Nissan i
Motorradioen
Siden 2009 har Nissan næsten firedoblet salget af
biler i Danmark, så man i 2014 solgte i alt 9033
Nissan. Markedsandelen er mere end fordoblet til nu
at være på 4,2 procent og i år forøges indsatsen
herhjemme yderligere, først og fremmest ved hjælp af
endnu flere kræfter og potente biler. Det er helt i
tråd med, at Nissan også debuterer i 24-timers Le
Mans til sommer i klassen for de store prototyper,
hvor man vil udfordre de dominerende Audi’er og
rivalerne fra Toyota og Porsche.
Nissan har nemlig en stolt motorsportstradition.
Internationalt er begrebet ”nismo” (=Nissan
Motorsport) anerkendt på meget højt niveau, blot i
Europa har man ligget lidt underdrejet med
aktiviteterne indtil man for et par år siden
besluttede, at det skulle der laves om på. I samme
moment igangsatte man udviklingen af særlige
nismo-udgaver af forskellige serieproducerede Nissan
modeller og biler som Nissan Juke nismo RS og den
kraftige 344 hestes nismo udgave af sportsvognen
370Z er blevet eksponeret i mange forskellige
sammenhænge.
GT Academy
Parallelt med indsatsen af professionelle racerteams
i topmotorsport, som når nye højder til sommer i Le
Mans, har Nissan gennem nogle år udviklet det
såkaldte ”GT Academy”, som bl.a. er eksponeret
gennem regelmæssige udsendelser på sports-TV kanalen
Eurosport. GT Academy har sigte på unge mennesker og
er baseret på racerkørsel på internettet af samme
standard som PlayStation GT6 spillene, de bedste
deltagere får mulighed for at prøve at køre race i
virkeligheden og de allerbedste får chancen i
internationale motorløb. Således opnåede et holdt GT
Academy kørere en 2. plads i GT-klassen i Le Mans i
2011 med en af de kraftige Nissan GT-R GT3 racere.
370Z reintroduceret
På det danske marked er der traditionelt ikke megen
plads til potente biler. Nissan introducerede 370Z i
2009 til en pris tæt på en million kroner. Resultat:
Ingen solgte biler, så den blev taget af programmet
igen. Det var også i en periode, hvor finanskrisen
rasede, men nu, hvor tingene ser lysere ud, har
Nissan genintroduceret 370Z i Danmark.
”Vi synes, det er vigtigt at vise bilkøberne, at
Nissan er meget mere end moderne fornuftsbiler og
elbiler. Vi kan også være med, hvor det går rigtig
stærkt og er rigtig sjovt,” fortæller Steffen
Nederby Høj, marketingchef hos Nissan i Danmark.
”Derfor satte vi meget ind på at kunne sælge de
potente Nissan biler i Danmark, og vi fik mulighed
for at tilpasse prisen så en 370Z i dag koster
649.000 kroner for indstignings-varianten. Hér i
foråret 2015 kommer der i øvrigt en ny nismo-version
med 344 hestekræfter – den ”almindelige” 350Z
præsterer 330 hk.”
Undervejs har 370Z i øvrigt fået et visuelt løft,
som giver den endnu mere pondus.
Juke nismo RS
I Juke sammenhæng er Juke nismo programmet udbygget
med en RS-variant, der har 28 hestekræfter flere end
den ”almindelige” Juke nismo, dvs. 218 hk i
RS-versionen. Karrosseriet er forstærket,
vridningsstabiliteten forbedret og bilen byder
dermed ikke bare på flere kræfter men også en bedre
evne til at udnytte kræfterne under kørslen, fordi
den ganske enkelt ligger bedre på vejen. Et
spærredifferentiale hjælper yderligere på evnen til
at overføre de mange kræfter til underlaget.
RS-motoren i Juke nismo præsterer 218 hk.
Som et kuriosum havde vi allerede for to år siden
mulighed for en kort køretur i en prototype til den
nu serieproducerede Juke nismo RS,
Se on-board videoen i den nye bil her >>> og
læs om det første møde med prototypen hér >>>
Men det er ikke kun de potente højfartsbiler, der er
blevet kraftigere og hurtigere. Nissan indfører også
en ny benzin-drivline og et nyt automatgear til den
populære Qashqai, som er klart den mest solgte
kompakte SUV i Europa.
Ligeså langt på literen med automatik
Den såkaldte DIG-T udgave af Qashqai med 115
hestekræfter kan nu købes med en såkaldt Xtronic
gearkasse, som er et trinløst automatgear af
CVT-typen. Men Nissan har elektronisk indbygget
trin, på samme måde som f.eks. Audi og også Honda
har gjort det med deres tilsvarende gearkasser, og
derved opnår man en mere direkte føling med
kraftoverførslen. Trinene tages automatisk i brug af
gearkassen, når forholdene er til det og førerens
kørerytme påbyder det.
”Men det er enestående, at benzinøkonomien på 17,9
km/l er den samme med Xtronic gearkassen som med en
konventionel manuel gearkasse,” fastslår Steffen
Nederby Høj.
163-heste EURO6 benziner til Qashqai
Og så kan Qashqai nu også købes med en helt ny
163-hestes EURO6-godkendt benzinøkonomi. Den koster
35.000 kroner mere end 115-hestes udgaven og foruden
de 48 flere hestekræfter får man også mulighed for
at trække en anhænger på 1500 kg. Og
drejningsmomentet på 240 Nm leveres for 95 procents
vedkommende allerede ved 1600 omdr./min, det giver
en usædvanlig smidig motor. Benzinøkonomien kan
endda fastholdes på 17,2 km/l.
Alle de nævnte biler, med et lille forbehold for
370Z nismo, vender vi tilbage til med regulære
prøvekørsler af her på Motorsiden.dk. |