Link til importøren
Fart specifikationerne for den nye Subaru WRX STI
taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 5,2 sekunder
og 255 km/t på toppen. Men disse tal er dybest set
uinteressante, for hvad kan man bruge den fart til,
hvis ikke den kan håndteres. Derfor har Subaru med
den nye bil valgt ikke at bygge en ny motor og
transmission, den del af teknikken overtages fra den
hidtidige model, der også bar Impreza navnet.
Men resten er helt og aldeles nyt. Populært sagt har
den ikke en skrue til fælles med forgængeren.
Naturligvis har man fastholdt princippet med
symmetrisk firehjulstræk.
Maskineriet, som er en 2,5 liters 4-cylindret
turbobenzin boksermotor, præsterer op til 300
hestekræfter og et drejningsmoment på imponerende
407 Nm. Det er ikke enhver beskåret, at kunne
håndtere en sådan mængde kræfter, og hér kommer
bilen til hjælp, hvis man vil.
Markant forskellig
I sin grundform er WRX STI markant forskellig fra
forgængeren. Den er 1,5 cm tættere ved kørebanen,
fjedrene er 22 procent hårdere, hjulophængene er
kommet flere centimeter tættere til vejen,
krængningsstabilisatorerne er stivere (fra 19 til 20
mm), karrosseriet er 40 procent mere
vridningsstabilt og bilen er også blevet
aerodynamisk mere optimal, om end den store
karakteristiske bagvinge, udover det visuelle
indtryk næppe har nævneværdig effekt ved hastigheder
under 160 km/t. Forgængeren var da også kendetegnet
ved, ikke at være ultra stabil ved rigtig høj fart –
typisk i øvrigt for rallybiler, som sjældent kommer
over 200 km/t – og det kan måske retfærdiggøre dens
eksistens.
Basis er med andre ord i orden, og så er der al
elektronikken. Man kan naturligvis vælge en
fuldautomatisk indstilling, hvor det eneste, man
egentlig skal forholde sig til er, om man vil have
kræfterne leveret til de fire hjul på en
fredsommelig og civiliseret måde.
Alt kan indstilles
Og så er der en række indstillingsvarianter af
fordelingen af kræfterne og motorens respons.
Ligesom man også kan vælge forskellige grader af
elektronisk hjælp, som bl.a. omsættes via active
torque vectoring og elektronisk spær på bagakslen.
Fortil ledes kræfterne gennem et helical
differentiale, som udmærker sig ved hurtig reaktion,
bagtil klares sagerne af det velkendte Torsen
differentiale og i midten har man et justerbart
centerdifferentiale.
Kørevidunder
På baggrund af de første prøvekørsler på afspærret
bane må vi konstatere, at WRX STI er et
kørevidunder. Basisegenskaberne er så gode, at
selvom man frakobler alle de elektroniske
hjælpemidler og dermed har en fordeling af kræfterne
i forholdet 41-59 procent på for- og bagakslen,
slipper man helskindet igennem.
Det symmetriske firehjulstræk sikrer eminent tag i
asfalten og med de mange kræfter på baghjulene,
hjælpes man elegant gennem snævre kurver som bliver
meget lettere at håndtere end når bilens automatik
skal stå for opgaven. Den anden yderlighed, med
fuldautomatisk styring, er glimrende og vil hjælpe
til i enhver situation, hvor man ikke selv helt kan
overskue udfordringen. Man skal blot træffe et valg,
inden man giver sig til at køre, og det er ikke
altid lige let…
GT-udgave til forretningsfolk
Listeprisen i Danmark er 650.000 kroner. Betaler man
50.000 oveni kan man få den GT-version med
”business-pakke”, som inkluderer en masse af det
udstyr, man ikke kan klare sig uden, når man køre
landevejskørsel, navigation, bakkamera og
forskelligt luksusudstyr. Og samtidig slipper man
for den store bagspoiler, som måske nok kan sende de
forkerte signaler i visse kredse, og det skal man jo
vel helst undgå, hvis man er ”business mand”.
Læs også: Subaru WRX STI - Rallybil til gadebrug >>> |