- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Subaru WRX STI

Hjælp til selvhjælp


Af Søren Clauding – 3. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til importøren


Fart specifikationerne for den nye Subaru WRX STI taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 5,2 sekunder og 255 km/t på toppen. Men disse tal er dybest set uinteressante, for hvad kan man bruge den fart til, hvis ikke den kan håndteres. Derfor har Subaru med den nye bil valgt ikke at bygge en ny motor og transmission, den del af teknikken overtages fra den hidtidige model, der også bar Impreza navnet.

 

Men resten er helt og aldeles nyt. Populært sagt har den ikke en skrue til fælles med forgængeren. Naturligvis har man fastholdt princippet med symmetrisk firehjulstræk.

 

Maskineriet, som er en 2,5 liters 4-cylindret turbobenzin boksermotor, præsterer op til 300 hestekræfter og et drejningsmoment på imponerende 407 Nm. Det er ikke enhver beskåret, at kunne håndtere en sådan mængde kræfter, og hér kommer bilen til hjælp, hvis man vil.



Markant forskellig

I sin grundform er WRX STI markant forskellig fra forgængeren. Den er 1,5 cm tættere ved kørebanen, fjedrene er 22 procent hårdere, hjulophængene er kommet flere centimeter tættere til vejen, krængningsstabilisatorerne er stivere (fra 19 til 20 mm), karrosseriet er 40 procent mere vridningsstabilt og bilen er også blevet aerodynamisk mere optimal, om end den store karakteristiske bagvinge, udover det visuelle indtryk næppe har nævneværdig effekt ved hastigheder under 160 km/t. Forgængeren var da også kendetegnet ved, ikke at være ultra stabil ved rigtig høj fart – typisk i øvrigt for rallybiler, som sjældent kommer over 200 km/t – og det kan måske retfærdiggøre dens eksistens.



Basis er med andre ord i orden, og så er der al elektronikken. Man kan naturligvis vælge en fuldautomatisk indstilling, hvor det eneste, man egentlig skal forholde sig til er, om man vil have kræfterne leveret til de fire hjul på en fredsommelig og civiliseret måde.

 

Alt kan indstilles

Og så er der en række indstillingsvarianter af fordelingen af kræfterne og motorens respons. Ligesom man også kan vælge forskellige grader af elektronisk hjælp, som bl.a. omsættes via active torque vectoring og elektronisk spær på bagakslen.

 

Fortil ledes kræfterne gennem et helical differentiale, som udmærker sig ved hurtig reaktion, bagtil klares sagerne af det velkendte Torsen differentiale og i midten har man et justerbart centerdifferentiale.

 

Kørevidunder

På baggrund af de første prøvekørsler på afspærret bane må vi konstatere, at WRX STI er et kørevidunder. Basisegenskaberne er så gode, at selvom man frakobler alle de elektroniske hjælpemidler og dermed har en fordeling af kræfterne i forholdet 41-59 procent på for- og bagakslen, slipper man helskindet igennem.

 

Det symmetriske firehjulstræk sikrer eminent tag i asfalten og med de mange kræfter på baghjulene, hjælpes man elegant gennem snævre kurver som bliver meget lettere at håndtere end når bilens automatik skal stå for opgaven. Den anden yderlighed, med fuldautomatisk styring, er glimrende og vil hjælpe til i enhver situation, hvor man ikke selv helt kan overskue udfordringen. Man skal blot træffe et valg, inden man giver sig til at køre, og det er ikke altid lige let…

 

GT-udgave til forretningsfolk

Listeprisen i Danmark er 650.000 kroner. Betaler man 50.000 oveni kan man få den GT-version med ”business-pakke”, som inkluderer en masse af det udstyr, man ikke kan klare sig uden, når man køre landevejskørsel, navigation, bakkamera og forskelligt luksusudstyr. Og samtidig slipper man for den store bagspoiler, som måske nok kan sende de forkerte signaler i visse kredse, og det skal man jo vel helst undgå, hvis man er ”business mand”.


Læs også: Subaru WRX STI - Rallybil til gadebrug >>>

Læs også: Subaru WRX STI - Rallybil til gadebrug >>>



 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt