Da Audi forleden præsenterede sine nyheder på det
store motorshow i Genève, skulle man se godt efter
for at få øje på det nye ved 2. generation af
sportsvognen Audi R8. For udover, at den var blevet
4 cm bredere, foregik det meste under lakken.
Chassis’et i den nye R8 deles med Lamborghini
Hurucan, godt nok forlænget med 3 cm, men man
anvender den samme kombination af aluminium og
kulfiber, så vægten er kommet ned på 1555 kg. Det er
50 kg mindre end på den hidtidige V10 Plus. Hvad der
er nok så vigtigt: Den nye R8 er omkring 40 procent
stivere end forgængeren, hvorved den naturligt vil
få endnu bedre køreegenskaber.
Det nye quattro firehjulstræk system, som er
standard i R8, er i stand til at sende hele
drejningsmomentet ud til enten forakslen eller
bagakslen. Det er usædvanligt, normalt kan det meste
fordeles, men der vil altid blive en ”rest” tilbage
på den ene af akslerne, men ikke i den nye R8. Hvor
ofte man har brug for den egenskab er en helt anden
sag…
610 hestekræfter
Drivværket i den nye R8 er en V10 – den samme motor,
uanset man vælger den med 533 hk eller i udgaven med
610 hestekræfter. Det er 60 hk mere end forgængeren.
Og så kan man godt glemme alt om selv at stå for
gearskiftet. Det klarer en 7-trins S-tronic
dobbeltkoblingsgearkasse. Den gør det muligt at nå
100 km/t på 3,2 sekunder med de 610 hestekræfter på
de hjul, der nu vælger at trække, og topfarten er
330 km/t.
Samtidig med premieren på den nye R8 afslørede Audi
også en e-tron version med fuld elektrisk drift og
baghjulstræk. Den er udstyret med to elmotorer – én
på hvert baghjul – som tilsammen udvikler 456 hk og
et drejningsmoment på 920 Nm. Dens rækkevidde er
mere end det dobbelt af den hidtidige med i alt 450
kilometer, og også den bliver en hurtig sag: 0-100
km/t på 3,9 sekunder.
Audi Q7 plug-in hybrid
Og så havde Audi også verdenspremiere på den store
Q7 e-tron quattro, en plug-in hybrid udgave af Q7.
Den er verdens første plug-in hybridbil med
6-cylindret 3-liters dieselmotor og permanent træk
på alle fire hjul. Den præsterer 455 hk og er i
stand til at køre 56 kilometer på elektricitet.
Bruger den også det brændstof, den har med i tanken,
har den en rækkevidde på ikke mindre end 1410
kilometer. Iht. EU-normen kører den imponerende 58,8
kilometer på en liter dieselolie og udleder under 50
g CO2/km.
Audi proloque Avant
Mens der ikke var meget at se på den nye R8, lidt
mere på Q7 (ikke mindst takket være Audis
præsentation af teknologien på motorshow’et – se
billederne) handlede det stort set kun om ”at se” på
konceptbilen, stationcar-udgaven af Audi proloque.
Audi proloque Avant er med sine 5,11 meters længde
og 1,97 meter i bredden en regulær luksusbil. Den
kombinerer sportsligt snit med fleksibilitet og
inkluderer al den nyeste teknologi. Den er udrustet
med samme e-tron quattro som i Q7 og er gearet, så
den kan nå de 100 km/t på 5,1 sekunder.
Verdens stærkeste
I den mere tilgængelige kategori er Audi RS 3
Sportback også en kraftfuld nyhed. Den er ikke
mindre end verdens stærkeste bil i premium
kompaktklassen med sine op til 367 hestekræfter. Den
er udstyret med en 2,5 liters 5-cylindret TFSI motor
og den sætter faktisk proloque Avant til vægs, for
den kan nå op til 100 km/t på 4,3 sekunder og har en
topfart på 280 km/t. også den er udstyret med den
nye 7-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse og
quattro firehjulstræk.
|