.

 

2014-salget allerede nået

Det er de danske bilkøbere så småt også begyndt at gøre. Om det så bliver Outback, der bliver drivkraften bag en salgsforøgelse i Danmark er mere tvivlsomt, for den billigste model koster trods pristilpasning 560.000 kroner. Det er måske billigt for sådan en bil, men det er stadig mange penge for de fleste danskere. Derfor skal salget af små 500 Subaru’er, som der budgetteres med i 2015, også komme fra salg af den mere prisattraktive Forester, som vi fornylig har kikket nærmere på hér på Motorsiden.dk (læs den første prøvekørsel af Subaru Forester hér >>>).

 

Den danske repræsentant for Subaru er imidlertid fortrøstningsfuld. D. 3. marts havde man nået salgstallet for 2014 – lidt over 200 biler – så nu har man ti måneder til at nå de sidste 300, og med både den nye Forester, den nye Outback og den nye Subaru Levorg, som har premiere på Genève Motor Show netop nu og som introduceres til efteråret, skal tallet såmænd nok nås.


Den nye Subaru Levorg, som har Europapremiere på Genève Motorshow, kommer til Danmark dette efterår.


Link til importøren

Læs også: Luksusbil med øje for sikkerhed >>>

 

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og se hvordan det nye Subaru EyeSight bl.a. fungerer.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

Subaru Levorg.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt