Læs også: Honda CR-V – Teknologisk opgradering >>>
Det er ikke uden grund, at den største
sikkerhedsfaktor ved enhver bil, udover føreren, er
bilens køreegenskaber. Derfor er det dejligt at
opleve, at den nye Honda CR-V ikke alene har fået en
ny og bedre dieselmotor samt tilhørende 9-trins
automatgearkasse men også er blevet rettet til i
undervognen.
For det første er forhjulsophænget gjort blødere
gennem nye bøsninger, støddæmpere, en ændret
geometri både for og bag. Hjulenes hældning, den
såkaldte camber-vinkel – er øget med 0,5 grader og
sporvidden er forøget med 15 mm. I kombination med
et mindre tryk på forvognen af den lettere
dieselmotor opnår man en mere smidig kørsel gennem
kurverne uden tab af vejgreb og stabilitet. Desuden
er styringen gjort mere direkte og tilsammen er
følelsen noget anderledes end i den hidtidige CR-V.
Den er ganske enkelt mere komfortabel, sjovere og
tillidsvækkende.
Også de elektroniske hjælpemidler er ikke bare
forbedret men også tilført nye egenskaber.
Intelligent adaptiv fartpilot
Mest markant er den nye adaptive fartpilot, som
regulerer Hondaens hastighed i forhold til
forankørende biler. Den måler både ved hjælp af et
kamera og en radar, hvorved det er gjort muligt at
identificere afstandsændringer mellem køretøjer i
f.eks. det inderste spor på en motorvej, hvis
CR-V’en befinder sig i det næst-inderste.
Hvis systemet fastslår, at pga. fartforskellen, når
eksempelvis en personbil nærmer sig en forankørende
lastbil, er der stor sandsynlighed for, at
personbilen trækker ud foran Honda’en, forbereder
systemet Hondaen og sikrer, at den om nødvendigt
sætter farten ned. Derved opnår man såvel en
glidende og en mere sikker kørsel, fordi risikoen
for kollision mindskes.
I praksis kunne vi ikke gennemteste systemet
tilstrækkeligt – dertil var tiden for knap – men den
umiddelbare oplevelse er, at systemet virker, om end
hastighedsændringerne ikke sker helt så glidende,
som vi havde forventet. Systemet skulle også kunne
genkende og reagere på såvel fodgængere som biler,
der nærmer sig fra andre vinkler.
Venlig vejbaneassistent
Foruden den nye ”intelligente adaptive fartpilot”,
kaldet i-ACC, disponerer man i topmodellerne over
vejbaneassistent, som venligt hjælper en på rette
spor, hvis man, uden at vise af, forsøger at krydse
vejbaneafmærkningen. Systemet virker ved hastigheder
over 72 km/t og ved svage kurver, med en radius på
over 230 meter. Systemet kan afbrydes, når man måtte
ønske det.
Til CR-V er også udviklet et City-Brake Active
system (Honda har i øvrigt været banebrydende
med den teknologi), som bremser bilen, hvis der anes
en kollisionsfare ved hastigheder under 32 km/t.
Forward Collision Warning er et system, som
opdager, hvis man ved hastigheder på over 15 km/t
nærmer sig f.eks. en næsten stillestående bil. Det
sender både lyd og lyssignaler – men kan afbrydes,
når man ønsker det.
Cross Traffic Monitor registrerer krydsende
trafik med en hastighed på op til 25 km/t bagved
bilen og advarer føreren, når han f.eks. bakker ud
fra en vinkelparkering eller indkørsel.
Skiltegenkendelse gengiver f.eks. den
aktuelle hastighedsbegrænsning på instrumentpanelet,
aflæst af kameraer, når bilen passerer vejskiltene.
Også indkørsel-forbudt skilte kan læses og gengives
samtidig med hastighedsgrænsen.
Blind Spot Information virker vha. et lille
lyssignal, når der ved hastigheder over 20 km/t
befinder sig andre køretøjer i den blinde vinkel. Og
så har Honda CR-V også mulighed for i mørke selv at
blænde op og ned for foran- og modkørende køretøjer.
Infotainment
Sidst men ikke mindst betjenes mange af bilens
sikkerhedsfunktioner via en ny 7” skærm i
midterkonsollen. Den er det synlige udtryk for både
de biltekniske muligheder og også grænsefladen
mellem brugeren og cyperspace.
Infotainmentsystemet er baseret på Android 4.0.4 og
navigationen er udviklet i samarbejde med Garmin.
Der vil kunne kobles på internet via en smarttelefon
(iPhone såvel som Android og andre smarttelefoner),
men bilen er også klar til selv at kunne stå for
tilslutningen til mobilnetværk – og inkluderer som
sådan også en mobil Wi-Fi router. Desuden er
MirrorLink en option.
|