Toyota på Paris Motorshow i Motorradioen. Interview
med Pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark
Radioindslag vil kunne genhøres i et års tid efter
første offentliggørelse.
På Toyotas stand ved årets motorshow i Paris er det
især den iøjefaldende konceptbil C-HR, som trækker
på opmærksomheden. Men set med danske øjne er en
anden nyhed måske mere interessant.
Toyota C-HR er en kompakt cross-over, som vi her på
Motorsiden.dk allerede har vist billeder under
”korte nyheder”. Den viser ikke alene, hvordan en
kommende ny bilmodel kunne se ud – og det er i
øvrigt ret meget på tale, at den bliver
virkeliggjort, for Toyota har ikke en kompakt
cross-over i modelprogrammet – men indikerer også en
ny og spændende designretning for verdens største
bilproducent.
Første serieproducerede brintbil
Nyheden med dansk sigte er helt anderledes. Den er
som bil udstillet på Paris Motor Show. Men det er
den omstændighed, at når den sættes i
serieproduktion, og det vil ske næste forår, bliver
Danmark for et stykke tid, sammen med England og
Tyskland, de lande, som Toyota vil markedsføre bilen
på.
Der er tale om intet mindre end den første
serieproducerede brintbil i historien. For omkring
15 år siden igangsatte Toyota verdens første
serieproduktion af en hybridbil. Det blev så stor en
succes, at de fleste bilfabrikker i dag på den ene
eller anden måde har hybridbiler i deres
modelprogram, og Toyota er absolut førende på
området. Man kunne gætte på, at det er det samme,
der nu vil ske for verdens første serieproducerede
brintbil. Det satser Toyota i hvert fald på.
Bilen har endnu ikke fået sit navn, men på Paris
Motor Show kan man se den produktionsklar bil i form
af Toyota FCV – FCV står for Fuel Cell Vehicle,
altså en bil som er baseret på de såkaldte
brændselsceller.
Teknologien kort
Brændselscelle-teknologien går i korthed ud på, at
man blander flydende brint med ilt fra luften i
brændselscellerne. Derved opstår der en kemisk
proces, som skaber elektricitet. Den elektricitet
anvendes til at drive en elektromotor med. Som sådan
er en brintbil egentlig en el-bil med eget
elektricitetsværk, oven i købet et
elektricitetsværk, hvor det eneste, der kommer ud af
udstødningsrøret, er vand.
Derved løser man problemet med den begrænsede
rækkevidde og lange opladningstid for elbiler. Men
naturligvis kræver det, at muligheden for at tanke
brint er til stede. Derfor er Danmark interessant. I
Danmark disponerer man allerede over
brint-tankstationer flere steder i landet og
udbygningen af denne del af forsyningsnettet er
under udbygning. Offentlige myndigheder, bl.a.
Københavns kommune, har allerede anskaffet
brintbiler, men der er tale om biler, der et
produceret i begrænset antal og ikke kan købes af
alle og enhver.
Satser snævert
Når den nye serieproducerede Toyota kommer på
markedet næste sommer, kan den i princippet købes af
alle og enhver i de tre europæiske lande (plus
Japan, hvor den lanceres kort forinden), men uden et
veludviklet netværk af brint-tankstationer er det i
startfasen fortrinsvis myndigheder og større
virksomheder, der forventes at ville investere i den
nye teknologi.
Når Toyota inkluderer Danmark i den lille gruppe af
markeder, hvor den nye bil vil blive introduceret,
er det i øvrigt fordi man oplever, at der i Danmark
generelt er en positiv tilgang blandt myndigheder og
beslutningstagere til den miljørigtige
brintteknologi, forklarer Toyota Danmarks direktør,
Kristian Krapper. ”Samtidig er brintbiler fritaget
for registreringsafgift foreløbig til og med 2015,
og denne afgiftsfrie periode er der en begrundet
forventning om vil blive forlænget. Endelig spiller
det naturligvis også ind, at antallet af
brinttankstationer i Danmark efter planen stiger fra
de nuværende tre til i alt 11 ved udgangen af næste
år,” siger han. |