Det er ikke det letteste i denne verden at få en
kassevogn til at se godt ud. Men bilfabrikkerne er
blevet bedre og bedre til det – hvad den nye Peugeot
Partner er et godt udtryk for.
Bilen lander hos de danske forhandlere i slutningen
af juni måned, og derefter har så vel
erhvervsdrivende med behov for den alsidighed, den
kompakte varevogn tilbyder og familier med brug for
den fleksibilitet og kapacitet, personbilsudgaven
Partner Tepee med op til 7 siddepladser er
ensbetydende med, et mere moderne tilbud fra en af
verdens mest erfarne varebilsproducenter.
Peugeot kan nemlig i år fejre 120-året for
produktionen af den første varevogn. Den hed type 13
og så dagens lys for første gang i 1895. Godt 100 år
senere trillede den første Partner ud fra
samlebåndet, og den nye generation er den tredje –
så også hvad præcis den model angår, har Peugeot
stor erfaring.
Nyt udseende
Peugeot Partner og Partner Tepee har fået ny front
og er i det hele taget visuelt shinet op.
Funktionelt har man bibeholdt passagersædet, hvor
ryglænet kan foldes fremad, så man har plads til
ekstra lange genstande og sidde pladsen alternativt
kan vippes op som et biografsæde, så man kan have
ekstra høje genstande som f.eks. mindre træer
placeret opret.
Tepee versionen har endvidere mulighed for placering
af en barnestol på hver af de tre midterste
siddepladser
og helt bagude disponerer man over masser af regulær
bagageplads eller varerumsplads, afhængig af
variant. Det er også muligt at købe Partner med tre
siddepladser fortil.
Mere effektive maskiner
Drivlinen er i den nye Partner fornyet, så den lever
op til Euro 6 normerne, der træder i kraft til
efteråret. Den inkluderer imidlertid også de nye
motorer, som lanceres til 208 modellen, herunder den
spændende 110 hestes 3-cyklindrede 1,2 liters
benzinturbomotor og den sparsommelige 100-hestes
diesel, hvormed Partner dog ikke kan køre helt så
langt på literen som 208’eren kan. Men der er opnået
en kraftig reduktion i brændstofforbruget for alle
motorernes vedkommende i forhold til de tilsvarende
hidtidige maskiner – i gennemsnit cirka 15 procent.
Partner vil som hidtil også fremover kunne fås i en
elektrisk udgave, hvor rækkevidden er 170 kilometer.
Vi prøvekørte netop den model i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af modellerne i
området omkring Graz i Østrig, og er umiddelbart
imponerede over hvor lydløs og trækvillig motoren
den er.
Udstyrsmæssig opgradering
På udstyrssiden er Partner også blevet opgraderet
med Active City Brake som den vigtigste option.
Partner er som varebil især velegnet til bykørsel og
hér er det oplagt at have den ekstra beskyttelse,
som det automatiske nødbremsesystem tilbyder. Det
virker fra hastigheder under 30 km/t og reducerer
skaderne ved evt. påkørsel af en foran-holdende bil
og ved hastigheder på under 20 km/t, afhængig af
vejrforhold, bremser den bilen helt op, så kollision
undgås.
Hvad Partner Tepee angår, er standard på alle
udstyrsvariationer i Danmark fartpilot med
–begrænser (som oven i købet er forud-programmeret
med fire hastigheder, så de er lettere at aktivere),
skydedøre i begge sider, tagræling, sædevarme,
fjernbetjent centrallås og el-sidespejle. Går man et
udstyrsniveau op, får man yderligere tre
individuelle sæder bagtil, alt imens den tredje
sæderække er ekstraudstyr.
Link til importøren
|