Med Nissan Qashqai gener under overfladen lægger
Renault og den nye Kadjar crossover an til at blande
sig i kampen om kunderne til biler i det såkaldte
C-segment for den type af biler. Nissan har kolossal
succes. Og hvorfor skulle Renault ikke også få det,
for fordelen ved Nissan-Renault alliancen er netop,
at man ikke altid behøver opfinde den dybe tallerken
én gang til.
Kadjar er en ”verdensbil” og seneste model i rækken
fra Renault. Den bygger på den såkaldte CMF platform
– Common Module Family – som deles med Nissan. En
platform, som muliggør en lang række forskellige
modeller på samme platform, men det er ikke samme
bil som Nissans Qashqai, understreger man hos
Renault. Kadjar deler således kun cirka 60 procent
komponenter med Nissan Qashqai – de fleste
naturligvis, når det gælder platformen. Men, når det
gælder design og interiør, er der ingen ligheder
mellem de to modeller.
Derved minder samarbejdet meget om det, man oplever
hos andre, der deler platforme, som f.eks.
Volkswagen-gruppens fire mærke, VW, SEAT, Skoda og
Audi eller Hyundais Hyundai og KIA.
Teknik og dimensioner
Renault Kadjar er Renaults første crossover i C
segmentet (i forvejen har man Captur i B-segmentet),
og den kommer til Danmark lige efter sommerferien.
Priserne kendes ikke endnu, men Kadjar kommer med en
110 hk diesel motor, der kører over 26 km/l.
Den version fås i øvrigt også med Renaults EDC
(dobbeltkoblings-) gear. Desuden kan man købe Kadjar
med 1,6 liters 130 hk dieselmotor, som fås til både
4x2 og 4x4 versionen, og så er det muligt også at få
den med en 1,2 liters benzin turbomotor, der yder
130 hk.
Kadjar fås med andre ord både med forhjulstræk og
firehjulstræk. Bilen er 4,45 meter lang, 1,84 meter
bred, 1,69 meter høj, og har en frihøjde på 190 mm –
nok så vigtigt, hvis man ikek altid kører på plan
asfalt. I 4X2 versionen har bilen elektronisk hjælp
i form af extended grip funktionen, som blandt andet
kendes fra Renault Scenic X Mod.
Bagagekapaciteten er 472 liter og Kadjar indeholder
en lang række funktioner som hands free card og
integreret navigation med 7” skærm. 2. generation af
Renaults R link system - som også findes i den nye
Espace (som vi vender tilbage til om kort tid) vil
også kunne fås til Kadjar.
Kadjar skal bygges både i Spanien og i Kina
På fabrikken, der er ved at blive opført i Wuhan i
Kina, vil Kadjar være den første model, der ruller
af samlebåndet i 2016. I alt har man der en
produktionskapacitet på 150.000 biler om året.
Renaults ambition er over tiden at erobre 3,5
procents markedsandel i Kina, hvilket forventes at
udgøre omtrent 700.000 biler om året. Men de Kadjar,
der sælges i Europa, bliver produceret på Renault
fabrikken i Palencia i Spanien.
Kadjar rammer lige ned i et crossover marked, der er
voldsomt voksende. I 2014 var omkring 20 procent af
alle nye modeller crossovers. I Europa har crossover
segmentet en markedsandel på 23 procent, mens det i
Kina er helt oppe på 26 procent. |