Salon Rétromobile, Citroën Cactus og Traction Avant
i Motorradioen
I 39 år har Salon Rétromobile fundet sted i Paris.
Udstillingen, som afholdes i selvsamme messecenter
ved Porte de Versailles, som hvert andet år huser et
af verdens største motorshows (det foregår dette
efterår i begyndelsen af oktober) er blevet større
og større. Den har udviklet sig til i dag at være et
enestående mekka for mennesker med interesse for
klassiske biler af enhver afskygning og til enhver
pris.
Men der handles også stort ind i de dage.
Eksempelvis blev der på Bonhams auktionen, der
afholdes i Grand Palais ved foden af Champs-Elysée
netop i Rétromobile dagene, i år handlet biler for
17 millioner Euro, svarende til 130 millioner
kroner, på bare den ene dag, hvor auktionen fandt
sted. Det er ny rekord for det britiske auktionshus.
Markedsplads tilstande
Selve Rétromobile består af tæt befolkede
udstillingshaller, hvor bilerne og de mange andre
former for køretøjer, der har sneget sig indenfor,
står tæt stuvet sammen. Det er ikke de moderne
motorshows overdådighed af plads, luksus og
eksotiske stande, der hér er tale om.
Dem, der kommer nærmest noget sådan, er et andet af
de store auktionshuse, Artcurial Motorcars, som man
kan se på den anden side af afspærringerne eller
købe sig adgang til ved at investere 50 Euro i
auktionskataloget – uden forpligtelse til at byde.
Bonham:
LIVE udstilling med biler og motorcykler
Så er forholdene noget mere pompøse på Bonhams
auktionen i Grand Palais. Den mondæne bygning er
blot en kæmpemæssig skal i stil med Forum i
København, og indenfor er der plads nok til de
særlig udvalgte unikke og eksotiske køretøjer med
både to, tre og fire hjul, som auktionshuset har
godkendt til at komme på salgslisterne.
Også hertil har publikum adgang ved køb af et
katalog til 50 Euro. Kataloget er i sig selv en
historisk dokumentation af de mange unika,
detaljeret beskrevet på omkring 400 sider med
farvestrålende højglansfotos i rå mængder.
Et besøg i Grand Palais er mere befriende end et
besøg på Rétromobile messen, men hvert sted har sin
charme, og i Grand Palais kan man komme helt tæt på
bilerne og snige sig til at røre ved dem, selvom
arrangørerne helst beder sig fritaget derfor – men
det kunne jo være, at man ville købe og så skal man
jo fornemme hvad man betaler for.
Bonham er et levende bilmuseum, hvor enestående
køretøjer er samlet, og formentlig aldrig, når dagen
er omme, vil være at se i det samme forum en gang
til.
17 millioner for en Ferrari
Og det behøver ikke at være de 2.225.000 Euro (ca.
17 millioner kroner), som den højest bydende på en
Ferrari 275GTB/4 Berlinetta måtte ryste op med, man
skal konkurrere imod. Man kan faktisk komme i
besiddelse af en ægte Ferrari limousine 400GT
Automatic
coupé for i nabolaget af 100.000 kroner, vurderede
den danske ekspert i klassiske biler, Jens Hauge,
der til daglig er markedschef hos Honda i Danmark.
I kataloget står den til mindst 19.000
Euro, men det er jo ret beset også et stykke under
150.000 kroner.
Udfordringen er, set med danske øjne, alene, at
finde en bil, der er gammel nok, så den klassificeres som
klassisk bil, og derfor er afgiftsfritaget, hvis den skal have
danske nummerplader på. Ferrari'en er fra 1978 og
vil altså kunne komme ud at køre uden
registreringsafgift i Danmark.
Kan en MGB Roadster fra 1967 imidlertid gøre det, er
vurderingsprisen 12.000 Euro – altså 90.000 kroner.
Og den kan registreres skattefrit og køres uden
afgift, fordi den er fra 1967 og dermed mere end de
35 år gammel, en klassisk bil skal have på bagen,
for i skattemæssig sammenhæng at blive anset for et
afgiftsfrit klenodie og ikke et transportmiddel. Men
hvem kunne finde på at købe Ferrari’en for at køre
til arbejde i den – dens 12-cylindrede benzinmotor
går nok ikke meget mere end 3 km/l.
Citroën DS Break Comfort fra 1975 på
Salon Rétromobile. |