Citroën Cactus i Motorradioen
Citroën bryder ikke decideret grænser med det ydre
design på den nye C4 Cactus som fabrikken gjorde med
tidligere tiders revolutioner som f.eks. Traction
Avant fra 1934 og DS i 1955. Ikke så mange i hvert
fald. Men indrømmet: Det ER usædvanligt med
kofangere på vognsiden i form af de såkaldte
airbumps, som designchef Mark Lloyd forklarer ved: Når vi køber
en ny fancy designet smart-phone, er det første vi
gør, at pakke den ind, så den ikke tager skade – og
ikke kan ses.
I C4 Cactus har man indbygget indpakningen i
designet, oven i købet på en sådan måde, at
”side-kofangerne” bliver en markant del af bilens
grafiske identitet. De kan i den produktionsklar
version leveres i farverne sort, hvid, chokolade og
gul. Den bløde overflade er fremstillet i TPU
(termoplastisk polyuretan) og er udstyret med
luftlommer til at opfange de små stød.
Mange ideer findes indvendigt
På taget opleves iøjefaldende tagbøjler, som vi dog
ikke tør garantere, overlever den sidste justering
af tingene inden verdenspremieren på Genève
Motorshow i begyndelsen af marts. Men ellers skal
man ind i kabinen for at finde en håndfuld nye ideer
– eller genfortolkning af tidligere designideer, som
af forskellige grunde er blevet bortskaffet.
Grundtanken er, at Cactus er en familiebil. En
familie trives bedst, når den er sammen, og derfor
skal der f.eks. ikke være en fysisk adskillelse
mellem passagererne på forsæderne. For flere årtier
siden var opgaven løst ved at forsæderne var et
sofasæde, i princippet som de fleste bagsæder
fortsat er. Men sofasæder, som tidligere var meget
populære især i amerikanske flydere, blev afskaffet
af sikkerhedsmæssige grunde dengang, hvor man alene
havde rattet at holde fast i, hvis uheldet var ude.
Henslængt i sofaen
Siden er alle de kendte sikkerhedsløsninger kommet
til – sikkerhedsseler, nakkestøtter, sæder med
sidestøtte, understøttet af airbags, som i C4 Cactus
blæses ud fra en position lige under tagkanten. De
har muliggjort, at man kan genindføre sofasædet,
eller i hvert fald i noget, der tilnærmelsesvis
minder om et sofasæde. Barrieren mellem sæderne i
form af midterkonsoller, armlæn, opbevaringsrum osv.
er i alle tilfælde fjernet og trods
sikkerhedsselerne sidder man næsten som i en sofa.
Pladsen til opbevaring er imidlertid ikke gået tabt.
Den er blot blevet flyttet – over i
instrumentbordet, bl.a. i det område, hvor passager
airbag’en normalt er placeret. Instrumentbordet i
sig selv er, præcis som navnet siger, et
instrumentbord. På et bord lægger man ting og i den
moderne familie er det ofte en tablet-computer, der
lægges på f.eks. sofabordet ved siden af
betjeningsenheden til audio og TV.
Ligesom derhjemme
På bilens instrumentbord er de i princippet
selvsamme computerelementer blevet lagt.
Fjernbetjeningen er erstattet af en betjeningsenhed
til kontrol af bilen funktion – dvs. speedometer,
omdrejningstæller osv. alt imens styring af klima,
visse kørehjælpemidler, audio og kommunikation
foregår fra en tablet computer. Begge dele er
fornuftigt nok fastgjort til instrumentbordet – så
de ikke rutscher rundt i kabinen under kørslen – det
er trods alt et mobilt instrumentbord…
I mange henseende er der ikke den store forskel på
det, man bruger instrumenterne til, og som kan
kendes fra den nye Citroën C4 Picasso, hvor skærmene
er inkorporeret i et instrumentpanel. Men designet i
C4 Cactus er helt i tidens stil, det minder om det
derhjemme og anvendelsen er helt intuitiv som et
moderne operativsystems brugergrænseflade – for nu
at blive i computer-terminologien.
Ud at rejse
Blandt andre innovative detaljer kan nævnes, at
dørgrebene er udformet som remme ligesom på store
rejsekufferter, og beslagene og dekorationen på
handskerummet leder tankerne i samme retning.
Endnu et eksempel er systemet ”Smart Wash”, som
betyder, at dysen til sprinklervæske er integreret i
spidsen af vinduesviskeren. Det indebærer, at man
kan vaske forruden under kørsel uden at genere
udsynet og samtidig halverer systemet forbruget af
sprinklervæske i forhold til et traditionelt system.
Derved kan man klare sig med mindre sprinklervæske
og så spares der vægt.
Den 4,16 meter lange C4 Cactus, som vægtmæssigt er
200 kg lettere end C4-forgængeren, er bagtil
indrettet som en traditionel hatchback. 358 liter
bagagekapacitet er pænt, især fordi pladsen på
bagsæderne også er god.
Brændstoføkonomi fremfor fart
En af målsætningerne med den nye C4 Cactus er nævnt,
at tilgodese det moderne menneske i hans hverdag.
Derfor har man helt bevidst frasorteret
præstationsracet hvad angår at skabe den kraftigste
motor og den hurtigste bil – og i stedet lagt vægt
på god brændstoføkonomi og lav forurening. Samtidig
skal det foregå, så kunderne også kan betale prisen.
De bageste sideruder i 5-dørs bilen kan ikke rulles
op og ned, men åbnes bagtil med en kliklås og vipper
ud, som man typisk oplever det i biler med blot én
dør i hver side. Forklaringen var også hér, at der
skulle spares vægt, og at ventilationen ikke ville
være forringet derved. Men systemet er givetvis også
både billigere og mere problemløst at producere.
Arne Jacobsens ”Ægget”
I øvrigt er det enkelhed, der præger designet, og
inspirationen dertil er hentet indenfor andre genre
af brugskunst, bl.a. blev danske Arne Jacobsen og
hans verdensberømte stol ”Ægget” brugt som eksempel
på en inspirationskilde. Den inspiration vil især få
lov at sætte sit præg på fremtidige Citroën designs.
Vi venter spændt på at se, hvad det kan føre til…
Link til importøren
Blue HDI-motoren.
e-THP110 motoren |