For 30 år siden grundlage Renault en ny biltype –
den såkaldte Multi Purpose Vehicle, MPV eller på
dansk blot multibil. Bilen, Renault Espace (espace
betyder plads) gik sin sejrsgang i Europa og dukker
også iblandt op i det danske trafikbillede – men
ikke så ofte, som den fortjener.
På Paris Motorshow havde Renault verdenspremiere på
den fjerde generation af den rummelige
multifunktionelle bil, som næppe heller kommer til
Danmark i rå mængder. Årsagen er den enkle, at den
over tiden har bevæget sig op i et økonomisk leje,
som de færreste danskere har mulighed for at betale.
Sådan bliver det formentlig også med den nye
generation – ærgerligt, for der er virkelig tale om
en gennemtænkt og lækker MPV.
God funktionalitet
Eksempelvis kan de to bageste sæderækker lægges ned
ved tryk på en knap, placeret lige indenfor i
bagagerummet, enkeltvis eller alle på én gang (se
vores videoreportage fra Paris Motorshow, som cirka
midtvejs også demonstrerer systemet).
Og det er også en væsentligt mere spændstig og
sportslig Espace som så projektørlyset i Paris.
Blandt andet er der kommet nye motorer til,
deriblandt en 160 hestes twin turbo motor, der er
langt mere økonomisk end forgængeren.
Den “lille” turbo sikrer, at allerede ved 1500 omdr/min
er der 90 procent af kraften til rådighed, mens den
anden turbo sikre høj effekt ved højere
omdrejninger.
|