- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Audi nyheder: teknik og kræfter på højt niveau


Af Søren Clauding – april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Audi forleden præsenterede sine nyheder på det store motorshow i Genève, skulle man se godt efter for at få øje på det nye ved 2. generation af sportsvognen Audi R8. For udover, at den var blevet 4 cm bredere, foregik det meste under lakken.

 

Chassis’et i den nye R8 deles med Lamborghini Hurucan, godt nok forlænget med 3 cm, men man anvender den samme kombination af aluminium og kulfiber, så vægten er kommet ned på 1555 kg. Det er 50 kg mindre end på den hidtidige V10 Plus. Hvad der er nok så vigtigt: Den nye R8 er omkring 40 procent stivere end forgængeren, hvorved den naturligt vil få endnu bedre køreegenskaber.

 

Det nye quattro firehjulstræk system, som er standard i R8, er i stand til at sende hele drejningsmomentet ud til enten forakslen eller bagakslen. Det er usædvanligt, normalt kan det meste fordeles, men der vil altid blive en ”rest” tilbage på den ene af akslerne, men ikke i den nye R8. Hvor ofte man har brug for den egenskab er en helt anden sag…

 

610 hestekræfter

Drivværket i den nye R8 er en V10 – den samme motor, uanset man vælger den med 533 hk eller i udgaven med 610 hestekræfter. Det er 60 hk mere end forgængeren. Og så kan man godt glemme alt om selv at stå for gearskiftet. Det klarer en 7-trins S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse. Den gør det muligt at nå 100 km/t på 3,2 sekunder med de 610 hestekræfter på de hjul, der nu vælger at trække, og topfarten er 330 km/t.



Samtidig med premieren på den nye R8 afslørede Audi også en e-tron version med fuld elektrisk drift og baghjulstræk. Den er udstyret med to elmotorer – én på hvert baghjul – som tilsammen udvikler 456 hk og et drejningsmoment på 920 Nm. Dens rækkevidde er mere end det dobbelt af den hidtidige med i alt 450 kilometer, og også den bliver en hurtig sag: 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

 

Audi Q7 plug-in hybrid

Og så havde Audi også verdenspremiere på den store Q7 e-tron quattro, en plug-in hybrid udgave af Q7. Den er verdens første plug-in hybridbil med 6-cylindret 3-liters dieselmotor og permanent træk på alle fire hjul. Den præsterer 455 hk og er i stand til at køre 56 kilometer på elektricitet. Bruger den også det brændstof, den har med i tanken, har den en rækkevidde på ikke mindre end 1410 kilometer. Iht. EU-normen kører den imponerende 58,8 kilometer på en liter dieselolie og udleder under 50 g CO2/km.

 

Audi proloque Avant

Mens der ikke var meget at se på den nye R8, lidt mere på Q7 (ikke mindst takket være Audis præsentation af teknologien på motorshow’et – se billederne) handlede det stort set kun om ”at se” på konceptbilen, stationcar-udgaven af Audi proloque. Audi proloque Avant er med sine 5,11 meters længde og 1,97 meter i bredden en regulær luksusbil. Den kombinerer sportsligt snit med fleksibilitet og inkluderer al den nyeste teknologi. Den er udrustet med samme e-tron quattro som i Q7 og er gearet, så den kan nå de 100 km/t på 5,1 sekunder.

 

Verdens stærkeste

I den mere tilgængelige kategori er Audi RS 3 Sportback også en kraftfuld nyhed. Den er ikke mindre end verdens stærkeste bil i premium kompaktklassen med sine op til 367 hestekræfter. Den er udstyret med en 2,5 liters 5-cylindret TFSI motor og den sætter faktisk proloque Avant til vægs, for den kan nå op til 100 km/t på 4,3 sekunder og har en topfart på 280 km/t. også den er udstyret med den nye 7-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse og quattro firehjulstræk.


Audi prøvekørsler – find dem hér >>>


Audi e-tron quattro:

 

 

 


Audi proloque Avant:

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt