KIA Optima er den store KIA, størrelsesmæssigt
placeret i mellemklassen, men uden den helt store
historik i Danmark. Den hidtidige generation blev
først introduceret herhjemme for godt et års tid
siden, uden det helt store brask og bram, for man
vidste jo at en ny var på vej. Det er den nye, vi nu
har prøvekørt.
Den nye KIA Optima lander på de danske landeveje i
første halvår af 2016. Den danske importør sigter
efter april måned, men da Danmark ikke er verdens
største marked og bilen heller ikke er den vigtigste
model for KIA i Danmark, vil introduktionen finde
sted, når tingene passer sammen.
1 million på verdensplan
Hvad angår vigtighed, er KIA Optima imidlertid ikke
på verdensplan en uvigtig bil. Den koreanske
bilfabrik har solgt en million eksemplarer af
modellen, med hovedvægten lagt på det amerikanske
marked. Det er forståeligt nok, for i sin
grundversion er den en stor og rummelig sedan,
udvendigt bagagerum, rimelig pompøs linjeføring og
gerne med en benzinmotor under motorhjelmen. Præcis
sådan som amerikanerne vil have det.
I Europa ser vi anderledes på tingene. Og udover at
Optima faktisk er designet i Europa, sætter vi fokus
på andre kvaliteter. Derfor lanceres KIA Optima godt
nok i første omgang som sedan, men siden, om et
halvt års tid, følges den op af en stationcar – og
nok så vigtigt: Selvom en benzinmotor fortsat er en
option, er en opgraderet udgave af den kendte 1,7
liters diesel den maskine, KIA satser på, at
europæerne vil vælge.
Regnen silede ned i hele testperioden, så vi forgreb
os på et par af fabrikkens egne fotos...
Europæiske kørefærdigheder
Til det europæiske marked har man også optimeret
undervognen, så bilen kører mere europæisk. Og vil
man selv have en finger med i spillet, kan man købe
den med mulighed for at justere undervognen (findes
dog alene i kombination med DCT automatgear). Den
kan ikke mindst strammes op – temmelig meget,
faktisk – så den bliver mere sportslig, mere kontant
om man vil.
Det var noget af det, de første internationale
prøvekørsler af den nye bil gjorde det muligt at
opleve. De fandt sted på tyske by- lande- og
motorveje omkring KIA’s europæiske hovedkvarter i
Frankfurt og regnen silede ned i al den tid, vi
havde den nye bil til rådighed.
Tilgivende affjedring ideel i regnvejr
I regnvejr får man en god fornemmelse af en bils
køreegenskaber, og især på regnvåde og til tider
også ujævne landeveje er en forholdsvis tilgivende
affjedring som den, der er standard i KIA Optima,
ideel til at sikre den gode fornemmelse af
kørebanen.
KIA har nu også lagt sig i selen for at netop
køreegenskaberne skulle være på toppen. De har på
ingen måde satset på køredynamik. Alligevel er den i
sportsindstillingen rimelig underholdende, og i
normal-indstilling ideel, hvis man gerne vil
transporteres komfortabelt.
7-trins dobbeltkoblingsgear
God er også en ny 7-trins dobbeltkoblings
automatgearkasse, der spiller godt sammen 1,7 liters
dieselmotoren. Motorens effekt er øget til 141
hestekræfter (fra 136) og drejningsmomentet er 340
Nm over en bred omdrejningskurve. Gearkassen skifter
når den skal, præcist og forbilledligt og indrømmet,
den skal heller ikke håndtere rigtig mange kræfter
men som sagt: KIA Optima er ingen racer.
Styrepræcisionen er blevet rigtig god, sammenlignet
med forgængeren og i forhold til konkurrenterne i
3-400.000 kroners prisklassen følger den også godt
med. Forklaringen findes i mange elementer. Vigtigst
er nok en stærkt forøget anvendelse af højstyrkestål
til karrosserikonstruktionen, som har reduceret
vridningen voldsomt, samt placering af
servostyringsenheden på styrehuset i stedet for på
ratstammen som tidligere. Men også forstærkede
hjulophæng og en fine-tuning af hele undervognen
tæller med.
Forbedret aerodynamik
Aerodynamikken er forbedret gennem gode detaljer som
en lille spoiler placeret på bagagerumsklappen og en
næsten helt tildækket undervogn. Sidstnævnte mærkes
især ved høj fart, hvor man ikke fornemmer
forstyrrende luftstrømme under bilen. Desuden er
støjniveauet væsentlig sænket og komfortoplevelsen
er tæt på den, man kan forvente i premiumklassen.
Visuelt er KIA Optima optimeret, men den er ikke
radikalt forskellig fra forgængeren. Indvendigt er
den også strammet op og der er blevet endnu mere
plads i den i forvejen temmelig rummelige bil. Og så
tilbyder KIA hele pakken af sikkerhedsudstyr, som
det sig hører og bør i en veludrustet bil. Vælger
man topudstyret, håndteres egenskaberne via en
letlæselig 8” skærm i midterkonsollen. Inkluderet er
da også TomTom navigation med 7 års gratis
opdatering, præcis som bilen leveres med 7 års
garanti – tingene skal jo hænge sammen.
Garageeffekt af den ene og den anden slags
Prisen forventes at lande på godt 300.000 kroner for
den billigste version, men vigtigst bliver det nok,
hvis KIA kan komme frem med gode leasingpriser, især
hvis man satser på snuppe en bid af
firmabils-segmentet. KIA Optima vil dog næppe være
firmabilkøberens første valg, fordi ”garageeffekten”
er for ringe.
På den anden side er samfundet i forandring og det
er slet ikke utænkeligt, at en anden udgave af netop
garageeffekten for moderne, fornuftsorienterede
bilkøbere vil kunne være afgørende, simpelthen fordi
en KIA Optima byder på rigtig meget bil for pengene
– også selvom vi ikke kender prisen endnu – og det
kan man vel godt være bekendt at vise frem. |