Link til importøren
Langt de fleste af de Subaru Forester, der er blevet
solgt i Danmark med manuelt gearskift, har haft en
benzinmotor i maskinrummet. Det skyldes ikke mindst
nogle meget fordelagtige tilbud på Foresteren, men
også at dieselmotoren trods sine mange fordele ikke
nødvendigvis er den mest spændende af Subaru
motorerne. Sjovt nok ændrede det billede sig
radikalt, da vi prøvekørte den nye Forester med
automatgear i det snedækkede og til tider noget
uvejsomme landskab i Letland.
Det kan der være flere forklaringer på, men det
første er naturligvis, at automatgearet i sig selv
tilbyder en helt anden form for køredynamik. Det er
nemlig et CVT-gear, altså et trinløst automatgear.
Men, vil nogle måske sige, det lægger jo ikke lige
præcis op til høj grad af køredynamik. Korrekt, men
Subaru’s CVT gear er ikke helt almindeligt.
Trinløst med trin
Subaru har nemlig udnyttet de næste uendelige
muligheder, moderne elektronik giver
bilkonstruktørerne, når det drejer sig om at
optimere drivlinen, altså alt lige fra kræfterne
produceres til de er overført til underlaget.
CVT står for Constant Variable Transmission og som
sådan er et CVT-gear trinløst. Men for det første
kan
det
”tilføres trin” ved hjælp af skiftepaler bag
ratkransen. Den løsning har andre også tyet til.
Subaru har blot indbygget endnu en mulighed: Hvis
man, når automatgearet står i automat-indstilling,
ved at presse speederen ned bruger over 65 procent
af motorkræfterne, går gearkassen af sig selv over i
en 7-trins indstilling, så kræfterne indenfor hvert
trin udnyttes optimalt, giver lynhurtigt gearskift
og ikke mindst en rigtig god føling med
kraftoverførslen.
Føling med kraftforbruget
Det var der rigtig god mulighed for at opleve i
Letland, hvor kørselsforholdene skiftede
ustandseligt, lige fra næsten tør asfalt til sne og
is. I topvarianterne kan man desuden vælge et
X-mode, som optimerer kraftfordelingen mellem for-
og baghjul ved regulær off-road kørsel.
Fordelingen er ved almindelig kørsel 60 procent på
forhjulene og resten på baghjulene. Det kan
elektronikken lave om på allerede uden X-mode, men
når kørselsforholdene kræver det, kan X-mode desuden
stramme differentialet, og indstillingen påvirker
ved samme lejlighed også speederrespons, gearkassens
skiftepunkter, det elektroniske stabilitetsprogram,
som i Foresteren hedder VDC, og aktiverer Hill
Descent Control, som kan overtage styringen af
hastigheden ved f.eks. kraftige fald i terrænet og
dårligt vejgreb.
Den nye køreoplevelse gør diesel-versionen sjov,
spændende og effektiv og bilen bliver dermed en
klasse bedre.
Afstemt affjedring
Dertil kommer, at den nye bil også har fået afstemt
affjedringen, så den er blevet lidt blødere og
dermed bedre i stand til at absorbere ujævnhederne –
hvad der var rige muligheder for at konstatere på de
ujævne lettiske veje (Letland har mange gode veje,
men er fortsat et land i genopbygning og der findes
rigtig mange meget elendige veje ude i landskabet).
Netop boksermotor princippet, som gør det muligt at
montere motoren lavt i motorrummet og desuden i
kraft af sin flade konstruktion sænker tyngdepunktet
endnu mere (ret godt i en bil, der trods alt måler
173 cm i højden), muliggør den blødere affjedring –
uden tab af den stabilitet, som man typisk ellers
ville opnå ved brug af krængningsstabilisatorer.
80 procent fornyelse
Motoren er i sig selv forbedret med fornyelse af 80
procent af delene, den er sammensat af, og den er
blevet modificeret på 16 forskellige punkter. Det er
bl.a. gjort for at sikre, at den overholder den
kommende Euro 6 miljønorm, men vi gætter på, at
arbejdet med motorstyringen, som har haft til formål
at gøre bilen mere miljørigtig, også har smittet af
på den dynamiske oplevelse. Brændstoføkonomien er
dog uændret (17,5 km/l for M/T transmissionen og
16,4 km/l med CVT-gear) og dermed også CO2
udledningen.
Oven i de køretekniske forbedringer og fornyelser
har Subaru desuden nedbragt støjniveauet fra motor
og hjulophæng med 16 procent gennem isolering og ved
brug af en lydreducerende frontrude. Det er med til
at sikre kørekomforten på et godt niveau og mærkes
tydeligt i praksis.
Moderne IT i kabinen
Subaru Forester er blevet forbedret på 17
forskellige steder, herunder også det indvendige.
Igen med fokus på det funktionelle har man indbygget
et stort multifunktionsdisplay af touch-screen typen
(6,2” i laveste udstyrsvariant og 7” i de andre),
hvorfra en række af bilens funktioner kan styres.
Systemet indeholder alle de muligheder, et moderne
infotainment system forventes at indeholde, men ved
de første prøvekørsler var der ikke tid til at gå i
dybden på systemet.
Foruden et højt udstysniveau for alle tre
dieselvarianter, er det vigtigt at konstatere, at
Subaru har fastholdt væsentlige dyder som
kædetrukken kraftoverførsel i stedet for drivrem i
gummi, så man får leveret kræfterne direkte uden
”elastik”, det symmetriske Lineatronic firehjulstræk
med lamelkobling og 60/40 fordeling af kræfterne
(indtil elektronikken vil noget andet), og det høje
sikkerhedsniveau: Den nye Subaru Forester er sikret
5 EuroNCAP stjerner.
Panorama soltag er en option i den nye Forester. |