Japanske Nissan har i den grad leveret fænomenale
designs i de senere år. Juke slog bunden væk under
alle, der troede at den slags kun kunne ses som
koncepter på de store motorshows, Qashqai er mere
moderat, men den er også en moderne bil med en
sikker udstråling. Og nu går fabrikken endnu
længere, hvad man ikke mindst kunne se på Genève
Motor Show her i marts.
Sway er navnet på en kompakt hatchback, som i den
grad giver et fingerpeg om, hvordan fremtidens
kompakte Nissan modeller kunne se ud. Det er en
konceptbil, som er designet med særlig fokus på
europæernes smag: Den har en følelsesmæssig appeal
og opfattes som kantet og spændende.
Røre i segmentet
Hos Nissan fortæller man, at Sway er blevet udviklet
med henblik på at skabe røre i segmentet for
kompakte hatchbacks, som traditionelt set er et
konservativt segment i markedet. De stærkt hældende
linjer, den markante forende og det elegante og
enkle interiør samt brugen af sofistikerede farver
giver konceptbilen et vovet og emotionelt design.
Eksteriøret kombinerer fire meget iøjnefaldende
elementer – den V-formede kølergrill, det ”svævende
tag”, boomerangformede lygter og kick-up-formen
omkring C-stolpen – til at udvikle en ny
designsignatur. Normalt bliver boomerangformen skabt
ved anvendelse af LED-lygter inden for rammerne af
en mere konventionel lygteform. I Sway er det
lygterne selv, der indtager signaturformen, mens
LED'erne inde i lygten skaber et indtryk af et par
øje, der kigger.
Bagdørene er komplekse og omfatter ikke blot de
bredere sidepaneler og hoftelinjekrumningen, men
også de buede skærme, som er nødvendige for at dække
baghjulene. En opadgående bevægelse op mod den
bageste del af rudelinjen reducerer C-stolpen mellem
døren og det svævende tag til et minimum.
Unikke farver
For at gøre ind- og udstigningen nemmere har Sway
ingen B-stolpe og dermed bagudhængslede bagdøre.
Derudover er bilen unik i forhold til
farvekoordineringen mellem eksteriøret og
interiøret.
Bilens udvendige farve er “bluish dawn grey” – en
grå farve med en antydning af blå, som kan ses i
lys, der er afstemt med orange kontrastfarve. I
interiøret er der anvendt en mørkere og dybere blå
farve samt elfenbensfarve og orange med høj
kontrast, der matcher eksteriøret, for at tilføre
bilen en følelse af helhed.
I kabinen er der kun to basisinstrumenter, som er
vendt mod føreren. Alle andre funktioner er samlet
på en stor trapezformet tablet i midten af
instrumentbrættet, og den kan ses – og bruges – af
både føreren og forsædepassageren. Bilens
dimensioner er i øvrigt yderst kompakte: Den er 4
meter lang og kun 1,39 meter høj. |