- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


2014 Paris Motorshow – verdenspremierer

Fiat i Jeep-klæder: Fiat 500X


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 500X: Interview med Steffen Holm, Pressechef hos Fiat Danmark


Fællesskabet mellem Fiat og Chrysler/Jeep giver sig udslag på mange fronter. I begyndelsen af 2015 lander den italienske bilfabrik en helt ny semiterrængående bil, Fiat 500X, netop baseret på teknik, som man har hentet fra Jeep. Bilen havde verdenspremiere på Paris Motorshow for nylig, præsenteret som en ny livsstilsbil, der forener designet fra den ikoniske Fiat 500 med større rummelighed og udvidede kørefærdigheder. Den nye Fiat 500X kommer i to udgaver, en version til byen og en med mere fokus på fritid.

 

”Vi er utrolig stolte af den nye Fiat 500X, der markerer en milepæl i Fiats historie og viderefører arven fra de tidligere generationer i Fiat 500-familien. Vi har bevaret mange af de lækre designmæssige detaljer og funktioner fra Fiat 500, men den nye 500X er samtidig helt sin egen – den har et solidt og maskulint udtryk og er meget rummelig, og så er den spækket med den nyeste teknologi, der øger køreglæden og sikrer en mere økonomisk kørsel,” siger Steffen Holm, pressechef hos Fiat Group Automobiles Denmark A/S.

 

Nye egenskaber – nyt design

Fiat 500X er bygget på Fiats fabrik i Melfi og designet af Centro Stile Fiat. I udviklingen af bilen har det været vigtigt, at bevare tilhørsforholdet til Fiat 500, der rækker helt tilbage til den første model fra 1957, men samtidig skabe et nyt udtryk, som går hånd i hånd med den nyeste teknologi og anderledes køreegenskaber. Det er da også lykkedes over al forventning: Den nye 500X ligner en Fiat 500 – modsat familiebilen 500L, hvor tilknytningen til 500-modellen er noget mindre tydeligt.

 

Fiat 500X er 4,25 meter lang, 1,80 meter bred og 1,60 meter høj og funktionelt indrettet med masser af praktiske opbevaringsrum. Bagagerummet er på 350 liter og kan udvides på mange forskellige måder, blandt andet takket være justeringsmuligheder af sæderne.

 

Den nye Fiat 500X vil kunne leveres med forhjulstræk, forhjulstræk med Traction Plus system (som er et off-road-system, der styrer vejgrebet – noget i retning af det, der findes i Peugeot 2008) eller firehjulstræk. Den vil kunne leveres med en 1,6 liters benzinmotor på 110 hk eller en 1,4 Turbo med 140 eller 170 heste. I diesel-udgave vil Fiat 500X eksistere med en 1,3 Multijet II på 95 hk, en 1,6 MultiJet II på 120 hk eller en 140-hestes 2,0 MultiJet II. Derudover bliver Fiat 500X den første Fiat, som kan leveres med en ny 9-trins automatgearkasse. En dobbeltkoblingsgearkasse bliver ligeledes en mulighed.

 

Den nye Fiat 500X er udstyret med ”Drive Mode Selector”, der påvirker motor, bremser, styretøj og gearkasse, og som tilpasser egenskaberne tre forskellige kørselsmønstre afhængig af kørestil og vejrforhold: ”Auto” for optimal komfort, forbrug og CO2-udledning, Sport for de bedste dynamiske præstationer og All weather, der giver føreren en hjælpende hånd ved vekslende vejgreb. Fiat 500X med firehjulstræk er desuden udstyret med et nyt system, der afbryder trækket på bagakslen, når der ikke er brug for firehjulstrækket.

 

På mediesiden har alle Fiat 500X, Fiats Uconnect mediasystem med berøringsskærm og Bluetooth.

2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses på YouTube >>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt