- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


2015 Genève Motor Show – Europapremiere

Mere power på MINI’s vilde racer


Af Søren Clauding – marts 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MINI John Cooper Works er sidste skud på stammen af ekstreme MINI’er. Med ikke færre end 231 hestekræfter under motorhjelmen i den lille bil på bare 3,87 meter, er den uden sammenligning den stærkeste MINI nogensinde i serieproduktion – og så ser den fantastisk ud, ikke at forglemme, ikke mindst takket være MINI’s designchef, danskerens Anders Warmings evne til at visualisere det legendariske bilmærkes egenskaber.

 

Den første MINI John Cooper Works var i produktion i 2008. Og den seneste blev vist første gang på det store motorshow i Detroit først på året. Maskineriet er en 2-liters turbobenziner. Men nok så væsentligt: Dens maksimale drejningsmoment på 320 Nm er til rådighed allerede ved 1250 motoromdrejninger i minuttet.

 

Kolossalt kraftpotentiale

Derved er der ikke blot tale om en lille kanon, der når 100 km/t på 6,1 sekunder med den automatiske 6-trins Steptronic sportstransmission, men også en bil, som ved alle mellemhastigheder er spændende og kraftfuld. Det kan f.eks. ses gennem mellem-accelerationstiden, som er 5,6 sekunder fra 80 til 120 km/t!

 

17” alufælge er standard, 18” er en mulighed, men det vigtige er nok, at også den elektroniske styring er fuldt med opad, så der er fuldstændig fod på sammenhængen mellem vejgreb og motorpower. Ikke at føreren dermed er sat ud af spil, men han får det langt lettere og kan måske så bruge tiden på at nyde kørslen i stedet.


MINI prøvekørsler – find dem her >>>


Link til importøren


 

Designchef Anders Warming er manden bag den nye MINIs fabelagtige udseende.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt