- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First test: Suzuki Swift 1,2 DualJet

Suzuki hvæsser kniven


Af Søren Clauding – 2. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var engang… men egentlig er der ikke så lang tid siden, at der blev sprøjtet Suzuki’er ud på det danske marked. Den japanske specialist i småbiler har solgt 27.000 Suzuki Swift over de sidste ni år og sammenlagt kører der 120.000 Suzuki’er med danske nummerplader. Men efter finanskrisen holdt den japanske fabrik lidt igen, omkostningsbevidst som man skal være, når man baserer sin produktion, netop på biler til omkostningsbevidste kunder.

 

Derfor sprøjtes der ikke i samme grad Suzuki’er ud på det danske marked anno 2014. Ikke i forhold til markedets størrelse, i hvert fald, hvis man måler på stykantal. 6-7000 nye Suzuki’er forventer den danske importør at sælge herhjemme i år, så helt galt står det bestemt ikke til. Men det er et faktum, at den biltype, som sender bilsalgs-tallene i vejret, er de ganske, ganske små biler som VW-koncernens trillinger og Toyota/Peugeot/Citroën samarbejdets dito.

 

Swift skal tilbage i toppen

Suzuki Swift, som er fabrikkens absolut største succes, hører til lige en klasse over. Det er dér, man finder bestsellere som Peugeot 208 og Ford Fiesta og hvor Opel og Chevrolet eksempelvis forsøger at tage deres bid af kagen med prisattraktive tilbud på basismodellerne til omkring 100.000 kroner.

 

Helt derned vil Suzuki prismæssigt ikke, men man kan købe en Suzuki Swift til 110.000 kroner - den er dog ret skrabet. Mere interessant bliver det, hvis man går et skridt op og stiller krav om både motorkraft, brændstoføkonomi og udstyr. Dér lander den nye Suzuki Swift, som ruller ud til de danske forhandlere midt i juni, på 128.000 kroner. En pris som gælder en 5-dørs bil med udstyr som aircondition, ratbetjening af radio/CD, med USB-indgang, fjernbetjent centrallås, sædevarme, læderrat og meget andet – ikke mindst en helt ny såkaldt dual-jet motor, som er den væsentligste nyhed ved den faceliftede Suzuki Swift.

 

Ny motor sætter nye normer

Den nye motor erstatter den hidtidige i alle modeller over den billigste. Den er baseret på den hidtidige motor, men den er optimeret på en lang række punkter og benzinøkonomien er forbedret med ikke mindre end 11 procent, så Swiften kan køre 22,7 kilometer pr. liter. Det er et overbevisende tal af flere grund:

 

For det første er det en benzinmotor. For det andet er bilen ikke en A-segmentbil, så den er ikke helt så lille som de småbiler, der tangerer samme benzinøkonomi. For det tredje er man ikke gået på kompromis med motorkræfterne.

 

Dynamik

Det sidste er vigtigt, fordi et af de kendetegn, Suzuki Swift altid har haft, er dens gode dynamiske køreegenskaber. Den nye motor præsterer 90 hestekræfter, hvilket godt nok er 4 færre end den hidtidige, men fordi drejningsmomentet samtidig har fået tilført 2 ekstra Nm er fartpræstationerne fuldstændig identiske med den hidtidige.

 

Det har man opnået helt uden brug af turbolader og med fire cylindre i stedet for de tre, som konkurrenterne, der opnår samme forbrugstal og præstationstal, typisk er forfaldet til. Og det er også i økonomisk forstand en vigtig pointe. Motoren er enklere uden turbolader, den vibrerer mindre, den støjer mindre og det vil formentlig været meget lettere, i praksis at opnå den fine benzinøkonomi. Turbomotorer har det med at blive meget forslugne i samme øjeblik turboladeren kommer op i omdrejninger.

 

Køreoplevelsen vidnede om uændrede køreegenskaber, samme dynamiske oplevelse af maskineriet – men benzinøkonomien må vi afprøve ved en længere test på et senere tidspunkt.

 

Teknisk forfinet

I teknisk forstand har man udrustet hver cylinder med to indsprøjtningsdyser. De forstøver benzinen finere men også hurtigere, hvilket giver en bedre forbrænding. Samtidig sendes brændstoffet ind i forbrændingskammeret, der er gjort mindre, hvorved der opnås en højere kompression.



For at sænke den højere temperatur, der er et naturligt resultat af højere kompression, benyttes bl.a. oliekøling af stemplerne og et vandkølet såkaldt EGR-system, der nedkøler den recirkulerede udstødningsgas.

 

Udstyr og garanti

Foruden den nye motor er LED-lys både for og bag blandt nyhederne og Suzuki Swift, der har opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, har også 7 airbags. 3 års garanti hører til blandt de egenskaber, som skal gøre Swift ekstra konkurrencedygtig i den kommende tid.

 

Kvalitetsmæssigt, brændstoføkonomisk og totaløkonomisk står vi meget stærkt i konkurrencen, og prismæssigt ligger vi mindst 10.000 kroner under nærmeste konkurrent med samme udstyr og motoreffekt, fastslår man hos Suzuki i forbindelse med præsentationen af den nye bil.


Suzuki Swift modelprogram og priser:


1,2 City 3-dørs: kr. 110.000

1,2 DUALJET Comfort 5-dørs: kr. 128.000

1,2 DUALJET Club 3-dørs: kr. 128.000

1,2 DUALJET Club 5-dørs: kr. 135.000

1,2 DUALJET Action 5-dørs: kr. 150.000

 


Link til importøren


Motor og præstationer

1,2 benzin

1,2 DualJet benzin

Type

4-cylindret, 16 ventiler, DOHC,

kædetræk og dobbelt VVT

4-cylindret, 16 ventiler, DOHC,

kædetræk, dobbelt VVT, stop/start system og DUALJET teknologi

Kompression

11:1

12:1

Ydelse

94 hk/6.000 o/m

90 hk/6.000 o/m

Drejningsmoment

118 Nm/4.800 o/m

120 Nm/4.400 o/m

0-100 km/t

12,3 sek.

12,3 sek.

Topfart

165 km/t

165 km/t

Brændstoføk km/l

20,0

22,7


Swift udstyrsversioner


City:

7 airbags

ESP, ABS, TCS

ISOFIX

El-ruder foran

Centrallås (nøglebetjent)

Infodisplay med ur/forbrug

Pollenfilter

Højdejusterbart rat

Dæktryksovervågning Tonede ruder

 

Comfort:

I tillæg til City modellen:

Aircondition

CD-radio med ratbetjening, USB-indgang og 6 højtalere

Fjernbetjent centrallås

El-sidespejle med varme

Sædevarme

Læderrat

Udvendig temperaturmåler

Omdrejningstæller

Splitbagsæde

Stop/start

 

Club

I tillæg til Comfort modellen:

LED kørelys

Fartpilot (ratbetjent)

Tågelygter foran

 

Action

I tillæg til Club modellen:

16” alu-fælge

Sorte ruder bag

Hvidt tag/sidespejle

Metallak

 

Bluetooth fås til kr. 2.000. Integreret multimedieanlæg med touch, navigation og Bluetooth med mere fås til alle modeller for kr. 9.000.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt