- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


El-bils succes:

Det er pengene, der tæller


Af Søren Clauding – 19. august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis elbiler skal have en fremtid i Danmark, skal politikerne mindst forlænge den nuværende afgiftsfritagelse af elbiler eller på anden måde sikre en tilsvarende økonomisk fordel ved at køre elbil. Det er et afgørende budskab i norske analyser af de vigtigste årsager til, at elektrisk drevne biler har fået så stor succes i Norge.

 

Det er et resultat, danske politikere ikke bør sidde overhørigt i de kommende måneder, hvis de altså mener, at elektriske personbiler i fremtiden skal have en plads i det danske trafikbillede. 1. januar 2016 er det nemlig slut med afgiftsfritagelse af elbiler og derefter vil elbils-kørsel i Danmark støt og roligt gå retur, dels fordi ingen vil fortsætte udbygningen af infrastrukturen og dels fordi den eksisterende infrastruktur formentlig hurtigt vil blive opløst, fordi der ikke er økonomi i at drive den med et uddøende marked.

 

Der skal handles nu

Politikerne kan standse den uheldige udvikling ved at lovgive hurtigst muligt. Og det er ikke en lovgivning, der kan vente til efter deadline. For hvis man politisk har til hensigt, at udbygge individuel persontransport ved hjælp af elektriske biler, skal markedet allerede nu have de nødvendige forberedelsesmuligheder.

 

Produktionen af elbiler er tilpasset markedsforventningerne og hvis lovgivningen først vedtages på skæringsdatoen, vil der gå en vis tid før de næste elbiler vil kunne leveres i Danmark, og alene derigennem går man glip af den fordel, elbiler bidrager med. Samtidig, og det er måske mere alvorligt, er det ret sandsynligt, at tilliden hos den potentielle købere til det politiske ansvar vil lide et knæk og der derefter vil gå lang tid før kunderne på ny tør overveje køb af elektrisk transport. Uanset hvor attraktiv den økonomiske fordel isoleret betragtet måtte synes at være efter en ny lovgivning.

 

Går i stå allerede nu

I perioden frem til 1. januar forventes det, at markedet stort set går i stå. For hvad nu, hvis der i en ny lovgivning påbegyndes opkrævning af afgifter, hvad nu hvis infrastrukturen brydes ned af en destruktiv lovgivning, osv., osv. I det scenarie vil ingen investere i en ny elbil, uanset købsprisen frem til 1. januar alene måtte være belagt med 25 procent moms.

 

Der er ingen der påstår, at det er en enkel opgave, politikerne skal løse. På den anden side kommer problemstillingen vel ikke bag på nogen, og den nødvendige viden ER tilgængelig. Men er man i tvivl, kunne man jo også passende skele til, hvad andre lande har gjort, ikke mindst vores nære skandinaviske naboer. Foruden Norge, som er helt unik, er også svenskerne fremme i skoene og har etableret en elbils venlig lovgivning.

 

Alene momsen giver et vist provenu

Imidlertid kunne man frygte, at danske politikere af lutter angst for på kort sigt at risikere at miste et provenu gennem en el-bilsfremmende lovgivning, er beslutningslammede og derved ikke bare udvander de miljøgevinster, man har opnået, men også går glip af provenuer, som man ikke havde anset for mulige.

 

Når der eksempelvis ankes over, at en Tesla er afgiftsfritaget, glemmes ofte at momsen på 25 procent dog betales, og derved giver mere provenu pr. solgt bil til statskassen end salget af de utallige minibiler, som har oversvømmet de danske veje i de senere år…

 

Bilfabrikkerne arbejder heldigvis videre

Alt imens de danske politikere tøver, arbejder bilfabrikkerne ufortrødent videre på udviklingen af nye elbiler. Senest har Nissan udvidet brugsmulighederne af den rummelige e-NV200 Evalia, så den nu kan rumme 7 personer – oven i købet fuldvoksne og med en rimelig bagage. Den bil lanceres i Danmark i september, men Nissan drukner næppe i købere herhjemme, i hvert fald ikke før politikerne får truffet en forhåbentlig positiv beslutning om en for elbiler fortsat attraktiv økonomisk lovgivning.

 

Og midt i det hele er det paradoksalt, at politikerne er henrykte over, at BMW havde udviklet så meget på deres i3, at man kunne anvende den i det meget omtalte Arriva-samarbejde, hvor 400 i3’ere kan korttidslejes ved brug af Rejsekortet. Hvis ikke de traditionelle markeder havde aftaget så mange elbiler, at det var lukrativt for BMW fortsat at producere i3, ville man ikke kunne have praktiseret aftalen med Arriva og derved gået glip af også dén miljøgevinst. Vi skylder de lande, som målrettet, ansvarligt og kontinuerligt bakker op omkring elbiler, en stor tak.


 

 

 

Artiklen er skrevet på baggrund af en konference om el-biler, der blev afholdt i Oslo i forbindelse med Nissans lancering af den batteridrevne rummelige familiebil, Nissan e-NV200 Evalia, der nu kan fås med 7 siddepladser. Billederne her på siden viser den nye Nissan. Fakta på bilen findes længere nede på siden.



Fakta om el-biler:


Samlet miljøgevinst

Renault, som i alliance med Nissan satser målrettet på elbiler, har foretaget en gennemgribende beregning af den samlede miljøgevinst ved el-biler fra tegnebræt til bilkirkegård. Allerede efter 30.000 kørte kilometer går regnestykket i plus og ved en normal levetid er miljøgevinsten flere hundrede procent i sammenligning med biler med forbrændingsmotorer.

 

Norge fører an

Norge har den markant største andel af elbiler: I foråret 2015 – frem til 10. august, har elbiler udgjort 17,6 procent af det samlede personbilssalg. De væsentligste årsager til succesen findes i momsfri og afgiftsfri salg af elbiler samt fri mulighed for at benytte busbanerne i trafikken.

 

Nye elbils-fremmende principper

Den norske regering har så sent som i maj i år annonceret en række principper for den fremtidige lovgivning, som bl.a. skal sikre at de såkaldte nulforurenende biler (fortrinsvis regulære el-biler) fortsat også er økonomisk attraktive.

 

Økonomien vejer tungest

Norsk Elbilforening har analyseret bevæggrundene for anskaffelse af elbiler: 48 procent af køberne af elbiler oplyser, at købet var genereret af ønsket om at opnå en økonomisk fordel. 13 procent ville opnå en tidsmæssig fordel, 27 procent angav idealistisk, at det var af hensyn til miljøet (men vi tør godt påstå, at denne idealisme ville kunne have ligget på et meget lille sted, hvis ikke man samtidig havde opnået en økonomisk fordel ved købet. Også idealister er menneskelige…).

 

Nissan Leaf er succesmodellen

Der er i alt indregistreret 54.000 elbiler i Norge, primært af mærket Nissan Leaf, som blev introduceret i 2010.

 

Nissan er i øvrigt den absolut førende producent af elektriske biler. Salgstallene i Skandinavien for Nissans elektriske biler siden introduktionen af Nissan Leaf i 2010 (t.o.m. 2014): Norge: 13.763. Sverige: 1516. Danmark: 969. Tankevækkende.


Den nye Nissan e-NV200 Evalia med 7 sæder:

 

Læs vores første prøvekørsel af udgaven med 5 sæder hér >>>

 

Introduktion i Danmark: September 2015

 

Pris: kr. 290.475

 

Bagagekapacitet:

440 liter med 7 sæder

870 liter med 5 sæder

2.940 liter med 2 sæder

 

Øvrige specifikationer som tidligere oplyst >>>


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt