Fiat 500X: Interview med Steffen Holm, Pressechef hos
Fiat Danmark
Fællesskabet mellem Fiat og Chrysler/Jeep giver sig
udslag på mange fronter. I begyndelsen af 2015
lander den italienske bilfabrik en helt ny
semiterrængående bil, Fiat 500X, netop baseret på
teknik, som man har hentet fra Jeep. Bilen havde
verdenspremiere på Paris Motorshow for nylig,
præsenteret som en ny livsstilsbil, der forener
designet fra den ikoniske Fiat 500 med større
rummelighed og udvidede kørefærdigheder. Den nye
Fiat 500X kommer i to udgaver, en version til byen
og en med mere fokus på fritid.
”Vi er utrolig stolte af den nye Fiat 500X, der
markerer en milepæl i Fiats historie og viderefører
arven fra de tidligere generationer i Fiat
500-familien. Vi har bevaret mange af de lækre
designmæssige detaljer og funktioner fra Fiat 500,
men den nye 500X er samtidig helt sin egen – den har
et solidt og maskulint udtryk og er meget rummelig,
og så er den spækket med den nyeste teknologi, der
øger køreglæden og sikrer en mere økonomisk kørsel,”
siger Steffen Holm, pressechef hos Fiat Group
Automobiles Denmark A/S.
Nye egenskaber – nyt design
Fiat 500X er bygget på Fiats fabrik i Melfi og
designet af Centro Stile Fiat. I udviklingen af
bilen har det været vigtigt, at bevare
tilhørsforholdet til Fiat 500, der rækker helt
tilbage til den første model fra 1957, men samtidig
skabe et nyt udtryk, som går hånd i hånd med den
nyeste teknologi og anderledes køreegenskaber. Det
er da også lykkedes over al forventning: Den nye
500X ligner en Fiat 500 – modsat familiebilen 500L,
hvor tilknytningen til 500-modellen er noget mindre
tydeligt.
Fiat 500X er 4,25 meter lang, 1,80 meter bred og
1,60 meter høj og funktionelt indrettet med masser
af praktiske opbevaringsrum. Bagagerummet er på 350
liter og kan udvides på mange forskellige måder,
blandt andet takket være justeringsmuligheder af
sæderne.
Den nye Fiat 500X vil kunne leveres med
forhjulstræk, forhjulstræk med Traction Plus system
(som er et off-road-system, der styrer vejgrebet –
noget i retning af det, der findes i Peugeot 2008)
eller firehjulstræk. Den vil kunne leveres med en
1,6 liters benzinmotor på 110 hk eller en 1,4 Turbo
med 140 eller 170 heste. I diesel-udgave vil Fiat
500X eksistere med en 1,3 Multijet II på 95 hk, en
1,6 MultiJet II på 120 hk eller en 140-hestes 2,0
MultiJet II. Derudover bliver Fiat 500X den første
Fiat, som kan leveres med en ny 9-trins
automatgearkasse. En dobbeltkoblingsgearkasse bliver
ligeledes en mulighed.
Den nye Fiat 500X er udstyret med ”Drive Mode
Selector”, der påvirker motor, bremser, styretøj og
gearkasse, og som tilpasser egenskaberne tre
forskellige kørselsmønstre afhængig af kørestil og
vejrforhold: ”Auto” for optimal komfort, forbrug og
CO2-udledning,
”Sport”
for de bedste dynamiske præstationer
og
”All
weather”,
der giver føreren en hjælpende hånd ved vekslende
vejgreb. Fiat 500X med firehjulstræk er desuden
udstyret med et nyt system, der afbryder trækket på
bagakslen, når der ikke er brug for
firehjulstrækket.
På mediesiden har alle Fiat 500X, Fiats Uconnect
mediasystem med berøringsskærm og Bluetooth. |